Gå til innhold
Arkivverket

[#79339] Berg, Jørstad, Inderøy


Gjest Oddbjørn Borch
 Del

Recommended Posts

Gjest Oddbjørn Borch

Takker for disse linkene, men ligger denne Berg-gården i Jørstad tinglaug? Så vidt jeg kan se er det flere Berg-gårder på Inderøya (Sund, Grane og Jørstad). Jeg har forsøkt å søke på Jørstad, men får ikke noen adresse, eller spesifikt sted.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Åshild Vang

Er du sikker på at det er Inderøy du søker? I Inderøy finnes Berg-gårder på Kjerknesvågen, Sandvollan og Røra, men ikke noe Jørstad tinglaug (så vidt jeg vet).På Ytterøy derimot, er det både Jørstad- og Berggårder i samme krets i ft 1865. Kanskje det er dit du skal?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Borch

Jeg er rimelig sikker på at det er Inderøy. Utgangspunktet er kilder fra midten av 1600-tallet. Det skilles tydelig mellom Inderøy og Ytterøy. Gårdene i koppskatten 1645, er nevnt i tilnærmet geografisk rekkefølge, og i så fall kan det stemme at det er handler om Berg gård som ligger sør for Kjerknesvågen. Imidlertid føler jeg meg ikke sikker på dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Åshild Vang

Nå har jeg sett litt mer på dette: Berg i Jørstad tinglaug, må det være Berg på Kjerknesvågen.I følge Inderøyboka var Lauris og Hans oppsittere på de to Berg-gårdene i 1645 - Lauris på en fullgard og Hans på en halvgard. Dette stemmer med koppskatten i 1645. Berg står der mellom Kjelvig og Kirknes, noe som passer til den geografiske beliggenheten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.