Gå til innhold
Arkivverket

[#79319] Anders Andersen Skiptvet 1800


Gjest Bjørn Angeland
 Del

Recommended Posts

Gjest Bjørn Angeland

Anders var sønn av Anders Olsøn og Marthe Olsdatter. Han ble født i 1800 på Lystad i Skiptvet. Han giftet seg i 1829 med Olea Andersdatter og fikk flere barn med henne. Jeg søker etter Anders i FT 1801 og når han døde. Olea finnes i FT 1865 som enke. Håper noen kan hjelpe meg med denne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Angeland

Her er FT 1801 Lenke og her er Marthe gift med Joran Olsen?? og ikke Anders Olsøn. Anders Andersen er ikke oppført. Er det noe feil med FT i 1801 eller er jeg på feil jorde?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørg Hukkelberg

Kan det være feil navn på far her? Hvis du ser på barna, står det Ole ANDERSEN og Inger ANDERSDTR. Men rart at Anders ikke er der

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Sandberg

Her ser det ut til å være noe som ikke stemmer. Iflg. gårdshistorien for Skiptvet, under gnr. 11/3 Lystad Østre, står det at Anders Olssøn og Marthe Olsdtr. fikk fem barn: Ole (1794-) g.m. Marthe Gundersdtr. Staås, Inger (1795-) født på Lystad, konf. derfra i 1810, Anders (1797-1797) 4 dager, født og død på Lystad, Anders (1800-1828) født på Lystad, konf. derfra i 1815, død på Lystad, Martin (1804-1852) født på Lystad, konf. 1818. 'Martin overtok gården da moren døde i 1830.'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørg Hukkelberg

Det ekteskapet det er snakk om i innlegg 1, må være det jeg har funnet med Anders Andersen Onstad og Olea AndersdtrSundaas?Kildeinformasjon: Østfold fylke, Skiptvet, Ministerialbok nr. 5 (1814-1838), Ekteviede 1829, side 209. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=431&idx_id=431&uid=ny&idx_side=-209>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Angeland

Jeg skjønner nå at jeg har hatt feil foreldre på Anders. Vet noen hvem som er de riktige foreldrene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Angeland

Tar et skritt tilbake og oppsummerer det jeg vet om Anders Andersen og Olea Andersdatter. Anders er født ca. 1803 (ikke funnet dåpen i Skiptvet.) Fant en Anders Andersen konfirmert i 1817, men kunne ikke tyde skikkelig Hvor han kom fra og navnene til foreldrene. Viet 08.08.1829 i Skiptvet Lenke Sønn Andreas 13.09.1829 på Espenes i Skiptvet [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=431&idx_id=431&uid=ny&idx_side=-158>Lenke Karen Marie 05.07.1832 på Onestad Plads i Skiptved Lenke Ole 25.01.1835 på ? i Skiptvet Lenke Anne Marie 01.09.1839 på Vestre Vister i Skiptvet Lenke Johan Anton 28.03.1845 på Sandager Skogn i Skiptvet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Sandberg

I Skiptvet gårdshistorie, bind I, under Espeneshytta under gnr. 2 Espenes står følgende : Før 1865-1871 Andreas Andersen g.m. Johanne Torkildsdtr./Kristine Mathiasdtr. Andreas var sønn av Anders Andersen og Olea Andersdtr. på gnr. 83, Haugen øvre. Han var bonde og skredder på et bruk under Espenes og giftet seg i 1857 med Johanne. Hun var datter av Torkild Iversøn og Gunhild Gudmunsdtr. på gnr. 87/5 Høytorp. Familien flyttet i 1871 til gnr. 1/5 Nordstua. (Haugen øvre er foreløpig ikke kommet med i Skiptvet gårdshistorie. KS) Under gnr. 1/5 Eng nordre står det bl.a. at Andreas A. var gårdbruker og landhandler på Eng i 1875. Johanne døde av lungebetennelse på Melkeberg i Spydeberg i 1895. De hadde en sønn, Karl Ludvig (1859-) født på Nordli u/gnr. 85 Skipperud vestre, g. 1899 med Karen Oline Andreasdtr. fra gnr. 36/5 Heistadengen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.