Gå til innhold
Arkivverket

[#79358] Overformynderrulle for Eidsberg


Gjest Ellen Nordgård-Hansen
 Del

Recommended Posts

Gjest Ellen Nordgård-Hansen

Her om dagen fant jeg 'Overformynderrulle for Eidsberg 1741-1783' tilgjengelig fra Digitalarkivet. Der finner jeg flere familiemedlemmer, men skulle gjerne visst mer om kilden, eller om arveregler for perioden. Det ser ut til å dreie som om skifter der avdøde har umyndige barn, men hvordan er det med evt. eldre barn? Vil de ikke være nevnt i rullen, eller kan jeg anta at barn jeg har sikre fødselsopplysninger for, men som ikke er nevnt i overformynderrullen, døde før skiftet fant sted? Når ble man i tilfelle myndig? Ved konfirmasjonen eller ved en gitt alder? Kanskje forskjellig for gutter og jenter? Hvis avdøde var mann, kan man da anta at barnas mor og/eller mannens kone alt var død, siden overformynderiet kom inn i bildet?Veldig fint hvis noen kan henvise meg til kilder der jeg kan finne ut mer om dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

I overformynderrullen vil bare de umyndiges (eller fraværendes) arv være tatt med, slik at ikke noe av det de myndige tilstedeværende arvingene hadde fått hånd om ved skiftet vil være å finne i denne kilden.Gutter gikk som 18-åringer over fra å være umyndige til å bli 'mindreårige', og skulle ha kurator, men kunne da med kurators tilsyn i en viss utstrekning disponere sine arvede midler. Fullmyndige ble de først ved 25 års alder.Norske kvinner ble fra 1604 regnet som umyndige, og stod under formynderskap fram til de ble gift. Da ville ektemannen få tilgang til midlene.Enker kunne naturlig nok styre sine forretninger (håndverk, gard m.m.) videre, men med 'tilsynsverge'. I noen tilfeller søkte de Kongen om å få opptre som om de var myndige, og da fikk de normalt det. De vil ikke stå i overformynderrullen, og man kan altså ikke regne med at ektefellen var død fordi om vedkommende ikke nevnes i rullen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.