Gå til innhold
Arkivverket

[#79271] Värmland.


Gjest Anders Bakken
 Del

Recommended Posts

Gjest Anders Bakken

Dette er kanskje litt på siden for dette forumet men jeg prøver meg allikevel. Jeg er på jakt etter anene til ett par som gifter seg i Gräsmark den 10.04.1791, Matthes Andersson og Sophia Hansdotter. De får en datter på Dragontorp i Gräsmark som er døpt Maria Christina, født 26.04.1791. Maria blir gift med en Håkan Olofsson og får 8 barn i perioden 1811-1832, deriblant min tipp-tipp, Sophia i 1820. Men om noen kan hjelpe meg videre på veien med Matthes og hans Sophia hadde jeg satt stor pris på det. Har prøvd denne på anbytarforum i Sverige for en god stund siden, men dårlig med respons og ikke finner jeg den igjen lenger heller.. mvh. Anders.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Løberg

Når du først har såpass eksakte data, bør kirkebøkene for Gräsmark gi raske svar. Om du ikke har tilgang til dem på nettet, kan du prøve en rask mail til arkivet i Karlstad - en bekreftelse av giftermålsopplysningene ligger innenfor den gratistjenesten de vanligvis yter. Resten får du gjøre selv. Men om du får napp på giftermålet og dermed opplyst hvem som er Mattis' far, skulle det ikke forundre meg om du kan hente resten fra Jarl Ericssons bok om finner i Gräsmark.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Hagen

Her er ekteskapet til Matthes og Sophia, det ser ut som hun er fra Carlstad og Matthes bodde ved Høgforsen bruk ved giftemålet. Tror jeg har funnet den rette Matthes i husforhør. Send meg en e-post (hagen-k alfakrøll online.no), så kan du få de opplysningene jeg har.Mvh Kari

bilete9643.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anders Bakken

Takk for innspill Lars, fant en mailadr til arkivet så jeg slengte av gårde en mail. Å nå ser det jo ut som jeg får ytterligere hjelp her. Jeg har sendt e-post til deg nå nettopp Kari. Tusen takk så langt.Mvh. Anders.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liv S. Hansen

I tiden rundt Matthes Andersson og Sophia Hansdotters giftemål i 1791, bodde Matthes på Högfors bruk i Gräsmark (i dag Sunne kommun) hos knipsmedmesteren Johan Brun. Da som dreng. Mulig i lære? Det var mange drenger hos denne Brun.Sophia som var født i Karlstad bodde på Dragontorpet med datteren Maria (husforhör Gräsmark 1790-95).Matthis var nok av skogfinneslekt. Han var født på Dragontorpet i juli 1765 med foreldre Anders Larsson f. 16.9.1723 og Britta Larsdtr f. 1726. I boka til Jarl Ericsson (som ikke alltid er å stole på) er faren Anders tatt med som etterkommer etter finnen Påvel Larsen Kukkoinen. Moren Britta kom fra Norra Ängen, og skal ha vært datter til Lars Persson Rajalainen og Karin Jacobsdtr Hynninen. Anders flyttet til Dragontorpet på Norra Ängen hvor han og Britta finnes i husforhöret 1765-72 med flere barn. Da blandt annet Matthis.Påvel Larsen Kukkoinens slekt er skrevet under Långenäs i boka til Ericksson. Det er mange navn og mye tatt med om denne slekta, det samme med Brittas.Sophia som var født i Karlstad, uten nevnt far ved vielsen, blir verre å finne ut av.Liv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anders Bakken

Takk for info Liv. Da har jeg jo blitt adskillig klokere her i løpet av kvelden og har mer å jobbe videre med. Supert. Sophia fra Karlstad får bare ligge enn så lenge da. Det blir vel som å finne nåla i høystakken så lenge man ikke vet mer om henne.Anders.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anders Bakken

Siden Kari var så vennlig å sende meg litt info tidligere i kveld så kan jeg jo legge ut denne utflyttingen fra Karlstad på en Sophia Hansdtr. som hun fant frem Er jo ett lite spor det kan være verdt å undersøke nærmere.

bilete9648.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Gullbekk

Hvorfor ikke legge ut alt her istedet for private mail? Det kan være andre som kan ha nytte av dette. Selv lette jeg etter en bror av oldefar i mange år uten å finne spor. Så ble en mann med samme navn etterlyst her, han var far til flere uekte barn i Sverige. Jeg sjekket barnefødslene og bingo, det var han. Tror ikke jeg hadde funnet han uten denne hjelpen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.