Gå til innhold
Arkivverket

[#79342] Heidal, OP. Giftermål i 1778.


Gjest Anders Bakken
 Del

Recommended Posts

Gjest Anders Bakken

Sitter med ett par spørsmål som jeg lurer på om ekspertene på området kan hjelpe meg med. Jeg leter etter opphavet til ett par som gifter seg i Vågå/Heidal i 1778. Anders Olsen og Ane Hansdtr. [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9247&idx_id=9247&uid=ny&idx_side=-132>Lenke (Siste kolonne, på motsatt side.)Å så har jeg en Hans, som her er til dåpen som Anders (Sæterns?) sønn i 1786.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Hålåsæter

Sæteren: Det kan godt være Sæteren, men det er uomtvistelig at min t-t-oldefar , person nr 2495 i 1801,kom til Sæteren fra Øvre Larsløkken (også Ekreeie) fåe år etter 1801. Men det var dog ikke svar på spørsmålet ditt ! (bare bitte lite grann kjøtt på beinet)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anders Bakken

Litt kjøtt på beinet er alltid greit å ta med seg på veien til målet.Var Sæteren en husmannsplass under Ekre? Å hvor i Heidal befinner vi oss rent geografisk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Hålåsæter

I 1801 var Sæteren husmannsplass under Nordre Ekre. Tispunktet jeg nå oppgir, er syltynt for det er etter hukommelsen : Mener at det ble selvstendig bruk ca 1842. To klyper salt ! Uomtvistelig er det at bror til min tippoldefar, Ole Jonsen, var selveier der i FT 1865.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Hålåsæter

Geografi: På østsiden av Heidal. Ligger vel så å si rett opp fra Ekre, men kan ikke sees fra riksvegen. Kjører opp fra Heidal kirke ca 3 km oppover Øverbygdsvegen til det høgste punktet. Det har alltid hett Øvre Heidal der i bygda, men lengre oppe er Skogbygda og videre til Murudalen. Om trent en halv time fra Vinstra til kirken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Hålåsæter

Nei, hun er gift med en på Vinstra med samme etternavn (fra Skjåk) som deg. Unnskyld

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anders Bakken

Nei det er ikke kona mi, da har jeg gått glipp av noe veldig vesentlig i min helt nære slekt for jeg er så langt jeg vet ennå ugift. Tilknytninga går bakover på min fars side. Hans Andersen f. 1786, gift med Rønnaug Hansdtr Holen, deres sønn Anders Hansen Holten f. 1822, gift med Ragnhild Olsdtr Sveen (datter av Anne Olsdtr som vi jo har vært borti i en annen debatt jeg startet for en tid tilbake), sønnen Ole Andersen Holten f.1869 som kom til Sødorp og ble far til min farfar Olaf Hage. Han og min farmor var ugift, derfor jeg bærer Bakken som etternavn. Kan jo tilføye at det da dreier seg om Bakken, øvre, i Sødorp (280/2)Tror jeg har kjørt den øverbygdsveien du nevner for noen år siden. Kanskje man skulle ta seg en biltur igjen i løpet av sommeren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anders Bakken

Nei det er ikke kona mi, da har jeg gått glipp av noe veldig vesentlig i min helt nære slekt for jeg er så langt jeg vet ennå ugift. Tilknytninga går bakover på min fars side. Hans Andersen f. 1786, gift med Rønnaug Hansdtr Holen, deres sønn Anders Hansen Holten f. 1822, gift med Ragnhild Olsdtr Sveen (datter av Anne Olsdtr som vi jo har vært borti i en annen debatt jeg startet for en tid tilbake), sønnen Ole Andersen Holten f.1869 som kom til Sødorp og ble far til min farfar Olaf Hage. Han og min farmor var ugift, derfor jeg bærer Bakken som etternavn. Kan jo tilføye at det da dreier seg om Bakken, øvre, i Sødorp (280/2)Tror jeg har kjørt den øverbygdsveien du nevner for noen år siden. Kanskje man skulle ta seg en biltur igjen i løpet av sommeren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.