Gå til innhold
Arkivverket

[#79450] Anders Christensøn blir han gravlagt i Bamble eller Solum i 1719-1720?


Gjest Solveig Kristine Westgård
 Del

Recommended Posts

Gjest Solveig Kristine Westgård

Hei.Anders Andersen blir døpt i Solum kirke. 9-5-1720.Faddre: Hans Siøtvedt Giest Melfald Kisten Rugstad Aavedt Tollefsdatter Kisten TollefsdatterMor: Marthe SøfrensdatterFar: Anders Christensøn, han dør før barnet blir født. En mnd før? På en gård i Bamble (Breche gård).Barnet kom til Tute en plass i Solum.Og blir døpt der.Finner ikke Anders Christensøn gravlagt i Bamble eler Solum. Finner ikke hvor Anders og Marthe giftet seg.Er det noen som vil hjelpe meg med dette?MVH Solveig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Biberg Kristensen

Han er sannsynligvis begravd i Bamble. Haken er at det ikke ble ført imponerende mange begravelser i kirkeboka i Bamble på denne tida. I hele 1719 er det ført 8 begravelser, og 11 i 1720. Det sier seg selv at dette bare er et lite mindretall av dem som har blitt lagt i jorda.Her er min avskrift av barnedåpen (Lenke):09.05.1720: Et barn fra Bamble, som blef i Tute, Moderen Marthe Søfrensdatter, Enckequinde, hendis Mand Anders Christensøn dødde paa den gaard Breche i Bamble Sogn, een maaned før fødsell(?), barnet kaldet Anders. F: Hans Siøtvedt, Giest Melfald, Kisten Rugstad, Aavedt Tollefsdatter, Kisten Tollefsdatter.Den sida som denne dåpen er ført på (side 17) i kirkeboka mangler dessverre på mikrofilmen, og foreløpig også i den scannede versjonen på Digitalarkivet. Jeg har bedt om at den blir lagt inn.Ellers hadde det vært fint om du kunne opplyse om hvor du hadde lett etter vielsen av dette paret. Det gjør det litt enklere for andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solveig Kristine Westgård

Jeg har lett i Bamble, Solum og Holla.Men jeg fant et gifte til Peder Andersøn og Marthe Søfrensdatter. Forlovet: 7-4-1726. Gifte: 26-5-1726 i Solum.Forlovre: Haagen Vassbond og Peder Solum. Lurer på om det kan være den samme Marthe Søfrensdatter , som gifter seg om igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Biberg Kristensen

De kan jo ha kommet fra Drangedal, Sannidal, Eidanger eller enda lenger unna. Det var mer langveisflytting på denne tida enn man skulle tro. Bare det at mannen dør i Bamble og kona føder i Solum tyder på at dette var folk uten spesiell tilknytning til noen av stedene, - de kan ha vært reisendes folk for alt jeg vet. Jeg har heller ikke forsøkt å koble dem opp i databasen på Solumslekt fordi navnene er relativt vanlige. Det er uforsvarlig å koble dem til andre personer på et såpass tynt grunnlag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.