Gå til innhold
Arkivverket

[#79350] Ole Olsen Hellan, fra Frosta, på Volen Vestre i Verdal 1842.


Gjest Alv Edvardsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Alv Edvardsen

Hei. - Smed og Børsemaker Ole Olsen Hellan, oppr. fra Frosta, fikk skjøte på Volen gård i Verdal i 1842. -- Samme Ole kjøpte åpenbart også Bollegård (Balgård), som han overlot til sin svigersønn, Jacob Andersen Sturskin i 1842, som var g.m. hans dr., Malena Olsdr, f. 1816 på Frosta. -- Denne Ole Olsen klarer jeg ikke å finne på Hellan (Hjellan) -- Spørsmålet er da om denne Ole kan ha hatt med seg dette Hellan - navnet fra Frosta, eller om noen faktisk kjenner til at han har bodd på Hellan (Hjellan) ? -Se dette i sammenheng med tema 79311, hvor en Johan Peter Andersen skal ha oppholdt seg ved konfirmasjonen i 1828 på Hjelle. - Heller ikke han er det spor etter på Hellan (Hjellan). - Samme Johan Peter skal imidlertid ha bodd på Volen da han blev gift i 1835. - Senere på Balgård, etter opplysn. -- Da hans dr. Anne blev f. i 1838, skal han ha bodd på Hjelde Midtre og likeså i 1839, da hans dr. Johanna blev f. -- Hva er kobblingen her ? -- Jeg ser det ikke som utenkelig at Johan Peter kan ha vært Smed, men hva er forbindelsen til Ole Olsen fra Frosta ? Han må jo ha kommet til Verdalen e. 1816. -- Finnes det oversikt over f. eks. Smeder i Verdalen ? --M.v.h. Alv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Okkenhaug

I Skogn Historie XI-ytre Skogn 2, side 351, er Ole Olsens bror Andreas nevnt: 'smed og børsemaker på Helltrø, Andreas Olsen Hjeldeboen,-----se Frostaboka I s.. 419'Dette tyder på at Ole har hatt med Hellannavnet fra Frosta

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alv Edvardsen

Hei og takk skal du ha. -- Dette kunne jo være interessant. - Er det mange bind av denne Frostaboka tro ? - Jeg kan jo forsøke å få den på fjernlån, men det tar jo litt tid. -Jeg begynte å stusse over dette, da jeg ville undersøke folket på gårdene der denne Johan Peter Andersen etter opplysn. skulle ha vært, i Verdalsboka. - Selv har jeg vel hatt en viss misstanke om at også Johan Peter kunne ha vært Smed, da hans sønn Anders jo blev Smed. Slikt gikk jo gjerne i arv. - Dersom dette skulle være riktig spor, kunne man tenke seg at Johan Peter hadde gått i lære hos Ole Olsen. - Det var da også litt påtagelig at han skulle ha oppholdt seg på nettopp de gårdene i Verdal som Ole Olsen kjøpte. -- Nu vel; dette får vel kanskje stå som en hypotese foreløbig. -- M.v.h. Alv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grete Jøraas

Frostaboka s 419 Helltrø: Regimentsmed Ola Olsen fra Leksvik, ungkar, flytta til Verdal. Han hadde en bror, smed og bøssemakar Andreas Olsen d 1849. Dette er alt som står i boken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alv Edvardsen

Hei og takk skal du ha. - Vel dette blev jo ikke så enkelt å finne noe mere ut av og som evt. kunne forklare forbindelsen mellom Ola Olsen og Johan Peter Andersen. - Vel,vel. -- M.v.h. Alv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.