Gå til innhold
Arkivverket

[#79274] 'Fagerli pr, Drammen'. Noen lokalkjente som kan plassere det?


Gjest Oddbjørn Johannessen
 Del

Recommended Posts

Gjest Oddbjørn Johannessen

I en annen tråd dukket følgende geografiske spørsmål opp: Hvor eksakt er det naturlig å plassere 'Fagerli pr. Drammen'?Den geografiske referansen (om jeg har tolket teksten rett, da) finnes i lenken til innlegg 55 her: LenkeDatoen for referansen er 2. februar 1893.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Navnet Fagerli finnes, så vidt jeg nå har sett, i Sylling i Lier - men kanskje også andre steder i nærheten av Drammen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Hei i 1900-tellingen finner du Fagerli på Danvik , Strømsø- Under Vestfold og ikke Buskerud, lå vel denne del av byen den gang.LenkeMvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Takk skal du ha. Det kan selvsagt også være et alternativ. Den Fagerli jeg fant i Sylling, var gått ut fra gården Østre Solberg: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Jeg tenkte jo også på at den gamle adressereferansen 'pr. Drammen' antakelig omfattet et større område rundt byen. Jeg husker jo at mitt hjemsted måtte adresseres 'pr. Arendal' før postnumrenes tid - selv om vi bodde 1 1/2 mil fra byen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Danvik på Strømsøsiden i Drammen hører til Buskerud i dag. Du finner kirkebøkene for Drammen under Buskerud.Jeg er født i Drammen men i min barn og ungdomstid hørte Strømsøsiden / Konnerud og Skoger til Vestfold.Her har vært en del grenseforandringer, så ikke lett å finne ut av dette. Lier er jo også nær grensen til Drammen så den Fagerli du søker kan jo være der også ?Litt vrient å søke i folketellingene nå om dagen, men det ordner seg sikker om noen dager. Lykke til med søkingen.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg lurer på om dette er det ekteparet Jørgen Johannesen og hustru Anne Helene Olsdatter som nevnt i ditt andre tema her?Kan det være at de er viet i Eiker?LenkeMvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her fant jeg vel vielsen i Eiker kirkebok. Se 15 nov 1839 , nr. 44. Han er her knyttet til Hasselverket står det, og det passer vel kan hende bra?LenkeKirkebøker var greit å søke i nå.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Jo, det stemmer det. Jeg kjenner hele Jørgen Johannessens historie fra han blir født på Nes Verk i 1815 til han selger Havstad Jernstøberi i 1881. I løpet av sitt yrkesliv var han først i København (antakelig i jernstøperlære), deretter former på Hassel verk, så støperimester på Ulefoss - før han i 1856 etablerte Havstad Jernstøberi ved Arendal.Årsaken til at jeg startet denne tråden, var en ny oppdagelse i dag (i panteboka for Nedenes sorenskriveri) av at han fremdeles var i live i 1893 - og at han både da og i 1890 daterer kvitteringer på et par innfridde obligasjoner med 'Fagerli pr. Drammen'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Det kan ikke utelukkes. I så fall må det ha vært etter 1881.Både han og kona er sannsynligvis døde en gang mellom 1893 og 1900 - siden jeg ikke kan finne dem i folketellingen. Det kan imidlertid være problematisk å finne begravelsen(e) i kirkeboka, siden de var dissentere (baptister).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Bare for å ha nevnt det i denne tråden også: Når jeg fant Sylling særlig interessant, var det på grunn av det lille Åsdøl(dalens) Jernstøberi, som var i drift fram til ca. 1900. Det ser ut til å ha vært flere eierskifter der etter rundt 1875. Bl.a. var det en Andreas Hansen, født 1834 i Øvre Eiker, som kjøpte det i 1886. Vi finner ham for øvrig som former i Lillehammer i ft. 1865. Jeg så for meg muligheten av at han kunne ha vært en bekjent av Jørgen Johannessen og kona...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Nå fant jeg Jørgen Johannessens begravelse! I ministerialboka for Bragernes - under døde dissentere. Han døde 4/3 1897 (begr. 12/3) og var da enkemann og 'Værkseier'. Fødselsåret 1815 stemmer, men fødestedet er feil (Hedmarken?). Ellers blir det oppgitt at han er baptist og bosatt på Fagerlid i Lier.LenkeInteressant at han her kalles verkseier. Kombinert med opplysningen om bosted (Fagerli i Lier) er det nok mest nærliggende å tenke på Åsdøl/Åsdøldalens Jernstøberi i Sylling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Dermed kan denne tråden gjerne avsluttes - og relevante innlegg postes i tråden 'Havstad Jernstøberi', som det finnes direkte lenke til i innlegg 1.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

La meg for ordens skyld ta med at navnemysteriet nå er oppklart! 1886-matrikkelen viser at støberieier Jørgen Johannessen eide et bruk utgått fra Vestre Nøste i Lier (altså tett opp mot Drammens bygrense): Gnr. 14, bnr. 2. I ft. 1900 har dette bruket navnet Fagerlid - og det bor to husholdninger der: 1. Overrettssakfører Thomas Bang med familie og tjenerskap. 2. Skipskaptein Ole Johnsen - som for øvrig var f. 1861 i Arendal. Også kona Berta var f, i Arendal, og de hadde kalt sin eldste sønn Jørgen (!).Jørgen Johannessens 'Fagerlid' lå altså verken i Sylling eller på Danvik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Flott at du løste denne saken selv. Da er det disse folkene på Vestre Nøste du finner i dette huset: LenkeDet er kan hende kortere til Jernstøperiet i Drammen, enn til Sylling og Åsdalen, men du finner vel flere opplysninger om Værkseiere på Åsdalen vil jeg tro:-)Kan hende ekteparet da ble begravet i Lier, eller i på Bragernes?Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Siden denne tråden har dreid seg spesielt om eiendommen Fagerli i Lier (Vestre Nøste, gnr. 14, bnr. 2) - kan jeg jo ta med noen flere opplysninger fra pantebøkene.Støperieier Jørgen Johannessen kjøpte eiendommen for kr. 25.000 den 26. august 1881 på (2. gangs?) tvangsauksjon fra konkursboet etter en skipsreder S. Knudsen (som hadde vært eier siden tidlig på 1870-tallet). Etter Jørgen Johannessens død i 1897 (kona var død to år tidligere) overdras eiendommen testamentarisk til Bertha Helene Johnsen som særeie (hun var gift med skipsfører Ole Mathias Johnsen, og de hadde allerede bodd der noen år sammen med Jørgen J. og kona hans). Jørgen Johannessen og kona Anne Helene var barnløse, og Bertha Helene var datter til Anne Helenes niese (som hadde bodd som pleieban hos Jørgen og Anne Helene i oppveksten).21. oktober ble eiendommen solgt på nytt - denne gangen av Bertha Helene Johnsen. Salgssummen var nå kr. 27.500, og kjøperen var overrettssakfører Ørnulf Lindboe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Årstallet for det sistnevnte eiendomssalget var falt bort i forrige innlegg: 21. oktober 1910.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her tår det litt om Tangen og industribedrifter som Jernverket og Glassverket, om denne lenken går inn: LenkeKan fortelle at min far hadde sitt første arbeid som ingeniør ved Jernverket. 1934.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Jo, det er dem. Ellers var det jo artig at din far hadde hatt tilknytning til jernstøperiet i Drammen!Jeg spekulerer for øvrig litt på denne 'skipsreder'-tittelen Jørgen Johannessen er blitt tillagt i kirkeboka ved konas død i 1895. Det ser forresten ut til å ha vært en shipping-tradisjon knyttet til Vestre Nøste. Den forrige eieren av 'Fagerli' var jo skipsreder, og han hadde kjøpt eiendommen av skipsreder James S. Lorentzen (eieren av bnr. 1), som igjen hadde kjøpt hovedbruket av skipsreder Claus Marius Frimann Dahl.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.