Gå til innhold
Arkivverket

[#79274] 'Fagerli pr, Drammen'. Noen lokalkjente som kan plassere det?


Gjest Oddbjørn Johannessen
 Del

Recommended Posts

Gjest Astrid Karin Natvig

hei, jeg lurer på om Fagerli kan være 'området' som idag heter Fagertun, jfr. Protan A/S (Protan & Fagertun).hilsen Astrid, som bor rett i nærheten. PS: fra Vestre Nøste til Asdøl er det nærmere to mil, så jeg støtter tipsene om at han trolig hadde sin 'forretning' i Drammen/Lierstranda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Jeg mener å ha sett Fagertun også som betegnelse i panteboka for Lier, Røyken og Hurum - da som et 'villa-navn' på Vestre Nøste bnr. 1. Det var bnr. 2 som ble kalt Fagerli.I dag er vel dette området bolig-fortettet, og jeg legger ved en Wikipedia-beskrivelse som nok forteller dere lokalkjente mer enn den forteller meg (selv om jeg nå har en viss peiling):http://no.wikipedia.org/wiki/Nøste

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Wikipedia-lenken virket ikke. Jeg prøver på nytt på en litt annen måte:Lenke nøste wikipedia&cd=1&hl=no&ct=clnk&gl=no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Et gammelt kart som viser plasseringen av Nøste (og dermed også Fagerli) i 1854. Som vi ser, var det da nokså landlig rundt den opprinnelige gården:Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Karin Natvig

hei igjen, selv bor jeg på Heenjordet (utskilt fra Østre Nøste tidlig på 50-tallet), men vi 'innfødte' sier Vestre Nøste om området (jfr. W-lenken). I og med at 'Fagerli' ikke eksisterer lenger, kan jeg ikke skjønne annet enn at gården må ha ligget på området som vi idag kaller Fagertun (rett ved Ekeli, som Georg Lorenztsen bygde i 1886, og som Protan rev i 1980 - fy skam!). Østre og Vestre Nøste ligger vegg i vegg,Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Karin Natvig

Sånn omtrent rett, trur eg, i en radius på noen hundre meter. Det var nok et nydelig område i 'skråningen' ned mot fjorden, som tusset av seilskip, så navnet Fagerli var dekkende (dagens motorveibrua starter rett ved, og det er mye industri, så det er ikke like fagert idag). Nåja, jeg ser i gårdsmatrikkelen for 1886 at han står som 'støberieier', jfr. din andre debatt om bl.a. Drammens jernstøperi. Kan det være så enkelt at han tituleres som 'støberieier' i og med at han var det tidligere?Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Det kan jo være - men det burde da ha stått fhv. støperieier (eller noe slikt). Han kalles for øvrig også støperieier i panteboka når han kjøper 'Fagerli' - og han kalles 'Værkseier' når han dør i 1897 (men, merkelig nok, skipsreder når kona dør to år tidligere).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Legger for ordens skyld inn lenke til det panteregisteret for Lier, Røyken og Hurum sorenskriveri der de omtalte eiendomsoverdragelsene vedr. Vestre Nøste ('Fagerlid'), gnr. 14, bnr. 2, er å finne:Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tormod Thoresen

Gården er fortsatt i bruk. Hjerte og Lungesykes forening har overtatt denne , og brukes for dens virksomhet.mvh Tormod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Karin Natvig

Det visste jeg ikke, Tormod! Artig!! Da er adressen Nøsteveien 2 (innen radiusen min på et par hundre meter...). Har du noe peiling på husets historie - er vel bygget rundt 1850/70, mener jeg å huske,Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tormod Thoresen

Fagerli ble bygget ca. 1856 av Skipsreder Johnsen. Der er også en fasadefigur som forestiller Neptun. Den er utskåret av av billedskjærer Eilif Olsen.Informasjonene har jeg fra Drammen Byleksikon ved Per Otto Brgen 2004.Tormod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Jeg så nettopp på et kart (Norgesglasset) at det i området i dag faktisk er en veistubb som heter Fagerlia - like bak Fjellheim skole.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Jeg har nå også funnet et bilde av huset i Google-maps, men får ikke kopiert det. Omgivelsene har nok vært svært idylliske før de store utbyggingene tok til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Morsomt at du har fått hjelp her:-) Pussig nok har jeg vært mye i dette området selv. Min manns kusine bodde i Nøsteveien i mange år. Helt i nærheten av denne eiendommen. Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Veldig artig!Så gjenstår det for mitt vedkommende å finne nærmere ut av hva slags virksomhet det var min slektning Jørgen Johannessen (støperieier, verkseier, skipsreder?) konkret var sysselsatt med mens han eide Fagerli (perioden 1881-1897).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...
Gjest Astrid K. Natvig

hei, hvis du går inn på hjemmesiden til Buskerud Slektshistorielag, finner du et flott bilde av Nøsteveien 2. www.buskerudslekt.no (hvis jeg ikke husker feil i farta),mvh. Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.