Gå til innhold
Arkivverket

[#79346] Thor E. Paaverud - f 1826 Hallingdal, h. Kari Haagensdatter, f. 1826


Gjest Kåre J. Flatmark
 Del

Recommended Posts

Gjest Kåre J. Flatmark

Thor emigrerte til USA i 1850. Hvorvidt han og Kari var gift da,eller senere i USA er ukjent. De har kjent etterslekt i Minnesota. En av disse er Peder Paaverud, f. 1859 i Minnesota. Det er kun opplyst at Thor og Kari skal være fra Hallingdal - sted er ukjent. I USA er benyttet etternavnet Paaverud eller lignende. Antar at det er en omskriving av et 'Rud' navn. Mitt spørsmål er hvor dette Paaverud kan være, og hvem som kan være deres opphav i Norge. 1850 var relativt tidlig for utreise fra Norge, men jeg kan ikke finne noe om dette. Kan tenke meg at det var en eller annen form for organisert reise fra Hallingdal. Takk for mulig hjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kåre J. Flatmark

Dette var fantastisk - bare noen minutter etter mitt innlegg, og så var hele saken løst. Det jeg trodde var en omskriving av et Rud navn , Paavenrud var altså selve gardsnavnet i Nes, og så kom løsningen. Takke til alle bidragsytere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.