Gå til innhold
Arkivverket

[#79269] Hans Christophersen 48 (folketelling 1801.Hvor i Gudbrandsdalen kom Hans fra?


Gjest Einar E Kristiansen
 Del

Recommended Posts

Gjest Einar E Kristiansen

Har hatt dette på DIS Slektsforum.Pröver også her.Fra en bygdebok = ' I 1800 overtok Hans Kris toffersen og Synnøve Andersdatter bygseln De bod de først i Alsvåg og deretter noen år i Lange nesværet før de kom til Husjorda. Synnøve var 23 ar og Hans nærmere femti da de gifta seg i 1793. Hans kom fra Gudbrandsdalen. Han var en allsidig handverker - snekker, tømmermann og smed. Sannsynligvis finnes fortsatt deler av hus som Hans har reist, og kanskje er initialene ! HCS skåret inn der.'Spörsmål: Hvor i Gudbrandsdalen kom Hans fra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Har du fulgt det råd du fikk på DIS-forum om å henvende deg til bygdebokforfatteren Johan Borgos?Min datter har via sin farsslekt mange aner i Dovre. Her har jeg i kirkeboka funnet to brødre Hans Christophersen, den ene født 1756 og den andre født 1760. Den siste antas å være den som ble bonde på Engelshus i Dovre (ifølge bygdeboka), noe jeg er i tvil om ettersom hans alder i 1801 og ved død passer bedre med den eldste. Men det er i alle fall en Hans Christophersen det ikke er gjort rede for i bygdeboka. Jeg kan undersøke litt videre, men det blir ikke den første uka som kommer. La oss kalle dette et halmstrå, men dog en mulighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Einar E Kristiansen

Hjertelig Takk Astrid.Ibland er et halmstrå det eneste man har.I slektforskningen har jeg en fölelse av at dette skjer ganske ofte.Så dette med årtall.Kan man være sikker på at folketellingene viser rett alder.48 år i f.t 1801 = f 1753. Jeg har også et sted födelseåret 1744 og det stemmer med 77 år dödsåret 1821 (Öksnes Ministralbok 1820-1840)Se bilde. Men prester kan jo skrive feil noen gang også,hvem vet..Jeg har ikke kontaktet Borgos men jeg gjör det nok ganske snart. Mvh Einar.

bilete9647.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Einar E Kristiansen

Borgos hadde ikke noe mer å komme med, bare å fortsette pröve på bla. dette forum. Hans kunne komme fra Fåberg i sör til Dovre i nord mente Borgos.Om nå årtallet 1744 stemmer så blir det å söke på år og diverse kirkeböker (tidskrevende jobb) Men kom gjerne med et halmstrå den som har..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.