Gå til innhold
Arkivverket
Gjest Erik Bjune

[#79434] Søyen - gårdsnavn i modums-området?

Recommended Posts

Gjest Erik Bjune

Hei!Er det noen som vet hvordan gårdsnavnet skrives i dag på gården som på 1700-tallet ble kalt Søyen / Søen?Den ligger sannsynligvis i Modum / Nykirke sogn området...i nærheten av Tyrifjorden??Mvh Erik Bjune Ramnes, Vestfold

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Otto Ottesen

Rygh var også det første eg tenkte på, men det gir ikkje svar på akkurat dette.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Ketil Harbek

I FT 1865 finnes Søia i Modum, Nykirke sogn. I FT 1900 skrives det Søya. Men i dag ... ? Kan ikke finne navnet i Modum i matrikkelutkastet fra 1950.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Kristian Hunskaar

Men dette trenger ikke nødvendigvis være det Søya som Erik etterlyser.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Alf Skinstad

Hei.Søyen ligger under Buskerud Gård i Åmot i Modum. Skrivemåten på 1700 tallet var tydeligvis Søyen. LenkeAlf.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Olaf Rønneberg

Hei. Jeg har et gammelt notat som sier at Søyen (Søya) lå i Hølen.Videre har jeg notert at under Enger lå Hølen, og der lå det en rekke husmannsplasser som betalte grunnleie til Kongen. (kilde: Bygdebok Modum IV side 322.)Hilsen Olaf

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Erik Bjune

Flott, takk for flere mulige løsninger...med dette som bakteppe skal jeg nok finne frem til 'rett sted'.mvh erik

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Jon Mamen

Søya er en fraflytta plass som ligger på vestsida av Drammenselva nedenfor Buskerud. På motsatt side av elva ligger Hølen-plassene, under Enger. Navnet Søya refererer seg til et stryk i elva hvor vannet syder.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive