Gå til innhold
Arkivverket

[#79395] Foreldrene til Rasmus Olsen f 1788 i Sneen, Meløy


Gjest Per Sørdal
 Del

Recommended Posts

Gjest Per Sørdal

Jeg leter etter foreldrene til Rasmus Olsen f 1788 i Sneen, Meløy. Han døde 4 juli 1861. Gift m Sophie Hendriksdtr f 30 juli 1780, Meløy Døde 12 mars 1863 Meløy. Hennes foreldre finner jeg heller ikke. Jeg har funnet 3 barn. Maren Johanna Rasmusdtr 1819-1869.Sneen Pernella Margrethe Rasmusdtr f 1 aug 1822.Sneen Ole Hendrik f 21 feb 1826 d 21 aug 1811 Sneen. Takker for hjelp. mvh Per

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Jeg har en Sophie Henriksdatter i mitt slektsprogram som kunne passe som ble født i ca 1782, men det er i Rødøy. Hennes far var Hendrich Olsen fra Lovøen, som døpt i Sandnes kirke septuages(29.01)1741 og konfirmert 30.09.1759 i Herøy kirke. Mor til denne Sophie var Else Torkildsdatter som det var skifte på i Rangsund i Rødøy i 1790. De hadde disse barna: Peder født ca 1765, Ole født ca 1770, Simon født ca 1774, Maren født ca 1775 og Sophia født ca 1782. Jeg har ikke noe ektemann på Sophie, så det er ikke sikkert det er den riktige. En av mine formødre Anna Olsdatter Lovøen født ca 1728 var søster av Hendrich Olsen Lovøen. Vet ikke helt hvordan vi skal finne ut om denne Sophi er den riktige. Finner ikke Rasmus Olsen i skiftene for Meløy av Svein Edvardsen for 1780-1810, og 1811-1845.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Her er hun som døpt i Rødøy døpt 12.p.trinit.1780(og det må iallefall være i nærheten av 31.juli siden den datoen står rett over). Hvor har du fødselsdatoen hennes fra? Hvis dette skulle være den riktige Sophia så kan jeg jo skrive mer om hans foreldre senere. Kan jo nevne at moren hans het Maren Reinholtsdatter Tønder og var født ca 1701(har enda ikke funnet bevis for at hun var uekte datter av Reinholt Fredrik Tønder som druknet på Alstenfjorden i 1704 da han skulle overta Dønnesgodset).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Sørdal

Hei Anne Lise. Tusen takk. Det ser ut som du er på sporet. På den tiden så lå jo Meløy under Rødøy sogn. Jeg kan ikke huske nå hvordan jeg fikk tak i fødselsdatoen til Sophie. Jeg tror at du har funnet den riktige Sophie. Det er interesant om du kunne skrive mere om Rasmus Olsen`s foreldre. mvh. Per

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Var vel ikke helt klar på hvem jeg skulle skrive om foreldre til, men det var Sophias far Henrik Olsen. Nå ser jeg ved konfirmasjonen av datteren Maren Johanna i 1836 at moren heter Sophie Kirstina Cathrina, og den jeg la ut lenke til heter bare Sophia Kirstina. Det kan likevel være den riktige, men det ble litt mer usikkert igjen nå syns jeg.Maren Johanna ble døpt i Rødøy 16.p.trinit.1819, og da var familien i Fladøen i Rødøy, og hun kalles da Martha Johanna:LenkeVed innrulleringen for Rødøy 1805-1835 finner jeg to aktuelle kandidater: Den mest aktuelle er vel den Rasmus Olsen som er 34 år i 1822, og født på Træna og som var i Giesøen. Den andre er vel den Rasmus Olsen som var 25 år i 1817 og innrullert i Rødøy(selv om fødselsår da skulle være ca 1792 så kan det likevel være han, siden det ikke alltid var riktig alder som ble skrevet ved innrulleringer ut fra mine tidlgiere erfaringer). Nå finner jeg ingen Rasmus Olsen som passer i 1801 til han som passer. Har du giftermålet mellom Rasmus og Sophie? Vi burde vel finne det. Jeg har sett i Rødøy og Meløy 1817-1819, men sliter med skriften i kirkebøkene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Pedersen

Den Rasmus Olsen som kommer til Snyen ca. 1822 oppgir alltid at han er født i Rana, ca. 1792-1795. Jeg ser ikke vielsen hverken i Meløy eller Rødøy og ville derfor lete efter vielsen også i Rana. NB! Sjekk om det har vært en debatt om denne Rasmus Olsen tidligere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Jeg finner dem ikke gift i Rana 1817-1819 iallefall, og det er kun en aktuell kandidat ved folketellingen 1801:LenkeDenne Rasmus er nevnt som sønn ved faren Ole Jonsens skifte i 1801, og ifølge bygdeboka under Hølbekklie(Hulbechlie) var Ole Jonsen født i 1749. på Sagbakken. Han ble gift i ca 1786 med enke Marit Johansdatter som var født i ca 1761. Jeg kan skrive mer fra bygdeboka her, men det ville vel være en fordel å lete mer i kirkebøkene først.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Sørdal

Hei Anne Lise og Terje. Tusen takk . Vi har vært inne på Rasmus Olsen Før. Da lette jeg etter lagnaden til hans datter, Pernella. 79080: Lagnaden til Pernella Margrethe Rasmusdtr f 1822, Sneen i Meløy. Dette har vørt en hard nøtt å knekke. Jeg skal Studere det dere kommet frem til, men jeg er ikke så god til å lese i gamle skrifter. Jeg finner heller ikke vielsen mellom Rasmus og Sophie. mvh Per

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Sørdal

Hei igjen. Litt flere opplysninger. Jeg har navn på 3 barn av Rasmus og Sophia. Maren Johanna f 1819 d 1869. g 17.06.1842 m Amund Johan Johnsen. Pernella Se Tema 79080. Ole Hendrik f 21.02.1826. d 1911. Dåp: Kirkebok Rødøy/Meløy 1825-1844 s 106 nr 6. g 30.09.1849 m Maren Kjerstine Olsdtr. Ole Hendrik fikk bygselbrev av Brodtkorb i 1864. Hans forgjenger var faren Rasmus Olsen f 1788 - 1861, som i 1838 satt med halve Sneen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Det finnes et innrulleringsmanntall for Meløy 1809-1835 som er mikrofilmet, og hvis jeg var deg og hadde muligheter for å se mikrofilm ville jeg fjernlånt mikrofilm. Denne innrulleringen har filmnummer NT-196. Biblioteket her har oversikt over slikt, og jeg tillot meg å ta kopier over diverse oversikter der fra permer for noen år siden.Ellers tror jeg jo at det er den Sophie Henriksdatter jeg skrev om tidligere som er den riktige, selv om presten har gitt henne et navn til ved datteren Marens konfirmasjon i 1836. Dette blant annet på grunn av navnet Sophie som også hans søster het. Så jeg skriver om det jeg har likevel, så kan du jo vurdere om du tror hun er den riktige. Tar henne som nr. 1 med foreldrene som nr. 2 og 3 osv.1)Sophia Kirstina Hendrichsdatter døpt i Rødøy kirke Dom.12.p.trinit.1780.Foreldre:2)Hendrich Olsen Lovøen døpt i Sandnes kirke Dom.Septuages(29.01)1741. Det var skifte på han i 1797 i Rangsund i Rødøy. Konfirmert i Herøy kirke Dom.16.p.trinit(30.09)1759. Han må ha flyttet til Rødøy mellom 1764 og 1769, for i 1764 får han en uekte sønn døpt i Herøy kirke(Per Hendrichsen døpt 02.12.1764). De som var i Lovøen i Alstahaug brukte kirkene i Sandnes(senere Stamnes) og Herøy. Han var gift gift 1 med Else Torkildsdatter som det var skifte på i Rangsund i Rødøy i 1790, og hadde de tidligere nevnte barna med henne. han ble gift 2 med Ingeborg GregusdatterDet var skifte på Hendrich i Rangsund i 1797.3)Else Torkildsdatter Besteforeldre:4)Ole Joensen Lovøen født ca 1709, og oppgitt å være 60 år dah han ble gravlagt på Herøy kirkegård Dom.9.p.trinit(23.07)1769. Han var gift 1 med Maren Reinholtsdatter Tønder.5)Maren Renholtsdatter Tønder født ca 1701, og oppgitt å vøre 60 år da hun ble gravlagt på Sandnes kirkegård Dom.XIII p. trinit,1761. Det kan være Renholt Fredrik Tønder(Ca 1682-1784 da han druknet på Alstenfjorden som er faren, og hans forlovene Sophia Amalie Pedersdatter Krog født 09.05.1786 og død 15.10 1735-Skifte 17.07.1736). Hun må i såfall være barn av disse, men med tanke på blant annet Marens datter Sophie født 1737, og Sophie blant barna til Marens sønn Henrik er dette ikke usannsynlig. Men bevis mangler, og hvis dette skulle være tilfelle er vel Maren født noen år etter 1701 siden mulig mor i 1701 bare var 15 år). Jeg har ikke greid å finne giftermålet mellom nr.4 og 5 her. Det var skifte på Maren 03.08.1762. Deres barn:a)Anna Olsdatter Lovøen født ca 1728(ikke funnet som døpt). Oppgitt å være 57 år da hun ble gravlagt på Stamnes kirkegård Dom.2.p.trinit(05.06)1785. Trolovet 04.11.1753 i Sandnes kirke med Nils Jacobsen(som jeg etterhvert fant ut var fra Storbørja i Velfjorden). Nils var født ca 1725, og oppgitt å være 52 åea han ble gravlagt Dom.24.p.trinit(09.11)1777 på Stamnes kirkegård.De ble gift i Sandnes kirke Festo epiphanias( 06.01)1754. Dette er blant mine aner gjennom datteren Maren født 1762. Anna ble trolovet 2 21.06.1778 Stamnes kirke, og gift 2 i Herøy kirke Dom.17.p.trinit. 1778 med Jonas Christensenb)Synnøv Maria Olsdatter døpt i Herøy kirke Dom.10.p.trinit(13.08)1730c)Renholt Olsen døpt i Herøy kirke 06.01.1733. Hverken han eller søsteren Synnøve har jeg funnet noe mere om enn at de var døpt.d)Sophia Olsdatter døpt i Herøy kirke Dom.Judica 1737, og konfirmert i samme kirke Dom.16.p.trinit(25.09)1757. Hun ble gravlagt 04.07.1776. Hun er da oppgitt å være 33 år, og alderen stemmer ikke helt med at hun ved morens skifte i 1762 var 18 år. Hun må ha fått for lav alder både i 1762 og i 1776. Det kan også være født en Sophie etter 1737 som jeg ikke har funnet som døpt, og hun som ble født i 1737 døde kanskje som liten?Fortsetter med neste generasjon i nytt innlegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Starter med nr. Ole Joensen Lovøen. Jeg er ikke helt sikker på hvem som var hans far, men mye tyder på at det var den Joen Joensen som var oppsitter i Lovøen ved matrikkelen 1723. Han får døpt flere barn fra 1714 og utover i kirkeboka for Herøy. Hans barn:a)Ole Joensen født 1709, som var mulig sønn(se anenr. 4)b)Joen Joensen Lovøen døpt i Herøy kirke Dom. 18.p.trinit(30.09)1714c)Ane Joensdatter døpt i Herøy kirke Dom.expandi(29.05)1718d)Christopher Joensen Lovøen døpt i Sandnes kirke Dom.XIV p.trinit(14.09)1721. Har han som trolovet med Marit Pedersdatter i Dønnes kirke Dom.13.p.trinit.1746.e)Anders Joensen Lovøen døpt i Herøy kirke Die Solerias(13.04)1724f)Berit Maria Joensdatter Lovøen døpt i Herøy kirke Dom.Judica som var 5.søndag i faste(30.03)1727g)Johanna Joensdatter døpt i Herøy kirke Dom.4.p.trinit(17.06)1731.Sophie er jo også et ganske uvanlig på Helgeland, og bare det skulle tyde på at jeg har funnet den riktige tidligere. Men problemet er jo at den Sophia som er din ane her kaller seg Sophia Kirstina Catharina i 1836. Presten kan ha hørt feil når det ble informert navn på moren til Maren Johanne i 1836, og gitt henne et navn til i 1836.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Skulle det være noen som vet noe mer sikkert her om Ole Joensen Lovøen og hans mulige far Joen Joensen er jeg selvfølgelig interessert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Sørdal

Hei Anne Lise. Tuse tusen takk. Det er litt av en jobb som du har utført. Her var det mye interesant stoff og jeg skal begynne å samle trådene. Det sitter ei i Utak (USA) som er etterkommer av Rasmus Olsen, og som forsker på han. Jeg skal sende det over til henne så for vi se hva hun finner ut. Takk igjen. Kansje det sitter etterkommere på Meløy og Rødøy som har noe om slekten i en skuffe? mvh Per

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Siden det er sannsynlig at vi har funnet riktig Sophie Catharina her så kan du jo få enda mer å lese på når det gjelder hennes farmor Maren Renholtsdatter Tønder:LenkeJeg må bare tilføye at jeg ikke har forsket noe mer på henne siden 2006. På Børje Jonsens hjemmeside er det påstått at hun var datter av en Reinholt Reinholtsen i Dyrøy i Troms, men jeg tror mer på at hun er uekte datter av Renholt Fredrik Tønder som arvet Dønnesgodset(men druknet før han skulle begynne å bruke arven sin). Har hatt kontakt med Kåre Hansen er i Sandnessjøen(det var vel i 2006 det også), og han mener hadde noe om at det hadde vært nedskrevet noe om arv etter Renholt Fredrik Tønder uvanlig raskt etter hans død. Det ble jo en bror av Renholt som overtok på Dønnes, og han mente at kanskje var det et barn på vei som etterkommer av Reinholt Fredrik Tønder. Arven kunne da vært satt igang for at Reinholts bror skulle få arven og ikke hans barn(men det er jo bare teori).Jeg kan også skrive mer om anene til Rasmus Olsen i Rana ut fra bygdebok, slektsprogram og andre kilder, men vi er vel ikke 100% sikker på at vi har funnet den riktige Rasmus?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.