Gå til innhold
Arkivverket

[#79283] MR - Hvor ligger gården Skaret?


Gjest Berit Carlsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Berit Carlsen

I ottar Roaldsets 'Gards- og ættesoge for Straumsnes (Tingvoll), Bind 1 s. 541 under gården Kamsvåg står at sønnen til Peder Størkesen Kamsvåg og Mildri Estensdotter - ESTEN, f. 1729 var gift med Beret Iversdotter og busett på SKARET. Jeg har ikke kunne finne denne gården. Går ut fra at den ligger i nærområdet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Jeg har bare sett litt på FS. Der fant jeg ekteparet Esten Pedersen gm.Berret Sophia Iversdt. Gaas. De fikk barna Peder Gaas Estensen 1753 Halse- 5/6 1786 Halsa, og datteren Lisbet Gaas Estensdt. 1759 Halse. Om disse har noe med deg å gjøre vet jeg ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øivind H Thingvold

Dette Skaret var nok plassen midt på Aspøya, mellom Aspa og Faksvågen. Det ligger også en Skaret på andre siden fjorden ved Kvalvåg, nå i Gjemnes kommune, men tidligere i Tingvoll sokn og prestegjeld. Vennlig hilsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erling Myrbostad

Hei, kommentar til m.a. innlegg (4):Det blir litt feil, Øivind. Dette er nok Skaret, gardsnummer 126, som ligger på vestsida av sjølve Straumsneset, mellom gardene Kvisvik og Årsund. Der finn vi Esten og Beret Sophie som brukarar i perioden 1758-1765. Sjå Straumsnesboka bind 2.Sønnen Esten døde iflg bygdeboka i 1765 10 uker gammel, datteren Kristina Elisabet, f. 1759, vart gift med Jens Kristensen Linvåg på Tustna, de skjøta garden Nerbakkan under Leira på Tustna. 6 barn, men sålangt jeg kjenner til er det ikke etterkommere etter disse (men det kan finnes for det). Sønnen Peder, som er nevnt i innlegg (3), er ikke nevnt i bygdeboka.mvh Erling

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Carlsen

Jeg prøver å få opp gården Skaret på FT 1801 uten å få noe treff.Noen som kan gi et hint?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne-Lise Hansen

Hei, Berit.Jeg fant to Schar-gårder ved å søke på gård begynner med (vis) S. Da kommer en liste med gårder som begynner på S opp. (Er ellers ikke kjent i området.) LenkeVennlig hilsen Anne-Lise

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.