Gå til innhold
Arkivverket

[#79311] Fam. til Verdalen fra Sverige, tidl. 1800 tallet.


Gjest Alv Edvardsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Alv Edvardsen

Ekteparet Anders og Marit skal ha kommet til Verdal tidl. 1800 tallet, angivelig fra Sverige. De var foreldre til Johan Peter Andersen, f.c. 1812. Han blev konfirmert 1828, og blev g. 20.11.1835 i Stiklestad Kirke med Malene Johannesdr., fra Verdalsøren, f. 1802. -- Er det mulig at noen har klart å finne ytterligere opplysninger om dette paret Anders og Marit 'fra Sverige' ? - M.v.h. Alv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann-Mary Engum

Konfirmanten Johan Anders. Hielden [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/WebCens.exe?slag=visbase&sidenr=10&filnamn=KONF&gardpostnr=894&merk=894#ovre>LenkeKan det være samme Anders og Marit som hadde en sønn Anders som ble konfirmert i 1827? LenkeDenne Anders ble gift med Maria Johannesdatter 15 mars 1839.Faren til Anders kalles Anders Olsen:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Erik Berg-Hansen

Finner hverken passende Anders Olsen,Marit eller sønnene Johan Peter eller Anders som døde i Verdal. Når døde de (hvor flyttet de)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alv Edvardsen

Hei og takk for svar. -- Den Johan Anders., Hielden som er nevnt under 1. Lenke i innl. 2. må være Johan Peter Andersen. - Dette stedet Hielden, kan kanskje være gården Hjellan i Verdalen ? -- Jeg ser i Verdalsboka at en Peter (Olsson)Falk eide denne gård en tid. Han er også svensk og hadde arvet sin onkels forretning i Trondheim, Carl (Andersen )Falk. - (Carls bror, Anders Andersen, var g.m. Inger Ellevsdr., f. 1726, fra Minsås.) - Peter Falk, d. 1798, blev g. i Verdalen m. Karen Marie Dahlstrøm. - Denne Peter var fra gården Østbakken i Alsen i Jemtland. Han hadde faktisk også en bror som hette Anders Olsson. - Vel, om det er noen sammnheng her, vet jeg ikke, da jeg altså ikke vet noe som helst om Anders og Marit, annet enn at de var Svensk. --Sønnen Johan Peter Andersen og kona utvandret i 1853 til Nordland. -- M.v.h. Alv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alv Edvardsen

P.s. til forrige innlegg. -- Jeg ser at Peter Falk som eide Hjellan fikk gården gjennom sin kone som var dr. av Kjøpmann Erik Dahlstrøm på Øren. -- Så ser jeg at Peter Falks svigerfar også eide Midt Holmen. Denne finner jeg ikke, men Anders Andersen, (g.m. Inger Ellevsdr., fra Minsås) ,onkel til Peter Falk, bodde på Holme Nordre. - Denne Anders Andersen, f. 1714, på Holme skal ha drevet med fiskehandel på Jemtland, formodentlig sammen med sin bror Carl i Trondheim, som holdt til i Ramnkloa. -- Det er da mye som peker på at Anders og Marit kan ha bodd på Hjellan og på et eller annet vis ha hatt tilknytning til denne familein fra Østbakken i Alsen, men bevise det, er vel noe annet ? -- M.v.h. Alv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Erik Berg-Hansen

Utflyttinga i 1853: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=2483&idx_id=2483&uid=ny&idx_side=-270>LenkeSelv om det står Stiklestad som fødested, er det vel disse i 1865: LenkeInnflyttinga i 1853: LenkeMerk at det står 1844 ved hans navn!Finner dem ikke der i 1875, og heller ikke ført døde eller utflytta fra Lurøy 1865-1875 (kan ha oversett noe).Den eneste jeg finner som er i nærheten i 1875 er:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alv Edvardsen

Hei. - Familien som blev bos. i Nordland har jeg oversikt over. - Det kunne vært interessant om noen klarte å tyde teksten i koll. bak navnene ved innflyttingen til Lurøy i 1853. (Se Lenken som var lagt inn.) -- Et av barna blev ikke med på flyttingen, Marta Caroline, f. 08.03.1833. - Jeg fikk en gang opplyst at hun i 1852 var i Overhalla, men om dette er riktig vet jeg ikke. -- Ellers ser jeg nu at i hverfall to av barna til Johan Peter er f. på Hjelde Midtre, som Peter Falk eide. - Så er det nok riktig slik jeg kom frem til at Johan Peter bodde der da han blev konfirmert. - Men jeg kan ikke se at hans foreldre er n. der. --Vel, jeg hadde håpet at noen hadde klart å løse denne familiens opphav i Sverige. - Jeg forsøkte selv tidligere å finne ut om det var noen forbindelse med denne Peter (Olsson) Falk, fra Østbakken i Alsen, Jemtland, men kom ikke sørlig lengre enn at jeg fant ut en del om familien der, men ikke om det var noen forbindelse med Anders, far til Johan Peter. -- M.v.h. Alv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Erik Berg-Hansen

Du har iallfall ikke foreløpig opplyst om når Johan Peter døde. Det kan jo stå noe om fødested der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alv Edvardsen

Hei. - Nei det har jeg ikke opplyst og jeg vet heller egentlig ikke når Johan Peter eller kona døde. Men jeg husker jeg fant henne som enke på en gård i området de flyttet til. Det eneste som sto om denne fam. i tellingen var at de var fra Verdalen. - Når og hvor kona til Johan Peter er f. vet jeg jo, da hun var f. på Verdals Øren. -- Det er vel kanskje vel så sannynlig at Johan Peter var f. i Sverige og kom til Verdal sammen med foreldrene. -- Kanskje burde jeg igjen forsøke å få noen til å sjekke kirkebøker i området der disse andre kom fra i Sverige. - Johan Peter var jo f. 1812, så hvor mange Anders kunne ha en sønn Johan Peter døpt omkr. 1812 ? -- M.v.h. Alv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Haugros

Jeg har sett på kirkeboka for Alsen, fødsler og dåp i 1811 og framover til 1816, kan ikke finne noen Johan Peter eller Anders med foreldre Anders Olson og Marit der.Kan se litt på husforhørslistene senere, om jeg kan finne noe der. Mvh Randi Haugros

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alv Edvardsen

Hei og takk skal du ha. - I utgangspunktet syntes jeg det var såpass mye som gav indikasjoner på at denne Johan Peter kunne ha noe med denne familien fra Alsen å gjøre at det kunne være et forsøk verd å se om det kunne være noen sammenheng. --På den annen side synes jeg det virker merkelig at det ved hans konfirmasjon kun var oppf. 'Anders og Marit', Sverige som foreldre. - Man kunne da nesten fundere over om han kunne være foreldreløs og kunne ha blitt 'plassert' i Verdalen hos slekt eller bekjente ? - Vel, det er en mulighet. --Nu er jeg ikke helt oppdatert på geografien over grensen i området. Jeg ser at en bror av Peter Falk (nevø av Anders Andersen Holme i Verdalen), - Gunnar Olofsson f. på Østbakken i Alsen 1756, blev g.m. Lensmannens dr. i Undersåker. Han eide også kirken der. - Så vidt jeg husker var det også der en forbindelse til Verdalen. --Så bør man vel også ha i mente når man leter, at alle barna til Olof Andersson på Østbakken, kallte seg for 'Østlinder' i Sverige. Dette etter opplysning. --Ellers må det jo ha vært en del folk innvolvert i denne fiskehandelen med Jemtland. -- M.v.h. Alv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Haugros

Nå har jeg søkt etter brødrene Anders og Johan Peter i Ministerialregistret for Jemtland, men kan ikke finne noen som passer med de opplysningene du har.Dette betyr ikke at Anders og Johan Peter med foreldre ikke kommer fra Sverige, men de kan ha kommet fra et annet len. Og de kan ha bodd i Alsen. Jeg må da til husforhørslistene for å se om de kan ha bodd på i Alsen ev. i Undersåker, hvis du mener at de kan ha noen forbindelse til Falk/Østlinder familien. Jeg finner familiene du nevner, på Østbacken i Alsen og Gunnar Olofssons vielse med lensmansdatteren Stina Olofsdatter Bedin i Undersåker. Mvh Randi Haugros

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alv Edvardsen

Hei. Takk skal du ha. - Det er jo hyggelig at noen lager så mye bry for kanskje å løse denne gåten. - Som du sier, så er det jo egentlig ingenting som sier at Johan Peter skulle ha noen direkte forbindelse med denne fam. fra Alsen - Undersåker, men det slo meg at det var en rekke forhold som tilsa at det kunne være det. - Sikkert er det flere enn jeg som har grublet over dette, men lar det seg ikke løses, så får det vel være et uløst mysterium. -Forsøkte å komme meg inn på Svenske slektsforum, men der måtte man visst være 'medlem'. -- M.v.h. Alv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alv Edvardsen

Hei. - Jeg har forsøkt å tolke skriften i den nederste lenken i innlegg 2. - Tror det må være den venstre siden ca. ved 8 tallet det menes, men jeg klarer ikke å tyde teksten. - Er noen flinkere enn meg ? - M.v.h. Alv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alv Edvardsen

Jeg forsøker fremdeles å finne ut hva det står i kirkeboken under den nederste lenken i innlegg 2. -- Den Anders som der blev gift, skulle ant. være bror av Johan Peter Andersen. -- For meg kan det se ut som at denne Anders Andersen blev g.m. Marie Johannesdr., f. 1813 på Valsadmoen (Fleskhusætten siste linje.) - Kan dette være riktig ? - Om så var, blev vel Maria 3 menning med kona til Johan Peter. -- I kollumnen for brudgommens føde og oppholdssted, kan det se ut som at det under streken står Mikvold, hvilket kunne være logisk. - Men klarer noen å se hva det står over streken, hvilket vel skulle være hans fødested ? - Dette altså på venstre side ca. ved 8 tallet og bortover. - Takknemlig for hjelp. - M.v.h. Alv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alv Edvardsen

Hei. - Takk skal du ha. - Vel, jeg hadde vel i grunnen etter hvert kommet frem til at det antagelig var det samme. -- Disse to brødrene skulle jo være fra Sverige. - For da å kunne finne spor av familen der, ville det jo vært et bra utgangspunkt å finne ut litt nærmere hvor de kom ifra. -- Under samme lenken var det i kolumnen til høyre oppført brudgommens fars navn. - Dette blev da tolket som Anders Olsen. - For meg ligner A-en i Anders, veldig på O-en i Olsen. - Kanskje skulle det være Anders Alsen ? -- Disse to brødene som var i Verdal hadde jo gjennom giftermål, forbindelse med en kar som kom fra Alsen. -Hva jeg forsto var det forsøkt å finne noe i kirkebøkene om disse to guttene. Åpenbart uten hell. -- Kanskje kunne det på Svensk side finnes noen oversikt over utvandrede Svensker ? - Disse guttene må jo ha kommet til Norge en gang i mellom 1812 da den yngste, Johan Peter Blev født og 1827 da den eldste, Ander blev konfirmert i Verdalen. - Foreldrene var altså Anders og Marit. --Kanskje kunne det finnes et slektshistorielag på Svensk side som kunne finne ut noe om denne fam ? -- M.v.h. Alv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.