Gå til innhold
Arkivverket

[#79369] Christen larsen andøen på herøy ca 1700?


Gjest Hans Egil Hansen
 Del

Recommended Posts

Gjest Jan Samuel Halvorsen

Kan dette være en kandidat?3206 MINI I2 319b 1605 1776 Rolle Førenamn Etternamn Bustad Kjønn Alder 4123 Avdød Christen Larsen S. Gybøe M 67Mvh.Jan S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Hva er du ute etter Hans Egil? Er det forfedrene til Christen du vil vite? Er det etterslekten du vil vite? Hvem var han gift med? Hvilke barn hadde han? Hva har du gjort for å finne ut noe om han?Jeg har både skifene av Svein Edvardsen 1686-1780 for Alstahaug og Herøy/Dønna, kopier av manntallet 1723 og matrikkelen 1723 for de samme samme steder. Jeg kunne kanskje finne ut noe hvis jeg visste noe mer om han enn opplysningene du gir. Nå fant jeg ingen Christen Larsen som 1-åring eller 2-åring ved manntallet 1701, og det er vel sannsynlig at han er født noe etter 1701.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Egil Hansen

Hei Anne Lise, jeg håpet du skulle svare på denne.Jeg skal presisere litt mer hva jeg er ute etter:Etter lang tids leting så har Per Magne Bernhardsen, Vestvågøy, kommet med veldig interessante opplysninger Se her: [url="http://da2.uib.no/cgi-win/WebDebatt.exe?slag=listinnlegg&debatt=brukar&temanr=75621&sok=&nr=29&antinnlegg=56&startnr=&antall=&spraak=#anker>LenkeDet mest interessante er punkt 5: 5 afgl. Sara Ursin der war udj ægteskab med Christen Larsen som war boende paa Anöen udj Helgelands fogderie, hendes eftterladte lewende Börn Michel Christensen opholder sig hos Sr. Rawn udj Senjen fogderie og en Datter Anne ChristensDatter gift med Thomas Christophersen boende paa gaarden Tinden udj Helgelands fogderie.Dette dokumentet er fra 1749. Slik jeg tolker det er Sara da død.Michel Christensen må være ham som vanligvis blir kalt Michel Ursin og som av mange har blitt regnet for å være sønn av Bjør Ursin - sorenskriver og bror av Sara Ursin.Vi har aldri kjent til noe ekteskap til Sara Ursin, men hun 'dukker opp' som dåpsvitne hos flere høytstående i samfunnet på Helgeland.Du og jeg har fra før diskutert Anna Christensdatter Ursin og du hadde masse på henne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Hans Egil Hansen

Jeg jobber enda med Christen Larsen på Andøen.Datteren Anna finner vi igjen på Alstadhaug og gifter seg tre ganger der. Hun kaller seg Ursin hele livet og såvidt jeg kan se er det bar i skiftet hun blir omtalt som Christensdatter.Ron Berg-Iverson har lest igjennom Alstadhaug kirkebok og sier han ikke finner noen Michel som er sønn av Christen Larsen, men han finner en Christen Larsen som er dåpsvitne.Vanskelig sak dette, synd han ikke finnes i mantallet for 1700.Er det muligt å se på mantallet for 1700 og se om det finnes noen Christen Larsen i det hele tatt? Hvis han lever til ca 1716 og får to barn så burde han jo være født før 1700?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Nå har jeg sett på manntallet 1702 for Lurøy, Herøy og Alstad. For Lurøy er det en, og han er vel for gammel? Christen Larsen 50 år og oppsitter i Huusøen på Træna med sønnene Jens 9 år og Lars 2 årI Herøy var det en Christen uten etternavn og alder som var i tjeneste i HiertøenI Alstahaug finner jeg en Christen Larsen på 13 år i Stamnes, og han var sønn av oppsitteren Lars Jonsen 46 år. Lars hadde disse sønnene i 1701: Lars 25 år, Christen 13 år og Hans 10 år. Finner ingen Christen Larsen i Andøen i 1701, men Andøen er her ført under Alstaug. Vil anta at den siste kandidaten her kanskje er den mest aktuelle?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Egil Hansen

Hm, det må nødvendigvis være en Christian Larsen som kommer av en ganske familie. Sara Ursin er ikke noe dårligt gifte.Anne Lise: Du som er lokalkjent, tror du Andøen er ett sted som en bedre familie slår seg ned på eller tror du vi er på feil sted? Er Onøen ett bedre forsøk?Det som virkelig har fått meg til å tvile er at vi finner Sara Ursin som fadder to ganger i Nesna kirkebok.Her: [url="http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=dp18281704&personpostnr=4838&merk=4838>LenkeOg her:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Egil Hansen

Se også dette skifte: ** Onøen Ytre; Lurøy/1750 4325 Anders Larsen M Hovedperson 4326 Karen Schelderup K Ektefelle 4327 Christen Larsen M Bror.; Trondheim. 4328 Else Larsdatter K Død Søster.; Var gift med Anders Christensen, Selnes i Lurøy 4329 Lars Andersen M Barn av Else; Christiania. 4330 Christen Andersen M Barn av Else; Opholder seg hos Peder Fichenschoug i Tromsen fogderi. 4331 Joen Thodahl M Halvbror; Jodahlen i Trondheim. 4332 Aaselle Thodahl K Gift Halvsøster; Lars Andersen Riber, NesnaHer er en Christen Larsen i 1750, men han skal da altså leve enda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Nå er jeg vel kanskje ikke fullt så lokalkjent som du tror, og er oppvokst i Åsen i Levanger kommune i Trøndelag. Til Sandnessjøen kom jeg i 1993, men har jo forsket en god del på min egen slekt på Helgeland på morsiden og andres slekt på Helgeland. Har såvidt sett Onøy(Onøen) når jeg har reist med hurtigbåt, og det ser ikke ut til å være store plassen. Andøen har jeg ikke vært på tror jeg. Hvis Christen Larsen var i Onøen og levde etter 1723 så er det jo rart han ikke var bruker der ved matrikkelen 1723. Han kan jo ha flyttet derifra før 1723 da.Når jeg nå i Onøen i ved manntallet 1701 så ser jeg noe jeg ikke har tenkt over tidligere. Oppsitteren Christopher Todal var 45 år, og som sønner nevnes Ole Larsen 18 år, Christen uten etternavn 16 år, Jacob 8 år, Anders 6 år, Jonn 3 år. Bare sønnen Ole har fått farsnavn, og må være stesønn av Christoper Thodal siden han heter Larsen til etternavn. Kanskje de andre også egentlig het Larsen til etternavn, og da er det jo plutselig en Christopher Larsen på 16 år i Onøen her(så bort fra denne tidligere siden han jo som sønn burde hete Christopersen til etternavn). Det vil jo da også passe med sønnen Anders på 6 år, som var bror av Christen.Det kan etter dette se ut for meg som om Christopher Thodal som var 45 år i 1701 var gift med mor til Christen(Larsen?) og hans søsken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Egil Hansen

Hei, jeg burde jo være bedre kjent en deg på ytre Helgeland da - som har familie fra Tjøtta og Rødøy, men er det altså ikke.Jeg tror du er inne på noe der med 1701-tellingen.Det er jo helt utroligt. Lurer på om vi kan klare å få 'bevist' det på noen måte. Men ifølge skifte så lever altså Christen i 1750. Dette må jeg absolutt sjekke mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Finner noe i boka 'Slekten Benkestok' av Wilhelmine Brandt om Anders Larsen. Han var født i ca 1695, og var skipper og handelsmann på Ytre Onøen i Lurøy, og han var døde i 1750. Han var gift med Karen Pedersdatter Scheldrup(Datter av Peder Nilsen Scheldrup født ca 1644 og Inger Hartvigsdatter som var av presteslekt i Steigen). Anders var Karens andre ektemann. Syns det er vanskelig å finne frem i denne slektsboken, hvor det er liten skrift også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Egil Hansen

En Scheldrup og en presteslekt. Mao så var Anders godt gift. Hva er da bedre for broren en en prestedatter og fogdesøster fra Vesterålen?Jeg lurer på om Christen kan ha vært skipper han også - siden han ble gift så langt borte og er i Trondheim ved brorens skifte osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Egil Hansen

Jeg har funnet ett argument til for at vi nå er inne på riktig spor. Hypotesen er at Sara Ursin fikk sønnen Michael (Mikkel) Ursin - som vanligvis blir oppfattet som sønn av Bjørn Ursin (det er aldri bevist - heller tvert imot). Michael flytter tril Trondenes, Troms og får 6 barn: Sara Mathias Kristen Anders Kristen KristenIngen av Kristen'ene levde opp. Han er altså tydeligvis veldig oppsatt på å få oppkalt en sønn etter faren. Sara er altså mora, Mathias er svigerfaren - men Anders det er jo onkelen. Altså farens bror.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.