Gå til innhold
Arkivverket

[#79365] Oversikt over butikker?


Gjest Håkon Brun
 Del

Recommended Posts

Gjest Håkon Brun

Før måtte en ha handelsbrev for å drive butikk. Fins det noe register over hvem som har tatt handelsbrev, eventuelt register over når butikker ble startet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne-Lise Hansen

Hei Håkon.Jeg kan ikke uttale meg om offentlige registre, men en skulle tro en slik oversikt er lokal. Kanskje du finner noe ved søk i byarkivene? (Det er vel lurt å stille spørsmålet i arkivforumet, for om det finnes slike registre, vet de det der. Nå har vel kanskje de også tatt ferie som de DA-ansatte..?)Jeg har sett en bokserie som heter Det norske næringsliv, som gir en oversikt over butikker mm i Norge. Jeg har sett henvisning til de under, men de finnes vel for alle fylker må en tro? Jeg vet ikke hvilken periode disse omfatter, men de ble utgitt på 50-tallet.Det Norske Næringsliv. Rogaland Fylkesleksikon. Bergen: Det Norske Næringsliv Forlag 1950.Det Norske Næringsliv. Østfold Fylkesleksikon. Bergen: Det Norske Næringsliv Forlag, 1951.Det Norske Næringsliv. Akershus Fylkesleksikon. Bergen: Det Norske Næringsliv Forlag, 1952.Disse bøkene får en tak i på antikvariater og auksjoner.Mvh Anne-Lise

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Det finnes oversikter over løste borgerbrev, for Bergen f. eks. tilbake til andre halvdel av 1500-tallet. Bergen byarkiv har lagt ut skannet versjon av den eldste borgerboken.Handelsbrev er registrert av fut og magistrat, og vil være å finne i arkivene etter disse.Fra 1875 ble det opprettet firmaregister, ført av futen på landet og magistraten i byene. I 1891 ble systemet endret, og selskapene ble delt inn i tre grupper: A for enkeltmannselskap, B for aksjeselskap, og C for 'uansvarlige' selskap (handelsforeninger og banker m.fl.).Ved nedleggelsen av futeembetene ca. 1900 ble føringen av disse handels/firmaregistrene overdratt sorenskriverne. Ved nedleggelsen av magistratembetene like etter 1920, gikk føringen av dem i byene over til byfogdene.I 1944 gikk man over fra å føre i protokoller til et løsbladsystem.De lokale handels- og firmaregistrene ble lagt ned da funksjonen ble samlet hos Brønnøysundregistrene. Da ble også de nyere delene (stort sett etter 1944) av disse registrene overført til Brønnøysund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Annalisa Thelin Knutsen

Hei HåkonDet finnes en Norges Handelskalender for 1902-1903 for Rogaland og muligens andre deler av landet. Dessuten har de fleste Adressebøkene et bransjeregister. Ingen av stedene står det når bedriftene startet eller hvem som er eier, hvis ikke navnet inngår i bedriftens navn. Jeg tror at for borgerskap må en muligens inn i bystyreforhandlingene for å finne når en fikk handelsbrev evt. tillatelse til å selge øl etc. Slike bøker finnes i byarkivene, statsarkiv og bibliotek. De er dessverre sjelden til utlån, men en kan fotografere de på plassen. Mvh Lisa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.