Gå til innhold
Arkivverket

[#79410] Peder Andreas Sivertsen f ca 1873 og Peternille Hansdtr Prytz f 1869


Gjest Marianne Bakketun
 Del

Recommended Posts

Gjest Marianne Bakketun

Dette paret er å finna i Trondheim i 1900-teljinga, busette i Kristinelund, Elgesætergade. Lenke Dei har to born, Hans fødd 1896 på Røros og Kolbjørn f 20/9-1899 i Trondheim. Hans var fødd utanfor ekteskap. Mora og Hans flytta til Trondheim 14. okt 1898. Eit notat i margen seier at mora var ugift pr 21/12-98. Peder/Peter og Peternille/Petronelle har nok gifta seg i Trondheim før teljinga, men kvar? Har leita i dei fleste kyrkjebøker. Har heller ikkje funne Kolbjørn sin dåpen. Kan nokon hjelpe?Marianne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marianne Bakketun

Tusen takk Bjørg. Eg hadde faktisk kikka innom Bakklandet også, men augene stod vel i vegen.Marianne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Marianne Bakketun

For at det ikkje skal vera tvil, så er det opphavet til Peder/Peter Andreas i overskrifta er er på jakt etter.Marianne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Marion Røen

Jeg tror Karen kan være fra Snåsa i Nord-Trøndelag. To av fadrene ved Peder Andreas` dåp heter Ane og Johan Iversen og Ane er født i Snåsa. Her er vielsen til dette paret: [url="http://www.arkivverket.no/URN:tl_read?idx_id=28167&uid=ny&idx_side=-80>Lenke Nord-Trøndelag fylke, Snåsa, Ministerialbok nr. 749A06 (1857-1873), Ekteviede 1869, side 157. Anes far er Peder Pedersen Skavlandsplads. Ved FT 1875 bor de på Strinda: Lenke Sammen med dem bor også en ugift Karen Pedersdatter, men med helt feil fødselsår i forhold til Peder Andreas sin mor, dessverre. Jeg har lett etter Karen Pedersdatter i Snåsa med mer 'passende' fødselsår. Ane Iversen har en søster som heter Karen - men hun er født i 1845 og konfirmert her:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Marion Røen

Av en eller annen uforklarlig grunn ble det feil i lenken til Johan Iversen og Anes vielse, så jeg forsøker igjen: Lenke (par nr 13).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marianne Bakketun

Takk for interessante opplysningar, Aud Marion. Kan det stå noko om denne familien i bygdebok eller ættebok for Snåsa?Marianne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Marion Røen

Jeg fant Ane ( - og Karens ?) foreldre i FT 1865 men 3 hjemmeværende barn: [url="http://www.digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=5&filnamn=f61736&gardpostnr=156&personpostnr=889&merk=889#ovre>Lenke Dette paret fikk mange barn. Den eldste jeg har funnet er Ole som bor sammen med foreldrene i 1865 - og den yngste er Nicolai. Paret giftet seg i 1827: Lenke Vi får håpe det finnes bygdebok for Snåsa !- og Petter Andreas ble konfirmert her:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Marion Røen

Karen Pedersdatter fikk utflytningsattest til Trondheim i 1875, men har tydligvis flyttet i 1873. Kanskje hadde hun bruk for attesten til et giftemål ? [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=3805&idx_id=3805&uid=ny&idx_side=-201>Lenke Nord-Trøndelag fylke, Snåsa, Ministerialbok nr. 749A07 (1873-1887), Inn- og utflyttede 1873-1875, side 236. Karen og søsteren Ingeborganna er i tjeneste ved FT 1865:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marianne Bakketun

Takk igjen Aud Marion. Peder/Peter/Petter Andreas sin konfirmasjon har eg funne. Det var forresten opplyst om stad og år då han gifta seg i 1899. Sidan eg trur det er 'min' Peter A Christoffersen som er pleiebarn i Strinda i 1875, reknar eg med at foreldra ikkje vart gifte. Peter Andreas brukar også Kristoffersen ved konfirmasjon, men Sivertsen når han gifter seg.Marianne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marianne Bakketun

Roar Morten Gartland har gitt ut Snåsaslekter 1650-1992 og både Gunnar Skavlan og Jørn Sandnes har skrive 2 bind kvar av Snåsaboka.Er det nokon som har desse bøkene og kan sjekke opp Karen Pedersdtr og eventuell lagnad?Marianne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.