Gå til innhold
Arkivverket

[#79306] Tydehjelp skifte i Stjørdal(?) 1694


Gjest Anne Lise Hovdal
 Del

Recommended Posts

Gjest Anne Lise Hovdal

Holder jo på med å skrive av skifte for Stjørdal, og trenger hjelp til å tyde noe i skiftet etter Siffuer Larsen eller Jonsen i 1694(skifte nedpå høyre side):LenkeHvilken gård ble skiftet holdt på, og hvem var formyndere for barna i skiftet.Jeg forstår noe: Skiftet var etter Siffuer Larsen eller Jonsen(ifølge register?), og han hadde en sønn Lars Siffuersen som var død. Lars sine barn var Jonn Oluf, Jens Marithe og Randi. Den ene formynderen var kanskje morbroder Erik Siffuersen Finstad(??). Den andre formynderen ser ut til å være en Olluf B??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erlend Eriksen Mæhlum

Jeg skal ikke påstå at du har feil, men jeg forstår/leser følgende: Sl. Sifuer Larsen mellem hans igienlefuende børn Erich Sifuersen, Hans Sifuers. børn Jon, Oluf og Jens Hanssønner, Lars Sifuers. børn Marithe og (Randi overstrøket) og Toes?? Larsdøttre og Randi Sifuersdaatter.Jeg leser bare at det er en formynder farbroderen Erich Sifuersen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Tusen takk for svaret, og når jeg ser på det nå tror jeg at du godt kan ha rett når det gjelder navnene i skiftet. Men på hvilken gård ble skiftet holdt i Stjørdals prestegjeld? Farbroderen er jo sikkert da en Erik Siffuersen som er arving i skiftet her. Er iallefall mer og mer overbevist om at jeg aldri skal gi ut noe av det jeg forsøker å tyde, skrive av, oglage register til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Annar Tangen

Gården er Hjelsvold i Lånke.Sivert Larsen og familie står omtalt på side 19 i Lånkeboka.V.h. Odd Annar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Tusen takk for den informasjonen. Da skal han jo ikke i mine skrivinger siden jeg kun tar Stjørdal og Skatval.Det er ellers flere skifter som skal være i Stjørdal jeg har problemer med å plassere. Det gjelder f.eks. skifte 07.06.1798 etter Jonn Guttormsen Findøfnet(Finnaunet), og Olluf Trondsen som det var skifte på 22.11.1701 i Baardset og i Børstad tinglag. Det er ikke fra Baar i Skatval som jeg trodde, og iallefall nevnes han ikke Skatvalsboka under Baar såvidt jeg kan se

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Her lurer jeg på gårdsnavnet?LenkeEr gårdsnavnet Storfossen? Storfrollen? Det kunne vært Storfloren i Hegra, men jeg får det ikke til å bli det. Eller ser jo dette skiftet ut til å være greit med avdøde Haagen Søfrensen, og etterlatte hustru Birgitte Pedersdatter. Barn: Peder, Nils og Søfren. Magli som var gift, og Marit, Randi, Gunnild og Ingeborg. Det kommer frem at noen av barna var umyndige, men jeg klarer ikke å se hvem det var eller hvem som var barnas formyndere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Skiftet etter Jonn Guttormsen Findaunet var i 1698. Finner ikke denne gården i Skatval eller Stjørdal, eller i noe jeg har fått tilsendt med gårder fra Hegra og Lånke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erlend Eriksen Mæhlum

Det ser jo nesten ut til at det står Stor frollen eller Stor foellen. Jeg leser avdøde som Haagen Thorstensen og sønnen du kaller Søfren, leser jeg som Thorsten. Jeg ser ikke at det står noe om noen formynder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Takk for det svaret. Heldigvis er det skrevet hvilket sogn i Stjørdals prestegjeld skifte var på når det gjelder skiftene fra 1727 og utover. Så da blir det jo enklere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Annar Tangen

Findaunet kan kanskje være Fundtaunet i Meråker.Storfrollen er Floren i Hegra. Har sett Storfloren ofte blitt kalt Frolen i kirkebøkene for området.V.h. Odd Annar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Tusen takk for svaret. Tilbake til skiftet i 1701 i Baardset, som tilhørte Børstad tinglag. Børstad er jo en gård i Stjørdal, så kanskje var Baardset et bruk under Børstad(skiftet nederst til venstre)Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Har også problemer med gårdsnavnet på dette skiftet:LenkeDet er vels kifte etter Peder Olsen, og hans kone var Marithe Jonnsdatter. Barna deres: Jonn Pedersen, Guri Pedersdatter, og de var umyndig. Tolker fornavnene til barnas formyndere til å være Olluf. Den ene var kanskje Olluf Lauritsen?Tolker begynnelsen av gårdsnavnet til å være Støf?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Takk for svaret. Hvilket sogn av Stjørdal prestgjeld er det? Jeg finner det ikke i Skatvalsbøkene eller Stjørdalsbøkene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Annar Tangen

Det er nok Staurset ja Gunnar. Om Peder Olsen og familien i bind V del I side 418 (Hegra).V.h. Odd Annar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Oldervik

Hei Anne Lise!Om du har problemer med gårdsnavna, så kan du jo benytte deg av O. Ryghs, Norske gårdsnavn. Denne finner du som digital søkbar nederst på siden under nyttige lenker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Tusen takk for svarene her. Tenke ikke på å se etter her på digitalarkivet om det fantes bøker om gårdsnavn, så takk for forslaget Finn. Tror det blir bedre etterhvert med å finne ut av hvor gårdene var, siden det er bedre register for tiden fra 1727 og utover. Jeg blir blir vel også etterhvert bedre kjent med sognene i Stjørdal etterhvert som forsøker meg med avskrift av skiftene for Stjørdal prestegjeld og Skogn som jeg også jobber med. Har også laget register over gårdene i Stjørdalsbøkene bind 1, og holder på med bind 2(gjort i dagene jeg var uten internett 25-30.06). Det blir vel en ganske lang stopp fra midten av juli og utover til slutten av august regner jeg med, siden jeg skal forskjellig annet i den perioden. Prøver jo innimellom å nyte sommeren også, men akkurat i dag har det vært lite sommer å nyte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Her kommer et skifte til som jeg har problemer med gårdsnavnet på, og litt tydeproblemer:LenkeJeg mener er 16. xbr?, og etter Jøran Christophersdatter i Sinesvold? Det står også Rød tinglaug, og andre skifter fra dette tinglaget er å finne i Skatval, men jeg klarer ikke å finne denne gården hverken i Skatvalsbøkene eller i Ryghs gårdsnavne. Så det vil vel si at jeg har feiltolket, eller det er en ukjent plass under Vollan eller Vold i Skatval? Finner ingen med navnene fra skiftet der.Skiftet er etter salige Jøran Christophersdatter(??), og etterlatt enkemann var vel Siffuer Hansen. Barna ser ut til å være: Erik Siffuersen, Randi Siffuersdatter, Hans Siffuersens barn: Jonn, Olluf og Jens. Farbror Erik SiffuersenMen ser ut til å være disses formynder.Så er det vel stopp på det jeg er noenlunde sikker på.Videre er det kanskje Laurits Sifferusens barn Marit og Jøran som var umyndig? Eller står det søsters barn(altså avdød søster av Erik Hans og Randi? Kanskje er det også mer jeg ikke har forstått her?Så er det også et skifte i Røyse 29.03.1693 etter Anna Pedersdatter, og igjenlevende enkemann var Jonn Arensen. Hennes barn fra tidligere ekteskap Anna og Marithe Pedersdatter var arvinger ellers. Blant formynderne var Johan Drogseth. Hvor i Stjørdals prestegjeld var Røyse? Det finner jeg heller ikke i 'Norske gårdsnavne'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else B. Rustad

På den siden du har lenket til, ser jeg ingen Jøran Christophersdatter? Skiftet 16. november er såvidt jeg kan se etter Thoere Erichsdaatter. Gjenlevende ektefelle er Sifuer Hansøn, og barna stemmer med dem du har.Gårdsnavnet leser jeg som Hielsvold, men jeg er helt ukjent med geografien her!Mvh Else B.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else B. Rustad

Ser at det ved FT 1801 finnes en gård i Stjørdal ved navn Hielsvold, så da er det kanskje riktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Tusen takk for hjelpen, men jeg finner ikke Hielsvold i Stjørdalbøkene. Det ser ellers ut som om også en gård i Lånke het det samme, for det henvises til Hielseng i Lånke i Stjørdalsboka på enkelte personer ser jeg, men må er jo dem du henviser til i linken i Hielsvold i Wærnes sogn i 1801. For å finne frem i bind 2 av bygdebok for Stjørdal må jeg bla fra side til side. Har jo laget register til bind 1, og der er det ikke noe Hielsvold. Får vel fortsette registreringen av bind 2 før jeg fortsetter med skiftene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Annar Tangen

Værnes sogn var nok et stort område i 1801. Hegra, Lånke, Skatval og Meråker var en del av dette området, også Selbu og Tydal kan finnes under Værnes, både skifter og i kirkebøker.V.h. Odd Annar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.