Gå til innhold
Arkivverket

[#79264] Christensen/Qvisling i Slidre i Valdres.


Gjest Ellinor Simensen
 Del

Recommended Posts

Gjest Atle Røthe

Hei, Ellinor!Takk for hjelpen! Jeg hadde informasjon om to ulike fødselsår for Sara, men ingen pålitelig kilde. Den jeg trodde mest på stemte faktisk, men jeg visste ikke at Sara var eldste datter.Det er riktig, som Geir skriver, at Sara døde i Kråkstad (Ski), hvor ektemannen hennes, Jacob Lauritzen Stub, var sogneprest fram til 1748. Han døde året etter. Etter mannens død bodde Sara en tid på gården Drømtorp hos sin datter Hilleborg og hennes mann, Ellef Rasmussen. Seinere flyttet hun til Frogner nordre, hvor hun bodde fram til sin død. Sara ble gravlagt i Kråkstad 4. desember 1759.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ellinor Simensen

Hei AtleTakk selv for informasjonen. Vet du når Jacob Lauritsen Stub of Sara giftet seg og hvor mange barn de fikk?Jeg fant 7 stykker i kirkeboken for Kråkstad 1736 - 1785, den siste født i 1741 ved navn Abigael Beta Christiane. Mulig de hadde flere.Når det gjelder datteren Hilleborg fant jeg henne gift med Johannes Torstensen, men hun ble kanskje enke og giftet seg om igjen?Du vet sikkert mer om dette, kunne du hjulpet meg litt på vei her?mvh Ellinor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Atle Røthe

Hei, Ellinor!Jeg vet dessverre ikke når Jacob og Sara ble gift, men eldstebarnet var så vidt jeg vet Lars Jacobsen Stub, og han ble trolig født i Slidre omkring 1717. Han var løytnant, ble seinere skoleholder i Kråkstad og døde et halvt år før sin mor.Jacob og Sara Stub fikk 11 barn, som jeg kjenner til. Tre av de fire yngste, som alle ble født i Kråkstad, døde i ung alder. Abigael var den yngste. Den femte i søskenflokken, Anna Catharina, ble omtalt som 'vanvittig' i kirkeboka. Det kan bety at hun var psykisk utviklingshemmet eller psykisk syk. Da hun var 30 år gammel fikk hun datteren Abigael Eriksdatter utenfor ekteskap. Jeg kjenner ikke barnets videre skjebne, men vet at det ble gravlagt ei jente med samme navn i Kråkstad i 1856 som trolig ble født omtrent samtidig med barnebarnet til den avdøde sognepresten.Du har helt rett i at Hilleborg var gift to ganger. Hun ble gift i 1738 med Johannes Tostensen. De bodde på Drømtorp i Ski og fikk fire barn. Den yngste jenta, Johanne, ble født etter at faren var død. Hun døde i ung alder. Hilleborg var ikke enke lenge før hun giftet seg med Ellef Rasmussen. De fikk sønnen Rasmus Johan. Dessverre druknet gutten i en brønn bare fem år gammel, snaue to år etter morens død. Skjebnen rammet den vesle familien på Drømtorp ganske hardt. Hilleborgs første barn, sønnen Jacob, døde som spebarn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olav Aasmundrud

Det referes i flere innlagg her til sogneprest i Slidre Christen Lauritzen Qvislin (1656-1734) og hans hustru Hilleborg Larsdatter Bugge(1662-1718 ?). Jeg trodde at Hilleborg var datter til Jens Christensen Bugge som i 1653 ble sogneprestved Oslo Hospitalkirke. I en tid var Hilleborg stuepike hos sin farbror, Lars Christensen Bugge som var sogneprest i Slidre res og traff der sin tilkommende Christen. Er jeg på villspor?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann-Mary Engum

Ifølge FS fikk Jacob Stub og Maria Chrisensdatter Quisling datteren Malene,født 12 juni 1713. Hun ble visstnok gift med Hans Nicolaisen Bøhmer.( skal være Behmer?) [url="http://www.familysearch.org/eng/search/PRF/individual_record.asp?recid=360891421&lds=2&region=-1&regionfriendly=&frompage=99>LenkeHans Nicolaisen Behmer LenkeHans Nicolaisen Behmer og Malene Jacobsdatter Stub ble gift 3 april 1747 i Kråkstad. Se også på første vielse i 1748 på samme kirkebokside. Mette Nicolaisdatter Behmer gifter seg 27 mars 1748.Kanskje en søster av Hans Nicolaisen Behmer : Lenke Barn av Nicolaisen Behmer og Malene Jacobsdatter Stub:Sara,24 sept 1747: LenkeAnna Sophia,2 mars 1749: LenkeMargaretha,10 jan 1751: LenkeJacob ,29 juli 1752: LenkeNicolai,3 nov 1754: LenkeSki Lokal Historie: (Utdrag fra lenken) Bygselen på Rullestad overlot han til sin sønn Hans Nicolaisen Behmer, som dessuten var svigersønn til sogneprest Jacob L. Stub, gift med hans datter ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Atle Røthe

Min erfaring med FS er at informasjonen her ikke alltid er å stole på. Derfor sjekker jeg den opp mot mer pålitelige kilder før jeg tar den for god fisk. Den Malene eller Magdalena Jacobsdatter Stub som ble gift med Hans Nicolaisen Behmer (Bøhmer) ble neppe født 12. juni 1713. Sara ble faktisk konfirmert i Kråkstad 1736, året før sin kommende ektemann. Det er lite trolig at datteren til sognepresten i Kråkstad først ble konfirmert når hun var 23 år.Sogneprest Jacob Stub ble ikke gift med Maria Quisling. Hans kone het Sara. Det bekrefter kirkebøkene i Kråkstad. For øvrig ble Behmer-navnet brukt i Kråkstad. Andre steder finner man slekten omtalt som Bøhmer.Mette Nicolaisdatter Behmer var en av Hans Nicolaisen Behmers søstre, trolig den eldste. Du finner mye informasjon om Behmer/Bøhmer-slekta om du bruker temasøket i Brukerforumet ovenfor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Datoen 12 juni 1713 er nok en sammenblanding med Magdalena Larsdatter (Lauritzdatter) Stub som skal være født på denne dato. Dette er fra NST XIV og er hentet fra en kilde jeg ennå ikke har kontrollert, men Malene Jacobsdatter Stub er nok født noen år etter 1713.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Atle Røthe

Det har du helt rett i, Geir.Denne Magdalena Stub var den yngste søsteren til sogneprest Jacob Stub. Foreldrene var forstander ved Oslo Hospital, Lauritz Jacobsen Stub, og Magdalena Axelsdatter And. Pussig nok ble Magdalena Stub gift med Morten Nordby, og dette ekteparet slo seg også ned i Kråkstad, nærmere bestemt på gården Frogner. De døde visstnok begge to i 1791 på Frogner nordre. Men nå er vi vel på vei over i et annet tema enn 'Christensen/Qvisling i Slidre....'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ellinor Simensen

Til Olav (29)Skal referere fra boken 'Valdresslekten Bugge' hvor det står:'I Bondesens bok 'Slekten Bugge' er det oppgitt at Helleborg var datter til hr. Jens Bugge i Oslo og at hun tjente hos sin farbror Lars i Slidre. Det er riktig at hr. Jens Bugge også hadde en datter som het Helleborg, men hun giftet seg i 1694 med løitnant Jens Abilgaard. Hennes sønn P. A. skriver at hans mor var datter av hr. Jens Bugge, hospitalprest i Oslo.'Så står det noen henvisninger: Finne-Grini i NSH IV side 118, H. Østman side 110Mvh Ellinor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ellinor Simensen

Hei AtleLurer på om du igjen kan fylle inn litt informasjon for meg. Du har 11 barn etter Jacob Stub og Sara Christensdatter.Av de 11, har jeg: Lauritz (Lars) 1717 - 1759 Hilleborg 1719 - 1752 Jacob Jørgen 1734 - 1739 Ingebor 1737 - Jacob Jørgen 1739 - Abigael 1741 - 1743I tillegg har jeg: Magdalene Mette Marie Anna CatharinaDisse 3 har jeg imidlertid ingen videre opplysninger om.Har opplysninger om at Jacob Lauritzen Stub var kapellan i Slidre 1716 - 1722. Hvis man går ut fra at Lauritz (Lars) var hans første barn, er det vel trolig at han og Sara giftet seg rundt 1716 - 1717 og at de første barna var født i Slidre.Mvh Ellinor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Atle Røthe

De tre eldste barna til Jacob Stub og Sara Christensdatter ble nok født i Valdres:Lars, Hilleborg og Magdalena (1721-1775)De åtte siste ble trolig født i Kråkstad:Christen Fredrik (1723-), Anna Catharina (1724-), Mette Marie (1730-ca. 1772), Sara Margaretha (1732-), Jacob Jørgen (1734-1739), Ingeborg (1737-), Jacob Jørgen (1739-1739) og Abigael Beda Christina (1741-1743).De eneste dateringene jeg har fått bekreftet gjennom kirkebøker er fødsler og dødsfall i Kråkstad, samt Magdalenas begravelse i Stange i Hedmark.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

(24/25:) Dette må være to ulike Sara Qvislin:24: Sara Christensdatter Qvislin (1696-1759), g.m. Hr. Jacob Lauritzen Stub (1692-1749) til Kråkstad (tidl. kap. i Slidre)25: Sara Lauritzdatter Qvislin (1662-1693), g.m. Hr. Henrik Blich Opdahl (c1650?-1716) til Hole.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

(29/34:) Jeg har notert at Hilleborg Larsdatter Bugge (1662-1718) en tid tjente som stuepike hos (sin fremtidige svigerfar) Lauritz Ibsen Qvislin (1634-1700), som var slottsprest på Akershus festning.Men det forhindrer jo ikke at hun i tillegg kan ha vært stuepike hos til tilkommende, Hr. Christen Lauritzen Qvislin (1656-1724) til Slidre, eller, for den saks skyld, at hennes kusine Hilleborg Jensdatter Bugge kan ha vært stuepike hos faren, Hr. Lars Christensen Bugge (1619-1687) til Slidre. Men det virker som det er en smule stuepikeforvirring ute og går her ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

Beklager, det er ingen som har hevdet at Hilleborg Larsdatter Bugge (1662-1718) skal ha tjent som stuepike hos til tilkommende, Hr. Christen Lauritzen Qvislin (1656-1724) til Slidre. Kusinen skal derimot ha tjent hos hennes far.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

(37:) I tillegg har vi altså6: Sara Christensdatter Qvislin (1767-1801) (g.m. Hr. Ole Rømer Aagaard Sandberg (1761-1817) til Oslo Hospital),som var brordatter av '24', som igjen var brordatter av '25'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...
Gjest Ellinor Elise Simensen

Ja, her var det mange Sara Qvislin. Er det rart man noen ganger går i surr. Hvem er så denne Sara i innlegg 40 datter av?Laurits Ibsen Qvislin hadde en sønn Abraham født ca. 1658 i Danmark og som ble prest i Vinje i Telemark. Etter hva jeg har funnet ut, fikk Abraham Lauritsen Qvislin en sønn ca. 1692 - Laurits Abrahamsen Qvislin.Er det noen som har etterfølgende slekt her?Mvh Ellinor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

(42:) Sara Christensdatter Qvislin (1767-1801) (g.m. Hr. Ole Rømer Aagaard Sandberg (1761-1817) til Oslo Hospital) (ref. innlegg #40) skal være datter av sogneprest Tingvoll 1754-, Christen Christensen Qvislin (1712-1775) og hans 2. hustru Karen Helene Nannestad (1737-1796), se Lenke, og jeg lurte altså på (i innlegg #6) om de i innlegg #1 tre nevnte (brødre ?) også er barn av CCQ.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

... og Christen Christensen Qvislin (1712-1775) var født nettopp i Vestre Slidre, i likhet med de tre som er nevnt i innlegg #1. CCQ's far Christen Lauritzen Qvislin var som kjent s.pr. i V. Slidre, og Christen var hans sønn i 1. ekteskap m. Hilleborg Larsdatter Bugge, f. i V. Slidre i 1662. CCQ og Karen nannestas skal ha fått 5 barn (bl.a. Sara og Christiane Helene). Spm. er alså om Nils, Halvor og Kirsten (ref. innlegg #1) er blant disse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ellinor Elise Simensen

Hei Per!Nils, Halvor og Kirsten Christensen Qvislin var sønner og datter av Christen Nilsen Qvislin og Sophie Elisabeth Brandt.Christen Nilsen Qvislin var født i Rogne i Slidre. (1738-1811) Han giftet seg med Sophie Elisabeth 12 oktober 1763.Nils Christensen Qvislin (1766 - 1767) Halvor Christensen Qvislin (1771 - 1853) Kirsten Christensdatter Qvislin (1774 - ?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

(45:) Ja, dette er vel også avklart i tidligere innlegg. De tre (Nils, Halvor og Kirsten) sin far Christen Nielsen Q. var kanskje søskenbarn av Sara Christensd. Q., dvs. dersom CNQ's (ukjente ?) far 'Niels' (Qvislin ?) var bror av Sara (1767-1801) sin far CCQ. Var han det, tro ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ellinor Elise Simensen

Christen Lauritzen Qvislin og Hilleborg Larsdatter Bugge hadde, etter hva jeg har funnet ut, 8 Barn:Sara Christensdatter Qvislin (1696 - 1759) Lauritz Christensen Qvislin (1700 - 1767) Else Sophie Christensdatter Qvislin (1702 - ?) Sidzel (Cecilia) Christensdatter Qvislin (1707 - ?) Nils Christensen Qvislin (1708 - 1753) Rebecca Christensdatter Qvislin (1709 - 1734) Anna Christensdatter Qvislin (1710 - ?) Christen Christensen Qvislin (1712 - 1775)Så etter det jeg kan se, var de altså brødre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

Kjennes kona til Nils Christensen Qvislin (1708-1753) (som altså bodde på Rogne i Slidre (Valdres) da sønnen Christen Nielsen Qvisling (1738-1811) (senere klokker) ble født) ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ellinor Elise Simensen

Hun het Randi Halvardsdatter Robøle og var født ca. år 1700. Fødselsår noe usikkert. Hun døde i april 1789 på Skabbebo moen i Slidre; 89 år gammel. (Slidre 1724-1814; side 719 - se under april.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon K. Valebjørg

Laurits Abrahamson Qvislin f.1689 d.1756 i Tinn, prest gm.Anne Jørgine Pedersdtr.Bloch f.1706 i Fyresdal d.1773 i Fyresdal. 2 Susanne Magdalena Lauritsdtr. Q.f.1744 i Tinn d.1811 Nissedal. Gm Nils Rasmusdtr. Borstad 1731-1846 i Nissedal 3 Rasmus Nilsson Bakka 1778-18, lensm. i Nissedal Gm. Andrea Nilsdtr. Funnemark 1777-1864 frå Lunde. 4 Lars Abraham Rasmusson Bakka 1816-1876, lensm. i Fyresdal.Gm. Gro Jonsdtr. Spokkeli 1821-1900 i Fyresdal. 5 Jon Lauritz Abrahamson Qvisling 1844-1930 i Fyresdal prest og prost i Fyresdal og Gjerpen. Gm Anna Karoline Jørgensdtr. Bang 1860-1941 Grimstad 6 Vidkunn Abraham Lauritz Quisling 1887-1945

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.