Gå til innhold
Arkivverket

[#79308] Kreativt - slektstre


Gjest Ann Helle
 Del

Recommended Posts

Gjest Ann Helle

Det kunne vore kjekt å få høyra frå nokon som har erfaring med å laga krestivt - slektstre?Om ein søkjer på Google, så finn ein mange variantar, så på eine sida så er det berre fantasien som set stoppar for kva form slektstreet kan få - på andre sida må ein gjera nokre val mht kor mykje ein klarar å få med mm.Det kunne vore kjekt å fått høyrt frå nokon som har vore i ein slik prosess.Mvh Ann

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Litta Olsen

HeiJeg designer slektstre og tegner alt fra scratch.Hvor mange generasjoner som kommer med er en avveining av størrelse på det som er skrevet og hvor mye informasjon en ønsker skal stå der. Jeg lager forholdsvis stor tekst, fordi jeg tenker på at det ofte er eldre mennesker som skal lese teksten.Vedlegger et eksempel, hvor der er forholdsvis mye informasjon om den enkelte, men ikke så mange generasjoner.

bilete9651.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Niels Hegge

De fleste vill vel så langt tilbake i tiden som det går med hensyn til sikre kilder. Jeg tolker spørsmålet ditt att du undrer over hvor mange sideledd og hvor langt tilbake på disse man kan ta med. For min del har jeg forsøkt å få med mine tre- og firemenninger, men har truffet på 10-11 menninger. Når jeg registrerer eldre aner tar jeg med søsken og søskenbarn som jeg finner, men legger ikke for mye tid på å finne disse.Om du undrer over hvordan treet skall vises så er det mange måter, de grafiske 'bildene' blir lett rotete om en forsøker å få med alt for mye. For mine søskenbarn og tremenninger bruker jeg ofte en variant som heter timeglass. Jeg velger beste- eller oldeforeldre som er felles og viser disses etterkommere og aner.Mvh Niels

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann Helle

Tusen takk fine eksempel til deko begge to!Til Lita, du sender med eksempel på eit eit fint og oversiktleg slektstre, der du også har teke med bilder. Og du 'byggjer' treet oppover, nedover og bortover, Likte det godt.Til Niels, du forstod meg heilt rett, i utgangspunktet ynskte eg å få med 'alt', men forstod fort at det ikkje let seg gjera. Eg har tenkt mest på å gå bakover, ikkje så mykje i breidda. Timeglas varianten høyrest fornuftig ut.Tanken er at min svigerson skal laga eit slektstre til ein konfirmant, og han sa at det er berre for meg å koma med det som skal vera med. I Utgangspunktet så var det 'enkelt', men eg kom til at eg ynskjer å ha med alt for mykje og då vert nok bilete uoversiktleg og rotete.Mvh Ann

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Litta Olsen

Knut, jeg har vært veldig bevisst på ikke å snakke forretning her i forumet, men du kan sende meg en mail ;-)Da kan du bruke denne adressen: kontakt@dinslekt.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.