Gå til innhold
Arkivverket

[#79334] Henriette Esbensen f. Hedemark .


Gjest Olav Aasmundrud
 Del

Recommended Posts

Gjest Olav Aasmundrud

Henriette var datter til Arent Gregorius Hedemark 'arkelimester' ved Vardøhus festning på midten av 1700-tallet. Hun ble gift med den pur unge Andreas Esbensen i Vadsø i 1768. Andreas var bare ca. 19 år gammel, men hvor gammel var Henriette? De fikk flere barn sammen, men Henriette dør før ham fordi etter århundresliftet har Andreas flyttet til København og bosatt seg der sammen med sin kone nr. 2. Jeg finner hverken Andreas eller Henriette ved ft i Vadsø i 1801 og antar at Henriette da var død og Andreas fyttet.I kb for Vadsø under døde finner jeg Madame Esbensen død 6.11.1792 og begravet 13.11.1792 56 år gammel. Jeg antar at dette må være Henriette, men i så fall var hun ca. 13 år eldre enn Andreas. Kan noen avkrefte eller bekrefte min hyopoyteese om dette. Mao. når og hvor ble Henriette født?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Ser ut til at de også muligens fikk sønnen Hans som ble døpt 11/6 1769 Vadsø (FS), men han døde vel før moren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Vitne for Birgitha var styk-junker Hedemark.Kommunikanter i Vardø i Vadsø 1767 og 1768 = løytnant Arne G. Hedemark m/frue.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olav Aasmundrud

Takk igjen Berit!Henrichas alder oppgis til 16 år da hun ble konfirmert i 1756 og til 56 år da hun døde i 1792. Jeg satser på at alderen ved konfirmasjonen er den riktige og at hun altså ble født i 1740 og var bare ca. 9 år eldre enn sin husbond Andreas

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Øvergaard

Er en etterkommer av Birgitte Hedemarck g.m.Hans Imanuel Wadel,er mine tiptiptiptipolderforeldre.Har registre tre barn til Andreas og Henrica.Hans f.1769 d.1768,Arnt Nicolai f.1771 og Mariane Christine f11.11.1775 d.25.01.1785 g.m. Lars Brodtkorp. Knut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olav Aasmundrud

Hei Knut. Jeg har notert at Andreas og Henricha fikk 4 barn, de tre som du nevner, og en sønn, Arne, som ble født ca. en måned etter at de giftet seg i Vadsø i 1768. Vet du når Henricha ble født? Mitt anliggenede i dette er anene til Eiif Magnus Brodtkorb, født i Holmestrand i 1936.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.