Gå til innhold
Arkivverket

[#79302] Olaf Andreassen f. 1868, på Hønefoss 1900


Gjest Tor Weidling
 Del

Recommended Posts

Gjest Tor Weidling

I folketelling 1900 Hønefoss er Olaf sagt å være født i Sverige 1868, og kona Johanne i Elverum 1865. De er oppført uten barn, noe som kanskje kan tyde på at de ikke har vært gift lenge. [url="http://www.digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=7&filnamn=f00601&gardpostnr=232&personpostnr=1102&merk=1102#ovre>LenkeSøker etter vielsen mellom Olaf og Johanne. Jeg har lett i kirkebøkene for Hønefoss, Norderhov og Elverum uten å finne noe.Ønsker å få satdfestet om dette kan være den Olaf/Oluf Andreasessen/Andreasson som ble født på Grättisbo i Nössemark, Dalsland 28. desember 1868 - og som i så tilfelle er bror til Karl Johan Andreassen som også bodde på Hønefoss i 1900.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Weidling

Hei Ann-MaryDet stemmer, KJA kom fra Rakkestad til Hønefoss i 1883. Før det hadde han vært i Aremark ca. 1879-1881 (hadde også vært i Armerk en tur ca. 1874-1876), hvor han giftet seg i april 1879.Det er spennende å se om det er broren Olaf som kommer etter.Beste hilsener fra Tor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liv S. Hansen

Det flytter ihvertfall til Norge 16. april 1890 en Olof f. 28.12.1868, skrevet i husforhör Grättisbo som bror til Karl Johan Andreassen f. 1.6.1856. Foreldre Andreas Abrahamsen født 1822 ED og Sara Börjesdtr født i Nössemark 1830.Karl Johan og Olof haddde flere søsken som flyttet til Norge. Anna Kajsa f. 14.6.65, gifter seg i 1892 og flytter samme år til Tistedalen. En Otto f. 13.5.73 til Sarp 10.6.1892, søster Ulrica flytter til Aremark og broren Alexander f. 22.3.59 til Norge med attest skrevet 24.4.1881.I Hf. 1876-85 Grättisbo er Carl Johan flyttet til Aremark 18.9.1876, men kommer nok tilbake en tur, da det er skrevet inn i hf. at han har attest for ekteskap i Aremark 31.1.1879. Han dro igjen til Norge 4.11.1881. Hvor eksakt til disse brødrene dro er ikke tatt med, men jeg har mulig ikke gått gjennom alle husforhör i perioden. I utflytningslisten der Olof Andreasson er med, har det ikke blitt skrevet annet enn Norge.I Nössemarkboka under Grättisbo er også denne familien nevnt, men der er ingen annen informasjon.Liv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Tonby

Det er en vielse i klokkerboka for Hønefoss 28/2 1890 som kan være den Olaf du er på jakt etter. Fødselsdatoen er her skrevet 28/11 1868, men attesten hans fra Sverige er utstedt 16/4 1890 som passer bra med Olof i forrige innlegg. Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Weidling

Ja, her er vi tydeligvis på rett spor. Sjekket i notatene mine. Det er dessverre jeg som oppga feil måned, Olof på Grättisbo var nemlig født 28. november (men døpt i desember).Jeg hadde tydeligvis ikke sjekket langt nok bakover etter vielser på Hønefoss.Tusen takk til dere alle. Kanskje vi også finner ut hvor det ble av Olaf etter 1900.Av søskenene som Liv omtaler, har jeg kontroll på Anna Kajsa (min oldemor). Carl Johan og Ulrika - og nå også Olaf - følger jeg fram til FT 1900. Dertil har jeg også klart å følge broren Aron fram til 1900. Han forble i Nøssemark - på Dalen, Sämb og så Sparsnäs. Så nå får jeg kanskje ta opp trådene på Otto og Aleksander. Beste hilsener fra Tor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.