Gå til innhold
Arkivverket

[#79428] Tyding av ord i pantebok fra 1784


Gjest Eivind Kinck
 Del

Recommended Posts

Gjest Eivind Kinck

Jeg er takknemlig om noen kunne hjelpe meg med 3-4 ord i en innførsel fra Christiania bys pantebok fra i 1784 Lenke nærmere bestemt annen innførsel øverst på s. 858 som begynner med 'Underskrevne Hans Ernst Kinck' som jeg sliter med:6. linje ovenfra leser jeg som 'nu kiøbte gaard paa Saubanken(?) tilliggende imellom Fattig ?? Stuen og ?? Hr. Etats Raad Ankers Tomt og Gaard, ligesom', samt nederste linje før underskriftene '(yde)rmeere Forsikring, som ?? alt, hvor ?? Hr. Etats Raad Anker denne min Pante Obligation underskrivet som cautionist. Christiania den 7. October 1784. H.E. Kinck'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

'... paa Savbanken [dvs. Saugbanken el. Sagbanken, sør for Vaterland] beliggende imellom Fattig Encke Stuen og ?? Hr. Etats Raad Ankers Tomt og Gaard, ligesom ...''... (yde)rmeere Forsikring, som foremmelt(?) alt, haver ?? Hr. Etats Raad Anker ...'?? ser ut til å være en forkortelse, kanskje for 'Velbyrdige' e.l.Du kan ha nytte av denne artikkelen: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Det ble med noen bokstaver for mye i den ene linja, jeg mente å skrive:'... (yde)rmeere Forsikring, som foremmelt(?), haver ?? Hr. Etats Raad Anker ...'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.