Gå til innhold
Arkivverket

[#79382] Tydehjelp - Bygselskontrakt Eiker 1853


Gjest Jon Torp
 Del

Recommended Posts

Gjest Jon Torp

Kan en eller flere vennlige sjeler hjelpe meg med å tyde min tipp-tippoldefars bygselskontrakt fra 1853? Min tippoldefar Borger Simensen kunne neppe skrive.... Det er særlig vilkårene jeg sliter med. På forhånd tusen takk!Eikers Maanedsting 12 desember 1854. LenkeNo 13. Contract mellem Anders Nilsen Ryg og Borger Simensen Rygeie. Jeg undertegnede Anders Nilsen Ryg ... at have ...jeg herved Bortbygsler til Simen Borgersen på hans og En af hans Børns Levetid til Brug og Bebyggelse et stykke Jord kaldet Halvorsløkken i Oshagen under min Gaard Øvre Ryg no. 8, som er Indgjærdet og .... ved Sandholdt og Stodker?? til i Nord langs Gjærdet ved .... Baken og i vest Ind til Osberget og i Syd langs .... til Gjerdet ved Ole Trondsens Ejendom og i Øst tilbake til Sandholt paa Følgende Vilkaar:1. Betaler han i Bygsel 10 - er thi - ...... holdes...... ... 5 spesiedaler ......2. Svares eller betales i Aarlig .... 3 - er tre Spesiedaler som betales ...til ver 21 Desember vert aar og tager sin begynnelse 1854.3. Hvis den omforente afgift ike betalis i Rete Thid eller .......Brugeren .... seg noget ..... som er gaarden eller .... af den ....... skal Bygselen være Hevet og da skal ..... og Thomten ....førstkommende .... og 14 april fra ...eller....Foruden laav og Dom eller nogen ... og da skal jorden og gjærdene ... i .... fri Stand, i ...vis mangel er Brugeren forpligtet Forbuden ...... det manglende, Alt ..... for Eieren af Gaarden.Dete .. ..vore Hænders underskriv... .... Ryg den 20 December 1853, Anders Nilsen Ryg, Simen Borgsersen med paaholden Pen, Til vitterlighet Cornelies Andersen Ryg, Anders Olsen... - Det bemerkes at vi bege har belydende gjenpart eller Contract.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunnar Sigdestad

Hei Jon!Det er sjeldan det er så mange ortografiske feil i gamle kontrakter som her, også bruk av stor førebokstav, eg gjer ingen merknad der det er feil.Jeg undertegnede Anders Nilsen Ryg, tilstaar herved at have bortbygslet, ligesom jeg herved Bortbygsler til Simen Bergersen paa hans og Een af hans Børns Levetid, til Brug og Benyttelse et stykke Jord kaldet Halvorsløken i Oeshaugen under min gaard Østre Ryg No. 8, som er Indgjærdet og Begynder ved Sandholt, og Stræker sig i Nord langs Gjærdet, ved Plasen Baken og i Vest lige til Oesberget, og i syd langs Oeset til Gjærdet ved Ole Tronsens Ejendom og i Øst tilbage til sanholt, paa Følgende Vilkaar:1. Betaler han i Bygsel 10 -er thi- Spesdr. som betales saaledes: Fem er 5 Speciedaler ved 1ste [.......] og 5 er -Fem- Speciedaler 2 -er to- Aar fra Dato præses[præsis]2. Svares eller betales i Aarlig Afgivt 3 -er Tre- Speciedaler som betales præses til ver 20de December vært Aar og tager sin begyndelse 1854.3. Vis den omforenede Afgivt ike betales i Rete Thid eller Brugeren forseer sig noget somhelst som er Gaarden eller Ejeren af den til Fornærmelse, saa skal Bygselen være hævet og da skal Husene fløtes vek og Thomten Rediggjøres til Førstkommende Faredag 14de April fra Forseelsen eller Forfaldtiden, Foruden Laav og Dom Eller nogen Opsigelse,og da skal Gjorden og Gjærdene være i Aabosfri stand, vis mangel er Brugeren forpligtet Forbuden at erstatte det manglende, Alt skadesløs for Eieren af Gaarden.Dete bekræftes under begge vore Hænders underskrivter i Vidners Overvær og underskrivt.-Anders Nilsen Ryg. Simen Bergersen med paaholden Pen.Til Vitterlighet.Cornelius Andersen Ryg. Anders Olsen Ose.Det bemærkes at vi bege har ligelydende Gjenpart eller Contragt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Torp

Imponerende! Til alt overmål er det også feilskrift i overskriften. Det skal nemlig ikke være Borger Simensen i overskriften, men Simen Borgersen.Tusen, tusen takk, Gunnar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.