Gå til innhold
Arkivverket

[#79381] Oscar Andreas Juliussen, f.1883 - hvor i 1900 ?


Gjest Litta Olsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Litta Olsen

Denne karen er far til et uekte barn født i Hetland, Stavanger, Rogaland 1910. Det eneste som står om ham er at han er født 1883 og oppholder seg i Sandnes.Jeg finner ham ikke i 1900-tellingen og lurer på om noen kan hjelpe ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil Russøy

Eg finn berre fire som liknar på 'Oscar Juliussen' i FT 1900, som er fødde i 1882-84. Den første i Hedmark, er døypt kun Oscar: [url="http://digitalarkivet.no/cgi-win/WebCens.exe?slag=visbase&sidenr=8&filnamn=f00422&gardpostnr=224&personpostnr=1382&merk=1382#ovre>Lenke Kildeinformasjon: Hedmark fylke, Brandval, Ministerialbok nr. 2 (1880-1894), Fødte og døpte 1884, side 32. Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke: LenkeI Østfold: Han er namngitt som Oscar Marinus i FT 1900 LenkeI Vestfold er det ein Fredrik Oskar, som vel heller ikkje er interessant. LenkeDå spørs det med denne karen her i Eidsvoll.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Litta Olsen

Takk, Egil!Først trodde jeg at det skulle være enkelt - med et slikt navn, hehe - men den gang ei!I ministerialboken står han som Andreas Juliussen og bruker kanskje ikke Oscar hele tiden.Problemet med 1900-tellingen er at muligheten er tilstede for at han kanskje bruker patronymikon, men at hans far heter Juliussen til etternavn og at han senere har tatt det og droppet farsnavnet.Har opplevd problemer med den varianten flere ganger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne J  Engmo

Har prøvd å sjekke ut den Oskar Juliussen i Eidsvoll. Tror neppe han er sønn til ekteparet i tellinga.Fant en Laurits Oskar Juliussen f. i 1883 ue,som jeg tror er han som er med i tellinga. Som du ser står det ikke s for sønn,men FL bak navnet ( I forkortn.forklaringa for 1900 står det 'losjerende el. medlem av familien'. Dessuten burde man finne ham i kirkebøkene hvis det var sønnen til dette paret,de giftet seg i kirken i 1882,og meldte seg ut først i 1891.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne J  Engmo

Tror nok vi må lete litt i Stavangerområdet,men som du sier kan han jo ha et helt annet etternavn i 1910 ! Det har jeg også sett flere ganger,at de som brukte farsnavnet som etternavn i 1900 gjerne tok samme etternavn som faren senere,har eksempler fra min egen slekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne J  Engmo

Dette ble litt feil skrevet,mente at selv om han skrev seg som Juliussen i 1910,kunne det være at han var ført opp med farsnavnet som etternavn i 1900 !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Litta Olsen

-og vi venter alle på 1910-tellingen !Jeg regner med at fødested står der.......Har for øvrigt sjekket konfirmasjoner i Sandnes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Litta Olsen

Jeg fant en kandidat, men fødselsåret er ikke helt rett:LenkeAndreas Juliussen kan jo også hete Oskar og navnet er mye brukt i Sverige. Men hvordan finne ut av det ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Litta Olsen

Ja, da kan vi stryke ham også...........Har sjekket innflyttede og utflyttede i Sandnes. Ikke noe der heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Litta Olsen

Kan han mangle i 1900-tellingen ?Hele Sirdal i Vest-Agder er ikke med og det ligger ikke langt unna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne J  Engmo

Ikke gi opp,kan være at han skjuler seg bak Andreas og et hittil ukjent etternavn ! Skal prøve å hjelpe deg i morra,nå er det kveld og godnatt her i huset,har hatt en tøff dag på jobb !!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.