Gå til innhold
Arkivverket

[#79422] Boes/Boese


Gjest Jan I. Kristiansen
 Del

Recommended Posts

Gjest Jan I. Kristiansen

Jeg søker etter opplysninger vedr. personer ved navn Boes/Boese som kan ha oppholdt seg i Norge ca. 1850, ikke minst slike med navn Carl, Fredrik, Richard.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan I. Kristiansen

Charles Frederick Boes kom til New Zealand ca. 1870 som skipstømmermann. Ifølge hans dødsattest var han født i Norge ca. 1850 eller litt før og sønn av 'constable Richard Frederick Boes'. CFB's sønner skrev seg Boese. CFB er ikke identisk med Carl Fredrik Boesen i Kristiania i 1865.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Sollien

Har observert Boe og Boesen i Aurskog og Odal. Kan kansje hjelpe deg i tiden 1689-1803 for Odal og 1707-1808 i Aurskog. Mvh. Finn Sollien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Peter Wiborg

Se også dette: Lenke'One Sunday in September 1870, an agent arrived at Odalen, about 50 miles northeast of Christiania. He timed his appearance to coincide with the end of the church service, where he would have a captive audience. He told curious listeners that the voyage to New Zealand was free and that each family would be given ten acres (...)'Jeg har også sett at Boesen er ett navn som nesten utelukkende er brukt i distriktet rundt Odal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jarl V. Erichsen

Boe har historie på Fevik i Fjære/Grimstad, og brukes fortsatt i Arendalsområdet. Har lest i ei interessant bok som vel het 'Boe-slekten'. -Jarl-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jarl V. Erichsen

Her er skolestyrer Landgraff Boe-artikkel i 'Grimstadslægter' fra 1890-tallet. Lenke NB! Bla deg også videre til tilføyelser og rettingsdelen bakover i boka. Jeg har selv noen gamle Boe-brever fra 1890-tallet liggende, og vi har på Fevik gatenavnet 'Boes bakke'. -Jarl-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan I. Kristiansen

Ja, her er det jo iallfall både skipstømmermenn og matchende navn. Og det faktum at Fjære kirkebok for det aktuelle tidsrom er ikkeeksisterende, kan man jo tenke seg som grunn til at CFB ikke har blitt 'oppdaget'. Men jeg anser det nok som mindre sannsynlig at Boe skulle få hengt en s(e) på seg i NZ. Og som sagt, jeg heller til å tro på et prøyssisk opphav. Men uansett kan nettopp slike innspill som dette være nyttige i f.m. tilsynelatende 'uløselige' saker som dette. Så mange takk for dette innspillet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.