Gå til innhold
Arkivverket

[#79439] Gifte kvinner i Bergen


Gjest Marit Nyhus
 Del

Recommended Posts

Gjest Marit Nyhus

Har fått vite at det skal finnes lister over viede kvinner i Bergen. Leter etter mulig vielse for Jørgine Dorthea Meyer Johannessen født 7/4-1883 i Rødøy i Nordland.Innflyttet til Bergen 7/9-1910 og bor i 1912 i Væversmuget 4 3 etage, hun bor der sammen med sin datter Arvida Jennie Antona født i Narvik 29/6-1907.I 1912 finnes disse også i Skostrædet, Jørgine har her etternavnet Sørensen og bor sammen med Severin Martin Sørensen født 14/9-1879 i Hamre død 06.08.1941.Finner vielse mellom ham og Hanna Bertine Eriksdatter 8/12-1917 Lenke begges 1. ekteskap.Mulig det kan være noe sammenblanding i 1912. Kan det finnes noen vielse på Jørgine Dorthea??TakkMvh Marit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Folkeregisterkortet forteller om Jørgine Dorthea:'I følge folketællingen av 1/2-12 gift med Severin Martin Sørensen Skostrædet Ø. 2III'Det skulle tyde på at dette var et papirløst ekteskap!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marit Nyhus

Hei YngveTusen takk for opplysningen. Ja da har hun vel løyet på seg et ekteskap da ettersom Severin ble gift i 1917 og da står det at det er hans første.Kan du se på folkeregisterkortet for Jørgine Dorthea hva som senere skjedde henne. Dødsfall f.eks?Takk for hjelpen.Mvh Marit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Jeg finner ikke noe folkeregisterkort for Jørgine Dorthea! Men hun kan ha brukt et lite arsenal av etternavn. Jeg har sjekket vielser, utflytting, forsvunne og dødsfall, alt tilsynelatende uten treff!Datteren var først gift med Birger Nilsen, født 1901, deretter Edvin W. Larsen, og så Kåre Olav Sørhaug.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marit Nyhus

Hei igjenLitt av en dame dette her skjønner jeg. En rotløs sjel. Hun har kanskje flyttet fra Bergen tidlig og overlatt datteren til andre eller plassert henne på barnehjem.Den jeg leter for vet ytterst lite om Arvida, bare hvem hun var gift med, og hennes barn. Ingenting om Jørgine. Hadde bare navnet Gina Johansen fra Arvidas dåp i Narvik. Med hjelp fant vi ut at Gina het Jørgine.Takk igjen for god hjelp.Marit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Gangdal

Jørgine har brukt Meyer, Sandvig, Johansen og Gundersen til etternavn. Hun har hatt 10 ulike bostedsadresser i tidsrommet 1911-1920. Jørgine Dorthea Meyer Johansen Sandvik f.07.04.1882 Rødøy. Bor i Væversmug 1 til 1.2.1913 sammen med datteren Arvida. I 1915 får hun en sønn Olaf Kristensen Jentoft f.23.1.1915 i Bergen. Gifter seg 1.2.1923 med Olav Gundersen. Jørgine Gundersen dør 19.01.1937 i Bergen. Arvingene er da Enkemannen Olav, Arvida og Olaf.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marit Nyhus

Hei AstridTusen takk for all den nye informasjonen du har funnet om Jørgine. Nå tenker jeg den jeg leter for blir kjempefornøyd :-)Igjen takk for hjelpen.Mvh Marit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marit Nyhus

Hei igjen.Jeg har lett i kirkebøkene etter Olaf Kristensen Jentofts dåp, men kan ikke finne den, hvor kan han være døpt hvis han er det??Hvor giftet Jørgine seg med Olav Gundersen? Ønsker meg kildehenvisninger for å gi videre til den jeg leter for.Tusen takk for hjelpen.Mvh Marit Nyhus

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.