Gå til innhold
Arkivverket

[#79426] Kirkesogn i Trondheim


Gjest Inger Eik
 Del

Recommended Posts

Gjest Inger Eik

Kan noen si meg hvilket kirkesogn i Trondheim man tilhørte omkring 1900 når adressen var Østersunds gate?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Da min bestefar Leif Emil Kristensen ble døpt 25.05.1896 bodde familien hans i Østersunds gate, og han ble iallefall døpt i Bakklandet kirke. Så der er kanskje der du skal lete etter dine også? Mine bodde i Bådhusgata i 1900.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Ja den er sikkert nyttig, men jeg kan ikke se at Nyborg er nevnt der. Der bodde min oldemor Laura Jensine Larsdatter i 1922,1923 og 1924, men var borte fra Trondheim i 1925.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kirsti Lyng Huse

Trondheim som by var ikke særlig stor i utstrekning fram til utvidelsen i 1960. Det er mulig at Nyborg som du leter etter, er Nyborg som befinner seg i den delen av Trondheim som i dag ligger ved Sverresborg, og er en del av et større område som nevnes som Byåsen. I så fall må du søke under Strinda kommune.Vennlig hilsen Kirsti Lyng Huse

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kirsti Lyng Huse

Trondheim byleksikon viser til Nyborg som to ulike eiendommer: den første sitat 'Lagmann Lindboes vei 31, parsell av Sverresborg, fradelt i 1899 og solgt til Gasverksarbeiderforeningen. Fra 1919 tilhørte eiendommen familien Utler. I 1962 ble mye av eiendommen benyttet til tomt for Nyborg skole (Nyborg oppvekstsenter), men bygningene finnes fortsatt.' Den andre 'Innherredsveien 81-85,gnr.9/17, parseller av Klingenberg, fradelt 1904 og bebygd med mindre leiegårder.'Vennlig hilsen Kirsti Lyng Huse

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Haugros

Det er nok 'Den andre 'Innherredsveien 81-85,gnr.9/17, parseller av Klingenberg, fradelt 1904 og bebygd med mindre leiegårder, ' som Anne Lise mener.Nyborg finnes med i Adressebok for Trondhjem i 1923, under fortegnelser over gater og huse osv., Nyborg 1-6, som lå ut mot Innherredsveien. I 1923-boka står det ingenting om at den tilhørte Strinda.Laura Kristensen bodde i nr. 6. Min bestemors søster bodde i nr. 2.I Adresseboka for Trondhjem 1925 er Nyborg 1-6 fortsatt med, nå står det ' Nyborg, (Strinda) (Innherredsveien)Laura Kristensen er ikke ført der i 1925, slektningen min bor der med sin familie, nå i nr. 5. Hennes barn gikk på skole i Strinda. Hennes datter (1926) ble døpt i Lademoen kirke,(Trondheim) og hennes bror konfirmert (1922) i Lade kirke, Strinda).Så både Lade kirke, Strinda og Lademoen kirke, Trondheim er aktuelle kirke å søke under. Mvh Randi Haugros

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Tusen takk for svarene. Jeg har letet etter dødsfall på Laura i 1924-25, og prøvde da Lademoen uten å finne henne gravlagt der.Tror jeg har prøvd Lade tidlgere, men nå skal jeg se i Strinda. Hun kan også være utflyttet fra Trondheim i 1924-25.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Fant henne på første søk i Strinda Lade 1911-1937, og hun døde 15.04.1924 av kreft. Hun ble gravlagt 24.04.1924. Beklager at jeg brøt inn i ditt emne Inger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eik

Det er da helt greit! :-) Man 'eier' vel ikke et emne selv om man starter det? Dessuten er saken avsluttet for min del da jeg fant den personen jeg lette etter. Emnet kan gjerne få 'leve videre'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge R. Naess

Undskyld at jeg legger meg inn her om veier og sogn i Trondhjem: (PS: min mor sa alltid at en ekte Trondhjemmer skulle aldri si Trondheim !)Mine besteforeldre bodde i Nyveien (16 ?) som vel lå til Ila i Trondhjem. Men denne veien er visst blitt slettet til fordel for skiftesporene for jernbanen ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge R. Naess

Takk for den opplysningen, Asmund.Sist jeg kjörte forbi noe som jeg trodde hadde vært Nyveien i Ila, var det mange jernbanespor (skiftespor ?)- og jeg kunne ikke se spor etter husene i Nyveien. Men jeg kan vel ha tatt grundig feil, ukjent som jeg er i Trondhjem. Eller: 'Osloveien' ligger kanskje litt anderledes til ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Asmund Lien

Osloveien, tidligere Nyveien, tar av fra Søndre Ilevollen og følger vestsiden av Nidelva opp mot Sluppen bru. Nr. 16 er en murgård på høyre side når du kjører ut av byen. Iflg. Støren: Sted og navn i Trondheim ble denne innfartsveien åpnet i 1858, og den avløste da den gamle ruten over Steinberget. Den nederste delen av traseen fulgte Marienborgs og Cecilienborgs gamle gårdsvei fra Arildsløkken i Ila. Jernbaneverkstedet på Marienborg ble oppført i mellomkrigstiden. Anleggene har adkomst fra Osloveien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.