Gå til innhold
Arkivverket

[#79264] Christensen/Qvisling i Slidre i Valdres.


Gjest Ellinor Simensen
 Del

Recommended Posts

Gjest Jon K. Valebjørg

Laurits Abrahamson Qvislin f.1689 d.1756 i Tinn, prest gm.Anne Jørgine Pedersdtr.Bloch f.1706 i Fyresdal d.1773 i Fyresdal. 2 Susanne Magdalena Lauritsdtr. Q.f.1744 i Tinn d.1811 Nissedal. Gm Nils Rasmusdtr. Borstad 1731-1846 i Nissedal 3 Rasmus Nilsson Bakka 1778-18, lensm. i Nissedal Gm. Andrea Nilsdtr. Funnemark 1777-1864 frå Lunde. 4 Lars Abraham Rasmusson Bakka 1816-1876, lensm. i Fyresdal.Gm. Gro Jonsdtr. Spokkeli 1821-1900 i Fyresdal. 5 Jon Lauritz Abrahamson Qvisling 1844-1930 i Fyresdal prest og prost i Fyresdal og Gjerpen. Gm Anna Karoline Jørgensdtr. Bang 1860-1941 Grimstad 6 Vidkunn Abraham Lauritz Quisling 1887-1945

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

Kjennes foreldrene til Sidsel (Cecilie/Cecilia) Quislin (1713-1756), g. (ca. 1732 ?) m. Friderich Lauritzen Stub (1701-1741) fra Christiania (Opsloe), klokker ved Immanuels-kirken i Fredrikshald ? (Disse var foreldre til bl.a. Adolph Stub f.1733 og Otto Stub f.1740).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

(50:) Vidkunn Quisling's oldemor Susanne M. Lauritzd. Q. var mao. tremenning av Christen Nielsen Q. i Slidre, far til de tre barna nevnt i innlegg #1.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Botterud

Jeg vil gjøre oppmerksom på at noen av disse barna til Christen Lauritsson Quislin (1657-1724) i Slidre også brukte navnet Bugge i sedet for Quislin, av hvilken grunn vites ikke.Niels Christensson Quislin hadde forøvrig en sønn, Halsten, utenom ekteskap i 1747.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ellinor Elise Simensen

Hei Per!Jeg har en Sidsel (Cecilia) Christensdatter Qvislin født i 1707, men det er mulig dette er feil fødselsår. Har ikke funnet ut mer om henne, men det er mulig hun giftet seg med Friderich Lauritzen Stub.Hun hadde iallefall en søster - Sara Christensdatter Qvislin (1696 - 1759) som giftet seg med Jacob Lauritzen Stub (1693 - 1749).Kan jo være mulig at søstrene giftet seg med hver sin bror. De var også søstre til Niels Christensen Qvislin som er min ane.Deres foreldre var Christen Lauritzen Qvislin og Hilleborg Lauritsdatter Bugge.Og ja, Vidkun Qvislings oldemor Susanne var tremenning av Christen Nilsen Qvislin.Mvh Ellinor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ellinor Elise Simensen

Hei Svein!At barna til Christen Lauritsson Qvislin brukte navnet Bugge, kom seg vel av at deres mor var født Bugge. (Hilleborg Lauritsdatter (Larsdatter) Bugge).Etter mine opplysninger var Bugge slekten en gammel dansk adelsslekt som kom til Valdres i 1656 med prost Lauritz (Lars) Bugge. Ifølge den samme kilde skal deler av Bugge-, Qvislin- og Spuideberg-slekten ligge begravet under gulvet i Slidre kirke.Referanse: G.A. Knutsen Bjørkset: Valdresslekten BuggeMvh Ellinor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

(55:) Ja, jeg har også tenkt at SQ f.1713 (?) kan være identisk med (den seks år eldre ?) d. av CLQ og Hilleborg L. Bugge. Jacob og Friderich Lauritzsønner Stub, sønner av Magdalena Axelsdatter And (1671-1742), hadde forresten en eldre halvbror som også het Jacob (sønn av Thale Amundsdatter, død før 1689), som var g.m. Sophie Lessøe (1684-1749).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ellinor Elise Simensen

Per!Har du noen kildehenvisninger vedrørende når Frederich Lauritzen Stub var født, når han og SQ giftet seg og når deres sønner ble født?Har sett i kirkebøkene for Kråkstad og Slidre, men finner ingenting der. Mulig man må til Halden?Mvh Ellinor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

Hans yngre søsken ble døpt slik: Axel (1 Jan 1691 Oslo Hospital), Jacob (21 Sep 1692 Christiania), Cathrine (24 Jan 1694 Slottskirken, Christiania). Faren var Hostitalsforstander ved Oslo/Opsloe Hospital. Tipper at Friedrich også er døpt i Hospitalskirken eller Slottskirken. Lauritz' yngre søster Magdalene var muligens født (12 Jun 1713) på Eidsvoll. Moren Magdalena Axelsdatter And døde i Christiania. Ingen kilder, dessverre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Botterud

(45 og 46) Christen Nielsson Quislin hadde barn allerede i 1764. Han var i 1763 gift med Sophia Elisabeth Brandt, datter til Johan Brandt Lenke.De to første var tvillingene Niels og Friedrich (1764), deretter kom Niels (1766-1767), Christen (1768-), Halvor (1771-1853) og Kirsten (1774-). Alle disse med Sophia. I 1788 giftet han seg igjen med Anne Finkjelsdatter Skatrud og med henne fikk han barna Sigrid (1790-) og Niels (1794-). CNQ bodde på Klokkarhaugen under Kvissel (Quiil) i Lomen sogn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

(60:) Jeg har stilt et spørsmå vedr. Johan Brandt i innlegg #14 i nevnte debatt 26737: ''Johan Fredrik Dominicusson Brandt - klokkar i Slidre, Valdres - huslyden hans ?'': Lenke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ellinor Elise Simensen

Til PerSender deg noen opplysninger om hvor du kan finne informasjon om den danske siden av Brandt slekten.www.dis-danmark.dk gå til aneefterlysning og søk på mitt navn: Ellinor Elise Simensen. Jeg har hatt innlegg der som jeg har fått endel svar på.Ellers kan du gå til: www.alsnissen.dk - nordborg amt - als nørreherred - nordborgs bys 4. kvartal - præstegårdenJohan Frederich Dominicussen Brandt, født 18. November 1694 i Rise, på Ærø i Danmark, død i Slidre i Valdres 22 Juni 1769.Han giftet seg 1. gang med Maren Pedersdatter (1690 -1732) i 1726. Maren Pedersdatter var født i Hafslo i Sogn og døde i Lærdal i Sogn.De fikk sønnen Dominicus Johanssøn Brandt, født 19 Juni 1729 i Hafslo. Død engang mellom 1756 - 1759 i Bergen.Han giftet seg 2. gang med Kirsti Jonsdatter Heedalen (ca.1700 - 1793) født og død i Slidre.De fikk barna: Sophia Elisabeth Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9381&idx_id=9381&uid=ny&idx_side=-47>Lenke Permanent bildelenke: LenkeRagnille Maria Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke: LenkeJonas Andreas Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke: LenkeMargarethe Dorothea Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Botterud

(62) Ragnhild (Ragnille) ble gift to ganger. I sitt andre ekteskap fra 1775 fikk hun en datter Kari (Karen) Larsdatter Fylken som ble gift med sitt søskenbarn Christen Christensson Quislin, sønn av Sophia. Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ellinor Elise Simensen

(63)Etter mye frem og tilbake, fant jeg også ut at det måtte være slik. Har imidlertid ikke funnet ut når verken Ragnhild (Ragnille), Christen eller Kari (Karen) døde. Men du har kanskje opplysninger om dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Botterud

Christen døde i 1843 i følge Bygdeboken. Kari døde i 1830, mens Ragnhild står det ikke noe om. Det er mulig hun døde allerede i 1809, men jeg er ikke sikker. I bygdeboka står det en del om ettrkommere hvis av interesse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

Ellinor: I mitt innlegg nr. 15 i 'den andre debatten' (26737: Lenke) stiller jeg et spm. vedr. ditt innlegg #12 der. Kunne du ta en kikk på det, og ev. bidra til å oppklare ev. misforståelse ifm. skiftet etter Dominicus Andersen Brandt ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

Ellinor: Hvordan er slektslinjen fra presten Nils Brandt (født 1824 i Vestre Slidre) og presten Dominicus Andersen Brandt ? (Nils' far Ole Brandt skal ha vært sønnesønns sønn (altså olderbarn) av Dominicus).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ellinor Elise Simensen

(67) Slektslinjen fra Dominicus Andersen Brandt til Nils Brandt er etter mine opptegninger: Dominicus Andersen Brandt (1646-1703) - Johan Frederich Brandt (1694 - 1769) - Jonas Andreas Brandt (1749 - 1809)g.m. Berith Nielsdatter - Ole Jonassen Brandt (1777 - 1835)g.m. Eli Andersdatter - Nils Brandt (1824 - ?)Mvh Ellinor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ellinor Elise Simensen

(66)Dette er skifte jeg har referert til. Dessverre har jeg skrevet feil med hentydning til at dette er et skifte etter Dominicus Andersen Brandt. Dette er et skifte etter Christian August Brandt som ikke hadde egne livsarvinger. Skifte er datert 3. november 1757.'Her er også et skifte fra Nordborg, jeg ved ikke om det hjælper dig.Efter at hr Christian August Brandt, førhen købmand i Flensborg, til sidst her i Nordborg har betrådt det allerhøjeste uden livsarvinger efterladende en enke, fru Dorthe Margrethe Brandt, skal der gøres ordentlig deling mellem afdødes enke og hans arvinger. Hendes broder Georg Nielsen, kronprinsens informator har udpeget Mathias Brandt som curator.Medarvingerne er afdøde provst og sognepræst Hans Casper Brandt 3 børn, nemlig hr consistorialassessor og sognepræst hr August Frederik Brandt i Pløn, 2 døtre, den ældste ugifte Dorthe Vilhelmine Brandt, og den anden gift med Mathias Jebsen Brandt. Johan Frederik Brandt, degn ved Bergen i Norge, som Jacob Jebsen i Nordborg har mandat for. Birgitte Cathrine Hansen, degneenke i Ketting. Den afdødes søster i Svendborgs efterladte 4 børn, 2 sønner og 2 døtre, hvoraf den ene er gift med herværende kapellan Fangel. Herværende kirkeforstander hr Christian Jørgensen for sin kone, som eneste datter af ovennævnte Jacob Jebsen (retterligen en steddatter). Arvingerne får 500 mk og noget løsøre, hverken mere eller mindre. 3 nov 1757.'mvh ellinor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

(69:) Mange takk, Ellinor.Jeg synes det ville være riktig av deg å rette opp denne feilen også ved et innlegg i 'den andre debatten' (26737: Lenke).Jeg håper at du også har en kommentar til mitt innlegg #15 i den samme debatten !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

(69:) Har du funnet ut hvilken slektsrelasjon denne (avdøde) kjøpmann i Flensborg, Christian August Brandt (skifte datert 3 Nov 1757), har til klokker (dengang i Bergen, senere Slidre), (Johan) Frederik Dominicussøn Brandt (1694-1769) fra Rise på Ærå, Danmark, og hans bror, Provst og sognepræst Hans Casper Dominicussen Brandt ? Var avdøde en bror av de nevntes far Dominicus Anderssøn Brandt ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ellinor Elise Simensen

(71)Nei, jeg har ikke sett på dette, men det er mulig du kan finne ut litt mer på alsnissen.dk. Det er innehaveren av den siden som har sendt meg denne informasjonen.Har du funnet ut noe om etterkommerne av hans førstefødte sønn - Dominicus Johansøn Brandt, født 19. juni 1729 i Hafslo og gift 2. juli 1755 med Birthe Olsdatter i Nykirken i Bergen? De fikk datteren Maren Kierstine.Maren Kierstine Dominicusdatter Brandt ble døpt i Nykirken i Bergen 23 Januar 1756. Hun giftet seg med Jens Amundsøn Wrede i Bergen Domkirke 5 November 1775.De fikk barna Maren Oline (1778 - Annanias (1779 - 1843) Birthe (Birgitte) (1783 - 1843) Jens (1790 -Vet du noe om disse etterkommerne?Mvh Ellinor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann-Mary Engum

Jens Vrede og Maren Kierstine Brandt fikk datteren Maren Oline,døpt 17 feb 1788: Fant en Annanias Wrede som giftet seg med Giertrue Ejnersdatter i 1812: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.