Gå til innhold
Arkivverket

[#79330] Oscar 2


Gjest Tom Larsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Berit Knudsen

Glemte det, men han ble jo ikke konge før 1872. Så da er spørsmålet når teksten på bildet ble skrevet. Den kan jo ha blitt skrevet lenge etter at bildet ble tatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sten Høyendahl

Oscar II var født i 1829 - og hvor gammel kan han være på bildet? Noe i underkant av 50 år?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tom Larsen

Hei BeritTakk for bildet, ruter var kanskje på mote, ansiktet ser ut til å være omtrent samme alder, så 1860 tallet er sikkert riktig.Tom

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tom Larsen

Hei Sten, Beritpå det første bilde ser det ut som trekkene er litt eldre enn i 1866, så kanskje noen år senere. ??Tom

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tom Larsen

Jan Petertakk for bildet,jeg vil tippe at det første bildet er fra slutten av 1860åra/1870, på bildet ditt fra 1860 ser det ut som han har glattere ansikt.Tom

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Interessant tema dette, og Oscar den 2 er en av mine mulige forfedre hvis han var i Rana i November/Desember 1844. Han skal være far til min tippoldemor Lorentse Jacobia Hansdatter født i Rana 06.09.1845, ifølge Lorentses mor Margrethe(1824-1905) som fortalte det videre til Lorentse og Lorentse som fortalte det videre til sin datter og min mormors mor Hansine Leonhardsdatter(1873-1951). Hansine fortalte det jo til sine barn igjen. Oscar den 2 kan vel ha vært i Rana i November/Desember 1844. Nå er det Hans Eliassen som står som Lorentes far i kirkeboka da, og Margrethe ble gift med Hans Eliassen da hun var ca 7 måneder på vei med Lorentse(13.07)1845.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Peter Wiborg

Hmm... interessant. Han var nok ikke den mest trofaste i verden nei. Han skal ha endel etterkommere over hele Norge. Skal visstnok ha vært i Levanger våren 1878 også. Han står selvsagt ikke oppført som barnefar i kirkeboka, og har heller ikke funnet noe bevis på at han var i Levanger den våren... det må ha vært i feb/mars... :)Men 1844 var tidlig da! Bare 15 år...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sten Høyendahl

Det kan ikke ha vært Oscar I eller Carl XV da? Begge disse hadde som prinser opparbeidet seg rykte som kvinneforførere med nedslag i alle sosiale lag. Kan ikke huske jeg har lest noe lignende om Oscar II.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Ja jeg er klar over at det var tidlig for han å eventuelt bli far i 1845, men fullt mulig er det jo for en 15-16-åring å bli far. Det vi vet om han for vinteren 1844-1845 er at han Nå var han vel født i januar 1829, og følgelig nesten 16 år i desember 1844. Det en tremenning av meg har funnet ut er at Oscar tok noen studier vinteren 1844-45, som kan ha bringet han opp til Mo i Rana. Håper å høre om det hvis du finner noe bevis for at Oscar den 2 var i Levanger våren 1878 også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Takk for den linken. Det har også vært en annen debatt på Slektsforumet om Oscar den 2, hvor jeg var innblandet. Mener det var etter 2006.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.