Gå til innhold
Arkivverket

[#79374] Kommunale tellinger i Bergen


Gjest Marit Nyhus
 Del

Recommended Posts

Gjest Marit Nyhus

HeiFinnes det søkbare kommunale tellinger for Bergen etter 1900? Vi leter etter to som flyttet fra Narvik rundt 1909 som skal ha bosatt seg i Bergen, usikkert hvor. De het Gina Johansen født ca 1881 og hennes datter Arvida Jennie Antona Seines født i Narvik 29/7-1907.Arvida Jennie Antona var gift tre ganger. Først med en Schancke Nilsen,(2 barn som lever) 2. gang med Edvin Larsen (1 sønn som lever) og 3. gang med Kåre Sørhaug.Blir mye å lete gjennom kirkebøkene for å finne ut hvor Arvida ble konfirmert og gift.Gina vet vi ikke noe om. Har prøvd å sjekke adressebok for Bergen på nett uten å finne Gina, mulig hun er blitt gift.Noen mulighet for å finne disse to? TakkMvh Marit Nyhus

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Bergesen

Hei, Arvida Jennie Anthona Lind Pedersen født 29/6-1907 i Narvik, er innflyttet til Bergen 7/9-1910 og bor i 1912 i Væversmuget 4 3 etage, hun bor da sammen med Jørgine Dorthea Meyer J. Sandvik født på Radøy, innflyttet til Bergen samme dag. Gina er ikke i Bergen i 1912. Finner Arvida Jenine Antonia, gift borgerlig 6/11-1937 med Edvin William Larsen, hun kaller seg da Nilsen. Arvida Jennie Sørhaug bor i 1978 i Sandviksv. 60. Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marit Nyhus

Hei Rune BTusen takk for opplysningene om Arvida. Dette var flott. Vet du hvilket kirkesogn Væversmuget tilhørte på den tiden?? Ser ut til at moren heter Jørgine og Gina er en forkortelse for det.Rune TJeg tror også at det er slik at Gina er en forkortelse for Jørgine.Mvh Marit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Bergesen

Ser noe pussig i 1912 i Bergen, ser ut som Jørgine og Arvida er ført opp 2 steder. Den Jørgine som bor i Væversmuget i 1912 er født 7/4-1883 på Radøy, mens en Jørgine Sørensen født 7/4-1883 på Bodøy har en datter Arvida født 29/6-1907 på Bodøy, denne Jørgine er gift med Severin Marthin Sørensen født 14/9-1879 i Eidsvaag innflyttet til Bergen i 1895, disse bor i Skostrædet østre 3, som ligger rett bak både Domkirken og Korskirken. Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marit Nyhus

Det var merkelig. Sjekket gravminneregistret på DIS og det må vel være Severins gravsted jeg finner her ved Solheim i Bergen LenkeJeg har prøvd å lete etter dåp til Jørgine Dorthea under Manger, men vet ikke om det er rett sted å lete.Marit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marit Nyhus

Hei RuneJammen klarte du å finne dåp til Jørgine og det i Rødøy, flott. Tusen takk for hjelpen.Marit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marit Nyhus

Hei igjenJeg har dåp til Arvida fra før, men strever litt med å finne moren Jørgine(Gina) i 1900 telling. Har prøvd flere navnevarianter.Morens foreldre gifter seg i Rødøy 7/10-1883 LenkeFaren Ole født 1819 og moren 1837, høy alder på begge.Marit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Nå er det jo ferietid iDigitalarkivet i tre uker, men jeg ville ha lagt inn en forespørsel i Arkivforumet om ekteskapet til Jørgine/Gina og Severin Sørensen. Det har trolig funnet sted i Bergen mot slutten av 1912. Der skal finnes et register over kvinner som giftet seg.Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marit Nyhus

Nei konfirmasjonen hadde jeg ikke, tusen takk. Syns det er rart jeg ikke finner henne i 1900.Skal sjekke litt ang. vielsen. Kan jo være borgelig også.Marit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marit Nyhus

Finner vielsen til Severin Martin Sørensen og Hanna Bertine Eriksdatter Yndesdal i Korskirken i Bergen 8/12-1917 LenkeBegges første ekteskap. Skjønner ikke helt at det så ut som om Jørgine var gift med Severin i 1912??Marit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Da er det nok en sammenblanding av tellelistene. Jeg tror du skal gå ut fra at Jørgine ikke ble gift med Severin. Men jeg ville fortsatt ha lagt inn en forespørsel om et eventuelt ekteskap for Jørgine Dorthea Johannessen i Arkivforumet. Som tidligere nevnt finnes det lister over gifte kvinner i Bergen. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.