Gå til innhold
Arkivverket

[#79451] Bohuslän, Sverige - Hans Jakob Nilsen


Gjest Hans Gangstø
 Del

Recommended Posts

Gjest Hans Gangstø

Hans Jakob Nilsen gifter seg i Stokke i Vestfold 14.10.1877. Hans fødested oppgis til Bohuslän. Hans far oppgis til Nils Monsen i Svartetorget sokn. (Vestfold fylke, Stokke, Ministerialbok nr. 9 (1872-1883), Ekteviede 1877, side 262. )Jeg ville satt pris på om noen med tilgang svenske kilder kunne undersøke og evnt finne ut noe mer om disse personene. Mvh Hans Gangstø

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Gangstø

Tillegg: Han oppgis til å være født 17.mai 1843 et sted ( i parantes anført 1841) Han oppgis til å være 35 år gammel i 1877 når han gifter seg. HG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne-Lise Hansen

Hei, Hans.Det skal nok være Svarteborgs socken, tror jeg. Jeg legger inn lenke til vielsen: Kildeinformasjon: Vestfold fylke, Stokke, Ministerialbok nr. 9 (1872-1883), Ekteviede 1877, side 262. Permanent sidelenke: LenkeJeg har tittet litt i på fødte i Svarteborg 1843 og 1841, men ikke funnet ham ennå. Skal se litt nøyere etter..Mvh Anne-Lise

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne-Lise Hansen

Nr. 33, glemte jeg å si. Nå så jeg nøyere etter i lenken jeg la ut, og nå ser jeg at han er født i Foss socken, som er rett ved Svarteborg. Jeg titter videre der, tror jeg.Anne-Lise

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Ludvigsen

Födelseregister Svarteborg-F4 (143005) Registret är senast uppdaterat:2009-08-31Detaljinformation Löpnummer: 4510 Födelsedatum: 1844-07-15 Kön: M Förnamn: Hans Jakob Adress: Dalarna under Berg Faderns titel: Avskedade soldaten Faderns förnamn: Nils Faderns efternamn: Brink Moderns förnamn: Inger Moderns efternamn: Johansdotter Dette er slækdata, men her året 1844, kan jo være noe :) Hanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne-Lise Hansen

Takk, Hanne.Jeg har ikke funnet dåpen hans ennå, men jeg fant familien i husförhör på Dalen u. Berg (Svarteborg 1841-1847 s. 91)Det er skrevet masse på høyre side om dem, kan du, Hanne tyde hva som står?Mvh Anne-Lise

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest karl johnny sommer

Hei - Hans er født 21 04 1841 i Svarteborg.Adresse Sörkasen under Haga.Foreldre:Torpare Nils Månsson og Anna Nilsdotter.K J Sommer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Erik Berg-Hansen

Hanne (7) - ved vielsen er han 34 og i lysningen 34 1/2 og det står tydelig at han er født i Foss, og ved vielsen at faren heter Nils Monsen (Månsson). Ved vielsen står det at han (faren) bor i Svarteborg, så det kan eventuelt være noe å hente i husforhørslengd der? Anne-Lise (8): dessverre har ikke jeg den tilgangen - men fint at du fant dem. Karl Johnny (9): Ser at farsnavnet stemmer, men 1877 - 34 eller 34 1/2 = 1843.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne-Lise Hansen

Jeg fant familien i Svarteborg, der hvor Hanne fant dem i Släktdatasøket, men det kan vel være litt åpent, hvilken av dem som er den riktige, tror jeg?Det er svak skrift på akkurat denne familien i husförhöret. men det står at far er inh. ... soldat Nils Brink, f. 5. febr. 1784 (Dette er et typisk soldatnavn og han har jo et patronym også, selv om ikke det står her.) Moren er som Hanne sa Inger Johan(ne)sdotter f. 18. april 1801. (Utydelig på denne datoen) De har bare Hans Jacob, f. 15. juli 1844. Kilde: Svarteborg AI:12 Husförhör 1841 - 1847 91/0. (Det går an å se på senere år og se om skriften er bedre der.)Nå skal jeg se etter familien Jon Erik fant.Anne-Lise

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest karl johnny sommer

Hei igjenn - Vigsel Svarteborg 13 12 1833 Torparen Nils Månsson og piga Anna Nilsdatter. Så en rettelse.Deres barn Hans 21 04 1841,døde 03 07 1841.ved død 2 mnd 21 dager gammel.En ny Hans Jacob blir født 03 06 1842.søsken av Hans Jacob: Carolina 03 05 1845,Karl 20 05 1849,begge med adresse Ramberg. Det er godt mulig at Nils og Anna hadde flere barn,men fødsler Svarteborg er først søkbare fra 1840. K J Sommer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne-Lise Hansen

Jeg fant denne siste familien på Sörkasen s. 164 (nederst) Svarteborg HF 1941 - 1847 og så at fødselsdatoen var 3. juni 1842. Her står det at han er født i Svarteborg.Nils Månsson f. i Håby 20.01.1806 Anna Nilsdotter f. i Svarteborg 20.10.1806Barn: Thomas f. 21.12.1833, Johan f. 12.02.1836, And. Magnus f. 21.05.1838, Hans Jacob f. 03.06.1842, alle i SvarteborgMvh Anne-Lise

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne-Lise Hansen

Får ta kvelden, tror jeg..Jeg fant ikke den første familien lenger på Dalen u. Berg i de neste to periodene. (1847 - 1854 og 1854 - 1861) Jeg kan se videre i morgen.Var det i en dåp du så fødselsdatoen til Hans Jacob, Hans? Selv om de kan være byttet om, likner jo tallene mest på den fødselsdatoen den første Hans Jacob har, tenker jeg.God natt. :-)Mvh Anne-Lise

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne-Lise Hansen

Jeg fant denne i Centrala Soldatregisteret:Aktnummer: BR-05-0085-1805Brinck, Nils Född: 1788 Regemente: Bohusläns regemente Kompani: STÅNGENÄS Socken: Bro Rote: Brevik Det gir oss flere steder å lete.. :-)Jeg fant forøvrig familien til den andre Hans Jacob med far Nils Månsson på Sörkasen u. Haga i boka til Hans Karlsson: 'Familjer i Svarteborg'. (Foreldre, søsken og bakover.) Vi kan komme tilbake til dem når vi er sikrere på hvilken av dem som er rett.Anne-Lise

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest karl johnny sommer

Hei Hans - Noe mer om Hans Jacobs slekt.Nils Månsson født 26 05 1806 Håby. Hans foreldre var Måns Månsson og Johanna Svenningsdotter.Han født 01 01 1768 Svarteborg.Hun født ca 1767 (Ödsmål?)De ble viet i Svarteborg 28 01 1803.Han er da nevnt som enkemand.Han var tidligere gift med Greta Maria Gottfridsdotter,vielse 15 06 1800 Svarteborg.Foreldrene til Måns Månsson 1768 var Måns Månsson og Mari Nilsdotter. Hilsen K J Sommer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Jeg tenkte å forsøke å følge familien på Sørkasen u/Nedre Haga som bl.a kommer frem i innlegg 14. Håpet var å finne ut om sønnen Hans Jacob emigrerte til Norge.Så langt jeg kan se finner jeg familien slik:Nils Månsson 20/1-1806 Håbyhustru Anna Nilsdotter 20/10-1806Barna: Johannes 29/12-33, Johan 12/2-36, Anders magnus 26/5-38, Hans Jacob 3/6-42, Carolia 3/5-45 og Carl 28/5-49. Hustru og barna er født i Svarteborg.De bor først på Sørkasen u/ Nedre Haga så flytter de til Ramberg i 43, så er de fra forhøret 1854-1861 å finne på Bålerød.De finnes i flg husforhør: 1841-1847 sdie 164 og 117, 1847-1854 side 158, 1854-1861 side 168 og 1861-1868 side 197.Jeg støter på problem i husforhør 1854-1861 på side 168. Der er det en flytting på Hans Jacob, men jeg klarer ikke å tolke hvor han flytter hen. Derfor gikk jeg inn i et husforhør til for å se om han etter en stund kom hjem igjen til foreldrene, men det gjorde han ikke, ikke da i allefall. Noen som har tilgang til husforhør som kan tolke hvor han da flyttet hen ?Hilsen Anne lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Gangstø

Hjertelig takk til alle som har bidratt. Her var det overveldene myeinformasjon som jeg må få tid til å se gjennom og fordøye. Mht spm i innlegg 15 (Anne-Lise)så var det ved sønnen Antons dåp oppført farens fdato ( Lenke )Mbh Hans

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Gangstø

Hjertelig takk til alle som har bidratt. Her var det overveldene myeinformasjon som jeg må få tid til å se gjennom og fordøye. Mht spm i innlegg 15 (Anne-Lise)så var det ved sønnen Antons dåp oppført farens fdato ( Lenke )Mbh Hans

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne-Lise Hansen

Innom som snarest - må avgårde..Nå ble jeg glad for å se deg, Anne Lene! (18) Jeg synes det er vanskelig å se hva som står på s. 168, men kan det være Skerfhem?Anne-Lise

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Anne Lise. Takk for det du. Den er litt vanskelig, den flyttingen til Hans Jakob, men mulig det kan være Skerfhem. Jeg skal sjekke om det er noe sted i Svarteborg som heter det.Sønnen Hans Jacob i den familien reiste til Norge. Riktignok til Fredrikstad, men kan jo ha flyttet derfra og videre til vestfold. Her fra Emibas:Fra emibas:Post 724436Nilsson, Hans Jakob Dräng (ogift man)f. 3/6 1842 i Svarteborg, Göteborgs och Bohus län (Bohuslän)Utvandrad 30/3 1863 från Tveten, Mo, Göteborgs och Bohus län (Bohuslän) till Fredrikstad, Östfold fylke, NorgeKälla: Husförhörslängd, s. 89Emibas emigrationsakt: Mo O 1863 001Onormerade namnformer:Destinationsort: Fredriksstad Destinationsland: NorgeJeg gjenfinner ikke denne Hans Jacob i tellinger i Sverige, hverken i 1880 eller 1890, så dermed er det absolutt mulig at han ble i Norge.Jeg må ut nå, og blir en stund borte, men ser innom her senere i dag om noen kan ha funnet noe mer, før jeg evt fortsetter å lete. Hilsen Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

En liten ting. Da spiller jo i og for seg ikke noe videre flytting i Sverige noen rolle lenger. I og med at han er funnet på Emibas, og at vi da vet at denne Hans Jakob faktisk emigrerte til Norge. Da er det for hans vedkommende Norge vi må fortsette å lete i for å avklare om han endte opp i Stokke.Jeg får ikke gjort det nå. Men 1865 tellingen hvor bor han da ? Finnes han i utflyttede fra Fredrikstad etter 1863 ? Hva med innflyttede til Stokke mellom 1863 og bryllupet ?Evt må vi lete etter en annen Hans Jakob Nilsson i Sverige. Litt avhengig av om man finner svaret på noen av de spørsmålene, som kan kaste lys over om det er riktig person dette her. Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest karl johnny sommer

Hei igjenn Hans - Legger ved noe mer om anene til Hans Jacob,om det er av interesse ? vigsel og barn av foreldrene til Måns Månsson 1768.Vigsel Håby 19 09 1759. Dräng Måns Månsson,adr:Julseröd Svarteborg og piga Maria Nilsdotter. Barn:Anna 24 01 1760 Håby - Catharina 20 09 1761 og de resterende er alle født i Julseröd Svarteborg.Anna 23 10 1763 - Måns 01 01 1768 - Olof 13 09 1770 - Hans 15 10 1773 - Maria 17 05 1776 og Christina 19 09 1781.Døde i Svarteborg:Giftemanden Måns Månsson,død Svarteborg 17 05 1787 adr:Julseröd,alder 46 år.Er ikke 100% sikker,men jeg tror det er han som er født 22 08 1741 i Fors.Foreldre:Båtkarlen Måns Månsson og Kersti AndersdotterMvh K J Sommer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Betyr det da at det sannsynligvis er rett person som er funnet ? I såfall har jo Karl Johnny funnet mye fin informasjon her. Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.