Gå til innhold
Arkivverket

[#79284] Family Finder från Family Tree DNA (FTDNA


Gjest Kent Williamsson
 Del

Recommended Posts

Gjest Kent Williamsson

Vet någon om man bör tänka på några speciella förutsättningar man bör ha innan man tar en sådan test som 'Family Finder' ?Jag menar t.ex. ett visst antal träffar för 37 marker, 67 markers.Har någon redan testat denna produkt från FTDNA och fått ett resultat av testet ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kent Williamsson

Jag antar att förutsättningen för att få en träff är att någon annan släkting i en inte alltför avlägsen tid också gjort en test i samma bolag så att genetiska data finns lagrade.De kan ju bara finna länkar till andra som också redan testat sig hos FTDNA.Från Family Finder sidan så nämner de bakåt i tiden till farfars farfars generation 'you can discover connections to descendants of all sixteen of your great-great-grandparents' så det blir väl för en del av oss länkar till några ättlingar till de som levde på 1800-talet men inte längre tillbaka än så.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kai Werner Østreng

Hei, Kent Jeg har fått treff med 3 av de samme personer på Family Finder som jeg allerede har treff på hos 23andMe. Dette innebærer at de samme personene har testet seg begge steder og jeg har fått bekreftete slektskap begge steder. Foreløpig har jeg fått mere ut av treffene på 23andMe enn fra Family Finder hos FTDNA, men dette kan skyldes ati) 23andMe har vært lenger ute med Autosomale pluss tester enn Family Finder med sine Autosomale tester( siste basert på kromosom 1-22 X-DNA (?), men uten både mtDNA og kjønnskromosom-resultater fra Y-DNA (stabil mannslinje).) Med Autosomale pluss tester mener jeg 23andMe-tester som kombinererer de autosomale resultatene (fra kromosom 1-22) med SNP fra både MtDNA (ren stabil kvinnelinnje med sjeldne mutasjoner), X-DNA (kvinneside kjønnskromosom som endrer seg) og Y-DNA (stabil mannslinje med sjeldne SNP-mutasjoner), menii) Family Finder er knyttet til FTDNA og basert på at både kvinner og menn kan ta denne testen (i motsetning til 23andMe som forutsetter at kvinner får en bror eller far til å ta testen for å få maksimalt utbytte av slekt for treff både på fars og morsside)iii) På bakgrunn av sin store nåværende Y-DNA og MtDNA-kundebase, kundevennlige politikk og sine prosjektgrupper er det svært sannsynlig at FTDNA med family Finder også vil ta hoveddelen av det autosomale markedet (på andre områder som Y-DNA opptil 90%) i fremtiden. Selv om treffene er ikke er så mange på Family Finder pr. idag, kan det likevel være lønnsomt etter som databasen øker på FTDNA.iv) Decodeme.com tester flere SNP_markører/mutasjoner enn andre, men er svært dyre og innsiktet særlig på helse. For de slektsgranskere som vil gå langt ned på detaljer i kromosomtreff er disse likevel interessante. (Jeg er testet både hos FTDNA, 23andMe og Decodeme)Mvh Kai

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kai Werner Østreng

Korreksjon til mitt innlegg (4) Se pkt (ii): Er du kvinne, er det beste å få en bror til å teste seg hos 23andMe, da en test av din far ikke vil fange opp mt(DNA) og X-DNA fra din mors side, bare din fars morsside.Mvh Kai

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Gjest Kent Williamsson

Ser nu på DNA-Forums att nu har också Family Finder något de kallar 'Population Finder'. Är det något som liknar 'Ancestry Painting' hos 23andMe ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Petter Engh

Kent(6)Jag har ikke kjennskap til 23andMe men jeg har gjennomført en Family Finder Test som jeg fikk svar på i september og har fått 59 treff. I population Finder får jeg oppgitt at jeg er 79% vest Europeisk og 21% Europeisk. Den gir en pekepinn på hvor røttene kommer ifra(Etablerte seg).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Gullbekk

Jeg har tatt FFtesten og fikk treff på bl.a. en amerikaner som hadde felles forfar med meg på 1660tallet i Telemark. Han sto på Speculativlisten så selv der kan du være heldig å finne papirspor. Jeg har også to på Closelisten som jeg nå jobber med å finne linken til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kent Williamsson

Intressant att ni fått så många träffar!Undrar över vilka länder de har tagit med i västra Europa och i Europa ? Västra Europa borde väl vara en delmängd av Europa eller hur har de tänkt ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Petter Engh

KentJeg må bli mer presis. Du søker i slektsforum. Du ma registrere deg som medlem og ligge inn og velge slektsfaglige diskusjoner, deretter DNA og velg Population Finder fra Amily TreeDNALitt utenom ditt spørsmål så er Distreff også et interessant forum å søke i etter personer i Sverige og Norge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.