Gå til innhold
Arkivverket

[#79287] Drammens Jernstøberi - eierforholdene i 1880-/1890-årene?


Gjest Oddbjørn Johannessen
 Del

Recommended Posts

Gjest Oddbjørn Johannessen

Er det noen her i forumet som kjenner til hvem som var inne på eiersiden ved Drammens Jersnstøberi i 1880-/1890-årene? Så vidt jeg vet, ble støperiet omdannet til aksjeselskap i 1872 - så det har antakelig vært en rekke interessenter inne i bildet.Foranledningen for spørsmålet er min interesse for Jørgen Johannessen (min tippoldefars fetter), som fra 1881 til han dør i 1897 er å finne på Vestre Nøste i Lier (gnr. 14, bnr. 2 Fagerli) - og han kalles da 'Støberieier'. Han hadde tidligere etablert og vært eier av Havstad Jernstøberi ved Arendal, som han solgte rett før han flyttet til Lier/Drammen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Lenken virket ikke. Jeg prøver igjen:Lenke Jernstoperi og Mec Verksted.htm Drammens jernstøberi&cd=1&hl=no&ct=clnk&gl=no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Er det noen som kjenner til om det i siste del av 1800-tallet fantes andre (mindre) jernstøperier i eller rundt Drammen - fortrinnsvis mellom Bragernes og Lierstranda?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Jeg løfter fram denne etterlysningen igjen, i fall noen ikke-ferierende Drammens-eksperter skulle være på visitt i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 uker senere...
 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.