Gå til innhold
Arkivverket

[#79292] Mysteriet med min farmor


Gjest Stein Arne Jensen
 Del

Recommended Posts

Gjest Stein Arne Jensen

Flere i slekta har opp gjennom årene forsøkt å finne dokumentasjon på min farmors dåp - uten hell. Hun ble ut fra hva jeg har blitt fortalt født i Tromsø 5.mai 1901. Jeg er litt usikker på fødestedet og har heller ingen dokumentasjon på dette. Foreldrene var Benedickte Jensine Torkildsdatter, f.26.juni 1865 i Lajord i Lenvik, Troms Hun arbeidet så vidt jeg vet på gården Målsnes i Målselv hos Johan Andreas Hanssen (f.24 desember 1842 i Sultenvik i Lenvik, Troms). Johan var gift med og hadde flere barn med Thea Jensdatter. Da kona døde giftet han seg med Benedickte og fikk datteren Thora Hansine Hanssen - min farmor - deres eneste barn. Johan var da 59 år gammel. Inger Torkildsen har skrevet et bok om slekta til Benedicte, men heller ikke hun har funnet noen dokumentasjon, hverken på Thoras dåp eller på foreldrenes ekteskap. Jeg har søkt etter farmors dåp både i Tromsø, Lenvik og Målselv. Er usikker på om det ev. kan ha foregått i et annet sogn i nærheten. Jeg har mer info om de enkelte personene nevnt ovenfor, men vil ikke gjøre dette for langt. Håper noe skarpe hoder her på DA forumet kan hjelpe. MVH Stein Arne Jensen Arguineguin, Gran Canaria

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stein Arne Jensen

Tusen takk! FT1900 hadde jeg funnet selv.Ann-Mary(3): Tusen takk! Denne har jeg ikke klart å finne selv! Nå gjenstår det bare å finne dåpenGaute (4) Fantastisk! Årsaken til at ingen har funnet dette er nok at det står under dissentere og ikke på 'vanlig sted' i kirkeboka....en tanke. Kan det at de var dissentere være årsaken til at dåpen heller ikke er funnet - at den også er skrevet et annet sted i kirkeboka?Da er mesteparten av oppgaven løst - på mindre enn en time. Det er imponerende. Takk igjen. Da gjenstår bare å finne selve dåpen - eller er henvisningen i konfirmasjons innføringen tilstrekkelig bevis?Stein Arne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stein Arne Jensen

Kan noen hjelpe med å tyde det som står i kommentarene til vielsen (4). Noe om skifte og Notarius Publicus???Stein Arne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne-Lise Hansen

Hei, Stein Arne.Jeg forsøker meg på tyding.Første kolonne: Summarisk skifte 21/9-1895. Sorenskriver .... Hans 1. hustru avgået ved døden 24/8- 1893.Siste kolonne: Han utmeldt av statskirken. 'Finnmenigheten' Egteskabet indgået for Notarius Publicus i Tromsø (?) (---) Se jur 113/1901.mvh Anne-Lise

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stein Arne Jensen

Takk igjen Ann-Mary (7) Jeg undres på om det går an å finne ut når Benedicte tok tjeneste hos Johan Andreas Hanssen. Noen som har forslag?Takk til deg også Anne-Lise (8). Jeg må gjøre alvor av å bedre mine ferdigheter i håndskrift tydning hvis jeg skal fortsette med denne hobbyen :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.