Gå til innhold
Arkivverket

[#79434] Søyen - gårdsnavn i modums-området?


Gjest Erik Bjune
 Del

Recommended Posts

Gjest Erik Bjune

Hei!Er det noen som vet hvordan gårdsnavnet skrives i dag på gården som på 1700-tallet ble kalt Søyen / Søen?Den ligger sannsynligvis i Modum / Nykirke sogn området...i nærheten av Tyrifjorden??Mvh Erik Bjune Ramnes, Vestfold

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ketil Harbek

I FT 1865 finnes Søia i Modum, Nykirke sogn. I FT 1900 skrives det Søya. Men i dag ... ? Kan ikke finne navnet i Modum i matrikkelutkastet fra 1950.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olaf Rønneberg

Hei. Jeg har et gammelt notat som sier at Søyen (Søya) lå i Hølen.Videre har jeg notert at under Enger lå Hølen, og der lå det en rekke husmannsplasser som betalte grunnleie til Kongen. (kilde: Bygdebok Modum IV side 322.)Hilsen Olaf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Bjune

Flott, takk for flere mulige løsninger...med dette som bakteppe skal jeg nok finne frem til 'rett sted'.mvh erik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Mamen

Søya er en fraflytta plass som ligger på vestsida av Drammenselva nedenfor Buskerud. På motsatt side av elva ligger Hølen-plassene, under Enger. Navnet Søya refererer seg til et stryk i elva hvor vannet syder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.