Gå til innhold
Arkivverket

[#79363] Barnefader: Soldat Johan Johansen ved Oplandske regiment i 1805.


Gjest David Widerberg Howden
 Del

Recommended Posts

Gjest David Widerberg Howden

14 December 1805: Akershus Slotsmenighet: Uægte barn, Moderen pigen Karen Marie Olsd. paa Hammersborg. Som barnefader anmeldte sig ... Soldat Johan Johansen ved Oplandske Regiment, da ... endnu ikke har faaet ......... at udlad sig i Ægteskab. Faddere: Sidsel Margretha Berg, Birthe Marie Jørgensen, Gunvor Johansd: Corporal Kag, Corporal Lied, .................. Hohlen.Prøver å finne disse to i folketellingen for 1801 og i kirkebøker, og lurte på om noen kunne hjelpe meg litt på vei? Er også interessert i disse fadderne.

bilete9670.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunnar Sigdestad

Hei David!Som Barnefader anmeldte sig selv Soldat Johan Johansen ved Oplandsk Regimente, da han endnu ikke har faaet Tilladelse at indlade sig i Ægteskab.Corporal Lind, Bøssemager Hohlen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Eneste Karen Marie jeg finner på Hammersborg i 1801 er denne jente , et oppfostringebarn? LenkeMen folk flyttet jo mye i den tiden , så det kan være en helt annen som får barn i 1805 :-)Kan hende paret giftet seg senere? Muligens i Garnisonskirken om han v ar militær?Mvh. Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her står litt om det Oplandske regiment, men å lokalisere denne oppgitte barnefader blir vel ikke så enkelt.Har ikke greid å finne noen vielse av dette paret senere.LenkeMvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest David Widerberg Howden

Hei! Takker for svar: Og for tolkningen av teksten. Tok bare det jeg klarte i farta;) Da prøver jeg å samle litt det jeg har funnet:Johanne Marie Johannesdatter: Døpt: 14 Desember 1805. Foreldre: Johan Johansen, Soldat ved Oplandske Regiment og Karen Marie Olsd. paa Hammersborg. Faddere: Sidsel Margretha Berg, Birthe Marie Jørgensen, Gunvor Johansd: Corporal Kag, Corporal Lind, Bøssemager Hohlen.[url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?show=151&uid=31818&urnread_imagesize=full&hode=nei&ls=1>LenkeKonfirmert(Usikker!): i 1818, Bosatt på Enerhaugen.LenkeGift: 17 år gml. 27 Desember 1821 med Ole Andersen, begge bosatt i Ruseløkbakken.. Han var fra Fredrikstad. Men idømt straffarbeid i tre år.LenkeLenkeGift: 45 år gml. 8 Sept 1849 som enke, med Hans Hansen fra Nannestad. Hun er da bosatt i Aker på Enerhaugen?LenkeDøde: 11 Januar 1858, 54 år gml. da bosatt på Enerhaugen. Og etterlot seg mannen Tomtearbeider: Hans Hansen og to barn. LenkeKanskje kan dette være hennes mor:1801: Opfostringsbarn, bosatt på Hammersborg.LenkeKonfirmert 16 år gml. i 1803: Bosatt i Agersgaden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest David Widerberg Howden

Da jeg prøvde å finne fadderen Gunvor Johansdatter. Fant jeg denne:[url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/WebCens.exe?slag=visbase&sidenr=53&filnamn=f1801&gardpostnr=9987&personpostnr=138866&merk=138866#ovre>LenkeHvis dette er henne så er kanskje broren Johannes den samme som Johanne Maries far?. Eller er dette usannsynlig?.. Vet noen om hvor soldaten til Oplandske Regiment kom fra? Oppland/Hedmark??I Oslo finner jeg bare en ved dette navn:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.