Gå til innhold
Arkivverket

[#79455] Tour de France - Ryder Hesjedal, Canada


Gjest Reidar Oddløkken
 Del

Recommended Posts

Gjest Reidar Oddløkken

En av toppsyklistene i årets Tour de France(2010), er canadiske Ryder Hesjedal, jeg syns dette navnet virker norsk-klingende, er han av norsk avstamning eller er navnet hel-canadisk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Takk for det Anders, jeg har nok ikke fått med meg at han har vært debattert før, ser at han ligger helt i toppen i årets Tour, og det er vel da nesten tre 'nordmenn' i topp fem, for Ryder ligger også høyt oppe:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore S. Falch

- og gårsdagens etappevinner Mark Cavendish er fra Isle of Man, så da er det vel nesten enda en nordmann med i toppsjiktet i Tour'en..?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Hålåsæter

Boisson Hagen 'tapetserer' ikke pallen. I øyeblikket er han nr. 77 i sammendraget, over 4 min. bak teten. Men han glimter sannelig til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Jeg er klar over at jeg overdriver litt med hensyn til Boasson Hagen i sammendraget, men innsatsen er bra lell:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anders Bakken

Veldig imponerende av debutant Boasson Hagen, to tredjeplasser på etappene i Touren så langt. Stort at det kommer idrettsstjerner fra Gudbrandsdalen også, flotte representanter. De norske toppsyklistene er store idrettsmenn, i en sport som neppe er blant de enkleste å hevde seg i toppen i.Tilbake til Hesjedal, hvordan blir egentlig det uttalt på engelsk? Og Ryder er kanskje en slags engelsk variant av Reidar?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore S. Falch

Til (10): Min søster, bosatt i Vancouver, British Columbia (Ryders hjemprovins), har en kollega som heter Hesjedal. Selv ''vet'' han jo hva som er riktig uttale, men han blir som oftest tiltalt og omtalt som [hø:sh-tal].Evald Boasson Hagen har jo også et særegent navn. Jeg mener bestemt jeg har sett en Evald Boasson fra Island nevnt i kilder fra 1800-tallet, men jeg kan ikke nå huske hvor i Norge dette var. Har syklisten fra Gudbrandsdalen aner fra Island?(Forøvrig husker jeg en annen idrettsutøver fra Gudbrandsdalen rundt 1980, og han gjorde det bra i skisporet. Kan det være den samme Bakken som er aktiv i Brukarforum, bl.a. i denne tråden, montro..?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anders Bakken

Du har vel langrennsløperen Anders Bakken fra Lillehammer i tankene tipper jeg. Han var vel i eliten på den tid da jeg prøvde å begynne å krabbe og etterhvert gå tenker jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore S. Falch

Til (13): Det er korrekt. Vancouver er den største byen i British Columbia, men Victoria ute på Vancouver Island er provinsens hovedstad - en hyggelig og forholdsvis liten by med et tydelig britisk særpreg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Hålåsæter

(Ja, Jeg har vært i Victoria - reiste ut fra Bellingham. Så vidt jeg husker, var det noen rester etter festningsverk. Det kan hende jeg husker feil om det 18 år etterpå.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Det ble litt mer liv i denne debatten enn jeg i utgangspunktet forutså og artig er det. Har også lurt litt på hvordan et norsk navn som Hesjedal uttales på 'amerikansk' men Tore i 11 er vel inne på det riktige. Er ellers enig med Anders at det er veldig imponerende det Boasson Hagen gjør som fersking i Tour`en, og som Tore er inne på er det også litt spennende å kikke litt på opphavet til Boasson-navnet? Rudsbygd består vel av Baklia, Midtbygda og Øverbygda, og bare for å være litt nysgjerrig, hvilken del kommer Hagen fra? lenken til Michael i 16 var veldig flott og interssant! Blir vel bare litt sporadisk jeg er innom debatten men bare bruk den etter eget ønske. Og til Anders i 10, kanskje trådstarter har en navnebror i Tour`en:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Hålåsæter

Dette Hagen-navnet kommer vel fra Østre Gausdal. Rudsbygd er i Lillehammer kommune. Farfar er Oddvar Hagen, og en onkel bor i nabolaget mitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Hålåsæter

Tilbake til Ryder Hesjedal : Oldefar hans, Mons Hesjedal (1859-1934) emigrerte i 1886 fra Hesjedal i Stamnes, Vaksdal, HO. Ryder er sønn av Leonard og Paige Hesjedal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Også de australske syklistene Cadel Evans og Robbie McEwens kan vel forsåvidt vris til norsk, selv om Hesjedal er 'rotekte' norsk. De to førstnevnte kan vel oversettes til Evensen, eller? Må gi litt skryt til fine lenker i flere innlegg og i lenken til Michael i 16 fantes det faktisk navn som jeg kjenner litt til fra før så den var interessant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

En canadisk fotballspiller, også med litt norsk-klingende navn er Pat Onstad (keeper), men er vel ikke sikkert det er norsk for det? Canada deltar forøvrig ikke i den pågående artige Vuvuzela-turneringen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.