Gå til innhold
Arkivverket

[#79276] Regnskap for aksjeselskaper o.v.


Gjest A. Martinsen
 Del

Recommended Posts

Gjest A. Martinsen

La oss si at jeg ønsker å finne et regnskap for et bestemt aksjeselskap for årene 1930, 1970 og 2000. Hvorledes går jeg frem?André M.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Thingvold

Årsregnskapene sendes til Brønnøysund. Selve regsnkapet må oppbevares i 10 år. Deretter kan de slettes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddvar Søreide

Innlegg 1. Når du stiller spørsmålet slik, så antar eg at dette gjelder ett og samme selskap, som fremdeles kanskje eksisterer eller at det ihvertfall eksisterte i 2000. Selskapet kan ha tatt vare på eldre regnskap og en hendvendelse direkte til selskapet kan være veien å gå for å finne ut om 1930 og 1970 regnskap fremdeles eksisterer. Er selskapet blitt oppkjøpt, så kan en henvendelse til nye eiere være veien å gå. Har selskapet opphørt, så burde det være mulig å finne ut hvem som var eiere i 2000 og på den måte prøve å nøste opp svaret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest A. Martinsen

Takk for svarene.Spørsmålet mitt var kanskje noe unøyaktig, idet det var offentlige arkiver som jeg hadde i tankene.Regnskap sendes idag inn til Regnskapsregisteret. (Jeg skal henvende meg dit.) Jeg vet ikke hvorledes ordningen var før Brønnøysundregistrene ble opprettet.I nyere tid har man også private bedriftsdatabaser på nettet som har samlet sammen regnskap. Et eksempel er tjenesten proff.no.For alt som jeg vet, finnes det også offentlig utgitte bøker som oppgir nøkkeltall fra hvert selskaps regnskap.Kan kommunearkiver eller politiarkiver inneholde regnskap?Bidra gjerne med opplysninger om hva som finnes hvor. Jeg søker i utgangspunktet etter regnskap fra hele forrige århundre, så selv det minste hint er velkomment.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Hålåsæter

Jeg førte AS-regnskaper rundt 1980, men kan ikke komme ihug at regnskapene ble sendt noe eksternt annet enn til ligningskontoret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest A. Martinsen

Jeg er glad for å kunne fastslå at Regnskapsregisteret sitter på samtlige årsregnskaper f.o.m. rundt 1985, vel å merke hovedsakelig fra selskaper som var/er pliktige til å inngi årsregnskaper. Årsregnskaper fra enmannsforetak o.l. er således sjeldent å finne.Om årsregnskaper før denne tiden skriver Brønnøysundregistrene det følgende i et e-brev:«[...] [R]egnskap ble heller ikke arkivert i de gamle handelsregistrene som nå finnes hos oss i vårt historiske arkiv. [Disse regnskapene finnes ikke hos oss.] Vi vet heller ikke hvor du kan henvende deg for å finne disse.»Muligheten for å finne regnskaper fra f.eks. 1930 har jeg forkastet, men det er ikke usannsynlig at regnskaper fra f.eks. seksti- og syttitallet kan finnes noensteds. Jeg klarer likevel ikke å forestille meg hvor det kunne være. I innlegg (7) nevnes Likningsvesenet, og man skal slettes ikke se vekk fra at regnskaper kan finnes der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil Theie

HeiLigningskontorene er statlige organer nå (siden rundt 1970?), så etter det tidspunktet er dette nok ikke i byarkiver. Dessuten oppbevarer disse dette i 10 år, deretter blir de destruert. Sjansen for å finne noe eldre enn 10 år der er minimal.Innsending til ligningskontorene skjer på egne skjema og er ikke det offentlige regnskapet.Ligningskontorene har taushetsplikt om dette, dette var (er) ikke offentlige opplysninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.