Gå til innhold
Arkivverket

[#79328] Holger Bård Omejer, f. 15.11.1925


Gjest Jan Søstuen
 Del

Recommended Posts

Gjest Jan Søstuen

Oj, det var veldig raskt. Jeg har lett i feil kirkebok regner jeg med. Faren til Baard, Thor ble født i Fargo, Nord Dakota. Har du noen formening eller anelse om Thor sine aner. I en arikkent i Aftenposten når Thor dør så står det at han hadde Norske og Irske aner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carsten Schanche

Det står flere sider om Thor i studentene fra 1908.Han giftet seg 23-6-1917 med Ester Andresen, f.26-2-1896 i Oslo, dtr. av fabrikkeier Nicolai Andresen og Johanne Marie, f.Heyerdahl. Her er nevnt 3 barn i tillegg til Bård Holger. Ekteskapet ble oppløst 1948 og han giftet seg på nytt 5-2-1949 med Meta Constance MacKenzie, dtr. av Alexander MacKenzie.Thor var sønn av John (Johannes) Thoresen Odegard (f.på Øy-Øygare i Lom 30-1-1845) og Anna Sophie, f.Omejer (f. i Kragerø 10-2-1849)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Erik Berg-Hansen

1.lenke var til Thors utreise: bruk Databasevelger øverst til venstre - kildekategori - emigranter - emigrantprotokoller - Emigranter over Kristiania -søk på etternavn begynner på Ome. 2,.3,. og 5. lenke får du søke i sjøl på samme måte - du får masse treff. Samme i 4. lenke = 1865-tellinga.LenkeFamily Search / IGI gir også mange treff på Omejer / Omeyer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Jan Søstuen

Jeg fant ganske mange Omejer/Omeyer på FamilySearch. Ser at Diderich Omejer gift med Anne Sophie Stokke hadde følgende barn:Andreas f. okt 1810Christian f. 22.10.1813Holger f. 22.10.11813Paul f. 1818 Jeg finner en Diederich Omejer i FT1801 Lenke Han er nevnt å være 5 år under FT1801 og han er dan kanskje litt for gammel til å være den samme Diderich Omejer som er nevnt på FamilySearch å være gift med Anne Sophie Stokke. Han ville i så fall ha vært 68 år når Paul ble født. Umulig er det jo ikke.Uansett, er det noen som kan hjelpe med opphavet til Diederich Omejer. (Begge).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Gjest Leif Salicath

Det finnes mange Omejer lenger tilbake.Diedrich Schaft ca1680- ble gift med Elisabeth Maria Omejer. De hadde bl.a. barna landhandler og bergskriver i Lesja Jørgen Diedrichsen Omejer (Schaft) og skriver Gerhard Omejer Scaft. Jørgen Diredrichsen Omejer 1715-ca1800 ble gift ca 1751 med Elisabeth Cathrine Fallei ca1729-1824. jeg har 6 barn, bl.a. Diedrich Jørgensen Omejer 1751- og den mere kjente zahlkasserer Andreas Jørgensen Omejer Schaft 1760-1826.Da det dukket opp navnet Else Marie Jørgensdatter Omejer 1747- trodde jeg først at dette måtte være en datter til bergskriveren, men hun viser seg å være datter av Jørgen Andersen Omejer i Trondheim. Disse omtrent samtidige Jørgen Omejer kan rimeligvis vise seg å være i slekt. Er Jørgen Andersen Omejer sønn av Diederich Schaft og Elisabeth Maria Omejer, eller er han nevø, dvs. etterkommer av bror til Elisabeth Maria ?Yngre Diderich Omejer 'må' rimeligvis være i slekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Jeg skriver jo av arvinger i skifter for Skogn/Levanger, og kan nevne at jeg har et skifte etter Jacob Omjer 21.04.1730 på gården Levanger. Hans kone var Ingeborg Andersdatter Noedross(Nidaros). Barn: Jacob Jacobsen Omjer som dro til Holland for 5 år siden, Else Jacobsdatter Omjer 19 år. Det er jo ikke sikkert det er noen forbindelse til disse og de av familien Omjer som nevnes her, men navnet Omjer var jo absolutt ikke vanlig i Levanger/Skogn på den tiden, og de kan ha kommet fra Trondheim.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Navnet på Jacob Omjers kone Ingeborg Andersdatter Noedross skulle jo tyde på forbindelse til Trondheim, siden denne byen faktisk tidligere het Nidaros.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Salicath

Navnet Nidaros koblet til Omejer finnes i skifte i 1747 i Trondheim Byfogd [url="http://www.arkivverket.no/URN:sk_read/25092/10>http://www.arkivverket.no/URN:sk_read/25092/10 hvor Else Jacobsdatter Omejer er død og etterlater seg en datter Ingeborg Johanna Hempel (faren Johan Christopher Hempel) og hvor - hvis jeg ikke har lest feil, Maren Hansdatter Nidaros er verge eller fostermor.Else Jacobsdatter Omejer må være datter av Jacob Omejer ca1652-1692 og Else Jacobsen Lund ca1656-1715, se disse i The Hatch Family History

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Broli

Til (13): Det var skifte etter Jørgen Omeyer i Trondheim i 1710. Han etterlot seg ikke livsarvinger, men han hadde bl a en bror som het Jacob. Etternavnet til Jørgens kone skrives også Doue. Se ellers tema 2831. Jeg kjenner ikke til om det er en forbindelse mellom denne familien i Trondheim og den det spørres etter i dette temaet. Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Salicath

Takk Randi, for henvisning til den andre Omejer-tråden. Der oppklares det meste. Når det i (14) nevnes at skifte ikke finner livsarvinger etter Jørgen i 1710, må de to barna i (13) ha være døde.Jeg ser i tråd 2831 at Else Jacobsdatter Omejer skal være død i 1752, men skifte etter henne synes å ha startet allerede i 1747, se (12).(8): Diderich Jørgensen Omejer 1751-1819 major (se Ovenstad) var gift 1809 med Anne Sophie Stokke. Han er sønn av Jørgen Diedrichsen Omejer Schaft og barnebarn av Diderich Schaft og Elisabeth Maria Omejer og oldebarn av feldbereder Jacob Omejer og Else Jacobsen Lund.En nærmer seg kanskje trådstarters familie ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Det var skifte etter Ingeborg Andersdatter Nideross Omjer 06.04.1753 på Levanger:LenkeDet viser såvidt jeg kan se at hun ikke var mor til barna i skifet etter ektemannen Jacob Omjer i 1730, og det ser ut som om hun hadde en datter Ingeborg Johansdatter på 17 år. Så da kan det vel stemme med det Jacob Jacobsen Omjer som er oppgitt å være født ca 1674 i det andre emnet. Den det spørres om i dette emnet kan jo være etterkommer av Jacob født ca 1674 eller hans søsken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Broli

Til (16): I dette skiftet etter Mad. Ingeborg Omejer salig Jacob Omejers enke på Levanger i 1753 tror jeg det står at Ingeborg Johansdt Hempel 17 år er hennes datterdatter. Hun er vel da den Ingeborg Johanna Hempel 10 år ved skiftet i Trondheim 1746 etter moren Else Jacobsdatter Omejer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Nå ser jeg også at det står at Ingeborg Johansdatter var hennes datterdatter. Dette er nok ett av de skiftene som det er bedre for meg å se på mikrofilm, og jeg har mikrofilmen nå på fjernlån for å skrive av skifter for Skogn/Levanger, Stjørdal og Skatval 1742-1760(går til 1756 den mikrofilmen).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Da blir det jo selvfølgelig feil det jeg skrev i innlegg 16 om at Ingeborg ikke var mor til Else og Jacob som var reist til Holland 5 år før 1730. Så da hadde jeg jo tydet riktig ved skiftet etter Jacob i 1730, at barna som sto der var deres barn(og ikke bare hans barn).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Salicath

Jeg lurer litt på den nevnte inngiftede familien 'Rogert'. Else Jacobsdatter Omejer f. 1688 var altså gift med Andreas Poulsen Rogert (jft. tråd 2831). Anders Jacobsen Omejer, broren, ble gift ca 1718 med Else Rogert 1684-1752. Hun skal ha blitt født i Nakskov, Danmark. Var Andreas hennes bror og vet vi noe mere om ham ?En kjent Andreas Rogert levde også senere http://www.snl.no/Andreas_Rogert

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne B. Kristiansen

Hvis du ønsker noe mer om familien og foreldrene til Holger Bård Omejer så kan du ta kontakt med meg på privaten wontolla7@yahoo.no.Har en god del om dem og mer... Kommer jo litt an på hva du er på jakt etter.... Hilsen Arne B.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Salicath

(20): Svaret finnes i Dansk bigrafisk Lexikon [url="http://runeberg.org/dbl/14/0155.html>http://runeberg.org/dbl/14/0155.html. Poul Rogert - far til Andreas og Else var altså prest i Nakskov.Andreas Poulsen Rogert hadde en sønn Poul 1725-1771, krigsråd og politimester - senere justitiarius. Hans sønn igjen er Andreas Rogert

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Salicath

(16): Ingeborg Andersdatter Nidaros var datter av Nordlands-kjøpmannen Anders Pedersen Nidaros og enke etter William Lauritsen da hun ble gift med Jacob Jacobsen Omejer 2.feb.1705 (iflg. Stamtavle over familiene Schaft og Omejer av Sigurd Engelstad, 1938).Så til trådstarters spørsmål i (1): Bård Holger Omejer f. 15.nov.1925 var sønn av Thor Ødegard Omejer f. i Fargo, Dakota, USA 11.des.1887 gift i Oslo 23.jun.1917 med Ester Andresen f. 20.feb.1896, datter av fabrikkeier Nicolai Andresen og Johanne Marie Heyerdahl. De hadde 4 sønner hvorav Bård Holger var den yngste.Foreldrene til Thor var John Thoresen Odegard f. i Lom 30.jan.1845 gift med Anna Sophie Omjer f. i Kragerø 10.feb.1849 død i V.aker 18.jan.1936. Thor tok hustruens etternavn.Anna Sophies foreldre var Holger Omejer 1813-1855 og Julie Andrea Rendtler 1820-1903. Holgers foreldre var Diederich Schaft von Omejer f. i Lesja 1751 og død i Chra 1819 og Anne Sophie Stokke 1776-1835. Disse er nevnt ovenfor.Hun var datter av Andreas Nielsen Stokke og Anne Rosine Rendtler. Diederich hadde vært gift før med Karen Holgersdatter Leegen 1744-1805. Alt dette i nevnte kilde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per B. Lilje

Jeg kjenner da en som heter Nic Omejer, er ca. 85 år og bor på Slemdal/Gråkammen i Oslo. Jeg regner med at han kan være en nær slektning. Du finner ham i telefonkatalogen, han kan sikkert svare på spørsmål.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.