Gå til innhold
Arkivverket

[#79355] Onsøy


Gjest Bjarne Heinesen
 Del

Recommended Posts

Gjest Bjarne Heinesen

Jeg leter etter min oldefar, mor, og deres barn. Oldefar het Kristian Jensen, født 1842.Hans kone Marie Nilsdatter født 1852. Deres barn Jens f: 1882, Alfred f: 1894 og Martha F 1890. Min bestemor Klara er også barn av Kristian og Marie,men er ikke med i tellingen, vet ikke hvorfor. Jeg søker opplysninger om disse personene,da jeg desverre beynte å lete for sent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjarne Heinesen

HeiNavnet til moren stemmer, marie magdalene,men fødslsdato er i følge 1900 tellingen 1852, og ikke 53 som her skrevet.Går det ann å komme videre?Hilsen Bjarne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne-Lise Hansen

Angivelsen av fødselsår kan variere endel, så ett år feil er akseptabelt. Så spørs det om Klara er født i 1886, da.. Jeg tittet fort på 1886 i Onsøy, men fant henne ikke. Har du eksakt fødselsdato på henne? (Det går jo an å bla seg gjennom skannede kirkebøker for årene på hver side også.) Om en ikke finner henne, kan en jo titte i Fredrikstad også, siden moren hennes kom derfra. Hun kan jo ha fått henne der..Anne-Lise

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjarne Heinesen

Min bestemor Klara vet jg egentlig hele historien til. Hun døde i 1962,selv er jeg født i 60. De er de andre jeg er mer intressert i,da jeg ikke vet noe om de,Jeg husker min mor, og hennes søster snakket mye om slekta,men da var jeg for ung til å forstå viktigheten av å kjenne slekten. Alfred Kristiansen vet jge giftet seg med en dame ved navn Hjørdis, hun bodde på Engelsviken, og jeg traff henne før hun døde,i 74 tror jeg. Hun bodde på den gamle skolen på Engelsviken. De 2 andre vet jeg ingenting om desverre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne-Lise Hansen

Det er nyttig å vite hvor de bosatte seg, for du kan finne skannede kirkebøker med lysninger, slik at du kan få opplysninger om foreldrene til dem de giftet seg med, Om de ble boende på gårder, er det kanskje mulig å finne en bygdebok for området, som omtaler familiene.Siden jeg ikke fant Klara døpt, lette jeg etter Jens, det første barnet og han fant jeg: Kildeinformasjon: Østfold fylke, Onsøy i Onsøy, Ministerialbok nr. 5 (1878-1898), Fødte og døpte 1882, side 80. Permanent sidelenke: Lenke (øverst)Jeg har selv slekt som har sin opprinnelse i Moss, Rygge og Råde og kan slå opp for deg om noen av dem kom til de to siste kommunene.Kanske noen som er bedre kjent i Onsøy ser dette og kjenner til navnene?Mvh Anne-Lise

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjarne Heinesen

HeiHadde jeg visst hvor de bosatte seg,så hadde alt vært lettere. Min bestemor Klara flyttet til Notodden, hvor min mor ble født. Videre til Bærum i 1936.... Hennes mann er født på Notodden,men hans far igjen, kommer fra Aremark,så hele slekta er fra Østfold. Jeg er meget takknemmelig for disse opplysninger.Hilsen Bjarne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne-Lise Hansen

Se på lysninger i Onsøy fra søsknene er omtrent 20-25 år og framover. En må bare bla seg fra side til side. Noen ganger kommer en over kirkebokinnførsler helt uventet, når en egentlig leter etter noe annet.. I noen kommuner er det lister over inn- og utflyttede og har en flaks her, kan en fortere komme seg til riktig kirkebok/kommune.Dersom moren din er født før 1930, kan du sikkert finne dåpsinnførselen hennes i Notodden. :-)Mvh Anne-Lise

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne-Lise Hansen

Her fant jeg vielsen til Alfred og Hjørdis: Kildeinformasjon: Østfold fylke, Onsøy i Onsøy, Klokkerbok nr. I 3 (1910-1926), Ekteviede 1919, side 584-585. Permanent sidelenke: Lenke (øverst)Mvh Anne-Lise

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjarne Heinesen

Jeg skal begynne å bla. Min mor var født i 1921,men hennes slekt har jeg full oversikt over. Som jeg sa så er hennes bestefar på farsiden født i Aremark, men det stoppet,jeg fant ikke hans navn videre,så han må være adoptert etc.Jens Kristiansen fra Skjælø ble sikkert gravlagt ved Onsøy kirke,når vet jeg ikke.Men jeg vet de bodde rett ved kirken.Hvordan er det med gravstener etc, blir graven automatisk slettet etter noen år, eller er det mulig å finne gravstener der? Han ble født i 1842,så noe lengre enn 1910-30 levde han sikkert ikke.Hilsen Bjarne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne-Lise Hansen

Kristian, mener du vel? Om familien fortsatt bor der, kan det være det er andre familiemedlemmer gravlagt samme sted (som de betaler festeavgift for). Kirkevergen kan ha opplysninger om hvem som er gravlagt der selv om graven er slettet. Om du finner ut om slekten ble boende på Onsøy, vil opplysninger om hvem som er fester av graven(e) kanskje gi deg noen 'nye' slektninger. :-)Mvh Anne-Lise

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjarne Heinesen

Beklager,det går litt fort i svingene av og til!!Jeg var å kikket på kirkegården sist onsdag,men fant ingenting. Så om jeg kontakter kirkevergen,så vil denne kunne gi meg opplysninger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne-Lise Hansen

Jet tror det. Jeg fikk i alle fall opplysninger om slektninger i slettede graver på Grefsen i Oslo, men jeg vet jo ikke akkurat om Onsøy har samme oversikten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjarne Heinesen

Da skal jeg skrive en mail, og spørre. Biblioteket har kanskje bygdebøker hvor det kan stå noe også.Takker så mye for god hjelp.Hilsen Bjarne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest karl johnny sommer

Hei Bjarne - Mener dette bør være dåpen til Marie Magdalena. Marie Magdalena uegte født 13 des ,døpt 26 des 1852 i Glemmen kirke.Moderen ugift kvinde Johanne Marie Halvorsdatter fra Fredrikstad.Utlagt som barnefader ungkar og bjelkehugger Nils Carlsen.Glemmen 1852/1866.side 9,post 46.Hilsen K J Sommer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest karl johnny sommer

Hei igjenn Bjarne - Kristian Jensens foreldre:Far Jens Eriksen.født 28 des 1812 døpt 3 jan 1813.Hans foreldre:Erik Jensen Mossik og Kirsti Andersdatter.Onsøy 1733/1814 side 143.Mor:Anne Kristine Andersdatter.Født 23 mai,døpt 30 mai 1813.Foreldre:Anders Halvorsen Mossik og Elen Andersdatter. En av faddere ved Annes dåp var Erik Jensen Mossik.Onsøy 1733/1814 side 144Hilsen K J Sommer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest karl johnny sommer

Hei Bjarne - Fant fødsel Anders Halvorsen 10 nov 1772.Onsøy 1733/1814 side 85.Foreldre:Halvor arvesen Mossik og Ragnild Andersdatter. Anders er i 1801 tellingen nevnt som selveier bonde og landsoldat. Er ikke sikker på Elen.I 1801 hadde de barna:Andreas 4 år og Ragnild 2år.Hilsen K J Sommer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest karl johnny sommer

Hei Bjarne - Halvor Arvesen var enkemand og 71 år gammel i 1801.Han bør være født ca 1730.Han ble konfirmert i 1744. Hilsen K J Sommer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest karl johnny sommer

Hei Bjarne - Dette finner du i folketellingene og i kirkebøkene for Onsøy,som er søkbar fra 1733.Bortsett fra innlegg 23.så har jeg lagt ved henvisning til kirkebok og til vilken side.Du får gå inn å se selv.Hilsen K J Sommer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.