Gå til innhold
Arkivverket

[#79452] Jon Anderssen Snausen, Orkdal 1795


Gjest Terje Sæterli
 Del

Recommended Posts

Gjest Terje Sæterli

8. februar 1795 blir 'Jon Anderssen Snoussens Søn Anders' døpt i Orkdal. Faddere er Ole Kiønli og kona Marit, Iver Snoussen, Sivert Dyndal, Anne Dyndal.Er det noen som kjenner til opphavet til faren, Jon Anderssen?Prøver en lenke til KB i Orkdal her: LenkeMvh Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johnny Berntsen

Paret som du fant i FT 1801 giftet seg 6/11 1786 så her er det to par med samme navn. Paret som jeg fant giftet seg i 1794 og den Kari Olsdtr. var fra Snousen. Jeg har ikke funnet det paret i FT 1801

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Har funnet 4 konfirmanter i Orkdal som het Anders Jonsen: s.249 1809 nr.40 AJ Udstad, 16 år -- s.250 1809 nr.6 AJ Aarlie 14 1/2 -- s.252 1810 nr.14 AJ Stokken? 14 1/2 -- s.254 1812 nr.49 AJ Waslie 15 1/2.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest John Tore Kvernmo

Det er mange Jon Andersen i distriktet på denne tida, men den aktuelle her tror jeg nok er den som Johnny fant og som troloves her [url="http://www.digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=226&filnamn=vi16381776tr&gardpostnr=559&personpostnr=2231&merk=2231#ovre>LenkeDette paret får også en sønn Ole døpt her LenkeKari Olsdatter døpes her LenkeJon Andersen er nok født på Kirkaune av foreldre Anders Joensen og Ane Larsdatter Kirkaune. Dåpen hans er kanskje denne LenkeEt usikkerhetsmoment er at han har en bror med samme navn som er 3 år eldre. Tar også med vielsen som jeg tror er den eldre Jon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest John Tore Kvernmo

Ja,Berit, dette er den jeg tror er den eldre broren som jeg lenket til. P.g.a. alderen mener jeg det er den yngste broren som blir gift med Kari og den Terje spør om. Oppkalling og faddere tyder på dette.Den eldre Jon er husmann her på Ustad i ft.1801, og alderen bekreftes her ser jeg nå. Mye kan derfor tyde på at mine antagelser er riktige.LenkeFolk skiftet navn etter hvor de bodde. Navnelikhet gjør det vanskelig å være helt sikker, derfor har jeg heller ikke sikkert opphav til Kari Olsdatter sånn umiddelbart. Mange dro ut mot kysten herfra på denne tida, regner med at også Jon og Kari dro ut mot Møre.Mvh John Tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Sæterli

Takk til alle for svar!Om Anders Jonsen: I Stangvikboka bind 1 for Øvergeilen under Kvanne skriv Hyldbakk at Anders Johnsen var den første som rudde og bygde her. Videre: 'Anders Jonson var f. 1795 i Orkdal. Etter kjerkebøkene der i dalen er det mest likt til at faren heitte Jo Andersson Snausen. Segna seier at han ætta frå ein klokkar, og i kvart fall er det truleg har var av samme folket som dei som kom frå Røme og kjøpte Låna (Kvanne).'Har ikke Stangvikboka her nå, men husker i allefall at kona til 'folket' som kom fra Røme og slo seg ned på Kvenna het Snausen.Har også lett etter Anders Jonsen i konfirmasjonslistene men ikke funnet noen som passer i Orkdal. Derimot er det en Anders Jonsen Kvande som komfirmeres i Stangvik, 1809 om jeg husker riktig, som passer inn. Det kan da tyde på at han kom til Kvenna sammen med Rømefolket. Plassen han bygsla, Øvergeilen lå da også under Lånna. Anders vart gift der og har ei stor etterslekt.Det er lett å hoppe over noen når et gjennomgår KB, men i Orkdal fann jeg to Anders'er døpt i 1795 som passet i utgangspunktet. Den ene var fra Aarli. Her konfererte jeg med Orkdalsboka og kom da til at Anders som eldste sønn der tok over etter faren, og kan derfor ikke være den Anders som kom til Stangvik. Og da står jeg igjen med den andre Anders hvis far er Jon Anderssen Snoussen. Og så har vi linken til folket som kom til Lånna da, der kona het Snoussen.Det hadde vært morro å kunne slå fast identiten til Anders!Beste hilsen Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest John Tore Kvernmo

Hei!Jeg tror bestemt at Kari Olsdatter Snøsen er Anders Jonsens mor. Hennes foreldre mener jeg blir trolova her [url="http://www.digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=51&filnamn=vi16381715tr&gardpostnr=579&personpostnr=2281&merk=2281#ovre>Lenke Er dette riktig, er Kari ei yngre søster av Agnis/Agnes Olsdatter Snøsen gift med Knut Jensen/jonsen Svelstad som overtok en part av Rømme på Orkedalsøra.Innledningsvis nevnte jeg at det er flere kandidater til Joen Andersen. Denne her født i 1761 er kanskje en mer sansynlig kandidat

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest John Tore Kvernmo

Jeg finer igjen familien på Wuttudalen i Hemne i Ft.1801 LenkeVi ser at ei datter, And er kommet til. Nå får vi alderen til Jon Andersen, og kan sikkert slå fast at det er snakk om det 22 barnet til klokkeren Anders Joensen Tverrdal (Moe). Moren er hans tredje hustru, Anne Olsdatter Solem.Den gang Øvre Orkdal historielag hadde i 1979 en artikkel om disse 5 generasjoner med klokkere. I Tema 53845 finnes mer om denne slekta.Jeg tror vi er i mål, og at det nå er mulig å dokumentere dette ytterligere. Familietradisjonen synes å være bekreftet.Mvh John Tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Margit Berg

Jeg har Jon Andersen Tverdal (Moe) f. 1764 gift med Kari Olsdt Snøsen f. 1764 i folketellingen 1801 på Årlivold i Orkdal,LenkeJohn Tore er dette en annen familie? Mvh Margit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Sæterli

Det er Agnes Olsdatter Snøsen gift med Knut Jensen Svelstad som i følge Stangvikboka kom fra Rømme da de tok over Lånna på Kvenna. Og etter det jeg forstår da, er Agnes tante til vår Anders f. 1795. Da kan det også være Anders som konfirmeres i Stangvik da. Men her må vel også KB for Hemne sjekkes. Er Kari Olsdatter nevnt under Snausen i Orkdalsboka?Mvh Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnt Stavne

Det er skifte etter Brithe Iversdatter på Snøsen i 1788:3Aa08 Folio 401b-403bAnno 1788 Onsdagen den 27de MaySted: Snøsen udi Ørchedals tinglaug hos Ole JonsenHovedperson: hans ved døden afgangen hustrue Brithe IversdatterArvinger: hendes igienlevende huusbonde og ægtefælle og deres med hverandre udi ægteskab tilsammen avlede 6 børn, 1 søn og 5 døttre1. Iver Olsen, over myndige aar gift og boende her paa gaarden2. Marith Olsdatter gift med Ole Jonsen boende paa gaarden Kønlie her i tinglauget3. Agnis Olsdatter, gift med Knud Olsen Svelstad (senere kalles han Jenssen og Jonsen)4. Johanne Olsdatter, gl 20 aar, ugift, værende hiemme hos sin fader5. Solloug Olsdatter, gl. 17 aar, tienende paa gaarden Kiønlie6. Kari Olsdatter, gl 14 aar, værende hiemme hos sin faderTil formyndere paa de umyndiges vegne deres arveret efter loven at paasee og beobagte var nærværendefor Johanne Olsdatter, hendes broder Iver Olsenfor Oloug Olsdatter, hendes søsters mand Knud Jenssen Svelstadfor Karie Olsdatter, hendes søsters mand Ole Jonsen KiønlieVurderingsmenn: i S. Hartvig Nideroses lovlige frafald hans søn Lorentz Nideros og Siver Endresen SnoesrønningenReferes et skjøte datert 12 April 1779 hvor Ole Jonsen selger til sin sønn Iver OlsenSum formue : 524 1 12Sum avgang : 37 - 12Igjen å arve: 487 1 -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Margit Berg

Jeg var litt for snar her. paret som John Tore fant i Vuttudalen i Snillfjord er nok de riktige foreldrene til Anders Jonsen.Margit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest John Tore Kvernmo

Takk til Arnt for skiftet etter Berit Iversdatter. Et verdifullt tilskudd til kunnskap om denne slekta; ikke minst for meg siden både Iver og Solloug er av min kones 2-tippoldeforeldre.Anders Jonsen fikk forøvrig flere søsken født i Vuttudalen.I tillegg til Ane Jonsdatter, født 28.4.1800 (And i Ft.), finner jeg Jon Jonsen, født 4.2,1802, Berit Jonsdatter, født 9.9.1805 og Johanna Jonsdatter født 16.11.1809.Det kunne vært interessant å finne denne familiens videre skjebne. For meg ser det ut til at de forlater Snillfjorden. Kanskje får de flere barn? Ikke umulig, her er det ikke snakk om arvelig barnløshet, klokker Anders Joensen ble far til 23 barn! Mulig et oppslag i Hemnebøkene kan gi svaret.Mvh John Tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Guri Dragseth Brekke

Til innlegg nr 1: Faddere Dyndal er nok tante og søskenbarn til dåpsbarnet.fadder Anne Dyndal: f. 1740 d. 1810 er datter til klokker Anders og hans 2. hustru Ingri Jonsdtr.fadder Sivert Dyndal: mest trolig sønn til Anne Dyndal, f. 1772 d. 1799

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Terje Sæterli

Her kan det vel nå greit konkluderes med at opphavet til både Jon Anderssen Snausen og sønnen Anders Kvande er kartlagt. Takk for alle bidrag!Det gjenstår å finne ut skjebnen til familien etter at de kom til Vuttudal.Og denne klokker Anders Moe da, med 23 barn! Sønnesønnen Anders (Kvande)hadde 9 barn i følge opplysningene i Stangvikboka.Med hilsen Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.