Gå til innhold
Arkivverket

[#79355] Onsøy


Gjest Bjarne Heinesen
 Del

Recommended Posts

Gjest Bjarne Heinesen

HeiJeg skjønner at du er langt mer dyktig enn meg til å finne disse opplysningene,men det trengs kasnkje erfaring til! Jeg har problem med den andre delen av slekten. Min betemor fra Skjælø, Klara Kristiansen som du fant på gården sammen med sin far,giftet seg og flyttet til Bamble. Der bodde hun med sin mann Ernst Bolman Foss. Hans far er født i Aremark i 1856,men jeg klarer ikke å finne han noe sted. Kan du ghøre et forsøk,jeg vil gjerne komme noen genrasjoner bakover. LINK:LenkeHilsen BJarne HeinesenHilsen Bjarne Heinesen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjarne Heinesen

HeiJeg skjønner at du er langt mer dyktig enn meg til å finne disse opplysningene,men det trengs kasnkje erfaring til! Jeg har problem med den andre delen av slekten. Min betemor fra Skjælø, Klara Kristiansen som du fant på gården sammen med sin far,giftet seg og flyttet til Bamble. Der bodde hun med sin mann Ernst Bolman Foss. Hans far er født i Aremark i 1856,men jeg klarer ikke å finne han noe sted. Kan du ghøre et forsøk,jeg vil gjerne komme noen genrasjoner bakover. LINK:LenkeHilsen BJarne HeinesenHilsen Bjarne Heinesen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest karl johnny sommer

Hei Bjarne - Andreas Larsen Foss er litt av en nøtt!Leter videre.Har funnet noe mer på den andre siden.Halvor Arvesens kone Ragnille Andersdatter ble født på N.Husløs i Onsøy 1746.Halvor og Ragnille giftet seg 5 mai 1766 Mossik Onsøy. Deres sønn anders og hans kone Elen fikk 7 barn.Andreas 1798,Ragnild 1799,Hans 1802,Mathias 1805,Karen Maria 1807,Mathias 1810 og Anne Kristine 1813.Hilsen K J Sommer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjarne Heinesen

HeiJeg har lett i flere dager nå,men kommer ikke videre, noen forslag til hvor jeg kan lete?Bjarne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest karl johnny sommer

Hei igjenn Bjarne - Har også søkt i alle fora i uken som har gått.Har enda ikke funnet Andreas Larsens fødsel i Aremark (kan fødselssted være feil ?) Navnet Foss tror jeg kom til i Bamble.Han var først grubearbeider,senere drev han som landhandler.Du nevner i inlegg 26 at Klara gifter seg og flytter til Bamble med sin mann Ernst Bolman Andreasen Foss.Det samme gjorde alle i familien til Andreas Larsen (Foss).Leter videre,den som gir seg har tapt.Mvh K J Sommer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjarne Heinesen

HeiJeg vet de flyttet til Bamble,der og videre har jeg mesteparten ab opplysninger.Det er bakover jeg ikke finner ut av.Ernst Bolman Foss, er født i Bamble.De flyttet videre til Notodden, og Bærum i 1936.Min onkel, som er sønn av Ernst Foss,sa til sin datter i 1965,da hun prøvde å lete etter sin slekt,at det hadde skjedd noe i slekten som ikke skulle snakkes om, han ville heller ikke si hva dette kunne være.Men jeg regner med at det ikke var så langt tilbake.Kanskje Andreas Larsen Foss har kommet til verden på en måte som ikke var akseptert? Ikke vet jeg. Om han var barn av noen som ikke var gift,ville jeg vite det, for var ikke tabu å prate om. Så det må være noe annet, og værre.Hilsen Bjarne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest karl johnny sommer

Hei Bjarne - 'Hypotese'Om man ser bort fra Aremark som fødested på Andreas Larsen,som kan være feil,så har jeg funnet en kandidat i Akershus (Nes).Andreas Larsen født 25 11 1856,døpt 01 01 1757 Nes.Foreldre:Lars Arnesen (Fyhris) født 01 09 1824 og Maren Caroline Hansdatter født 30 12 1824.Legg merke til morens navn 'Caroline'Andreas døper jo et av sine barn til Ragna Caroline.Har fulgt denne familien i kirkebøkene tilbake til 1700 tallet,og det er en herlig blanding av Arnesen/Larsen og Hansen i flere ledd.Det er jo mulig det kan ha blitt forviklinger slektsmessig. Såkalt blodskam,men dette er bare spekulasjoner!Du får gå inn på på Nes Akershus,og søke på andreas i 1865 tellingen.Det er flere Foss gårder i Nes.Mvh K J Sommer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjarne Heinesen

Heisann!Dette høres interessant ut,men jeg stusser litt,dette fordi det i Aremark også er noen gårder med Foss i navnet!Men det kan godt være at du har rett i det du tror.Du skrev at jeg skulle legge merke til navnet Caroline,er det så merkelig å bruke foreldrene sine fornavn på barna?Hilsen Bjarne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest karl johnny sommer

Hei igjenn Bjarne - Som du nevner var det helt vanlig at en av døtrene i en barneflokk,fikk navn etter moren,tror du mulig gikk glipp av hva jeg mente med dette.Mor:Maren Caroline/datter: Ragna Caroline.Mener dette mulig kan være en bekreftelse på at dette er de rette folkene.Gårdsnavnet Foss tror jeg du vil finne mange plasser i Norge.Hilsen K J Sommer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Trine Barrusten Femtehjell

Hei Bjarne!Hvis du kontakter meg på epost trinebar(a)hotmail.com skal du få et navn og et telefonnummer som kanskje kan bringe deg videre. ; )Jeg har ikke klart å linke oss sammen, eller funnet noe der jeg har sett. Mvh Trine

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.