Gå til innhold
Arkivverket

[#79458] Christen Svendsen, Bodø - Lofoten 1800-tallet


Gjest Atle Andersen
 Del

Recommended Posts

Gjest Atle Andersen

I tema nr. 75769 søker vi etter opphavet til Anders Hansen i Gimsøy, lenke [url="http://da2.uib.no/cgi-win/WebDebatt.exe?slag=listinnlegg&debatt=brukar&temanr=75769&sok=anders>Lenke hansen&nr=14&antinnlegg=14&startnr=&antall=&spraak=#anker. Se f.eks innlegg nr. 11 der. Leting i diverse kilder i Lofoten har ikke gitt oss svar på Anders sitt opphav. Anders fikk to barn med Catharina Johanna Baade Theting i Gimsøy. Catharinas eldre søster Lorentse ble gift med Christen Svendsen i 1856 i Gimsøy, lenke; Lenke. Christen var bl.a. fadder på Anders og Catharines barn nr. 2 i 1859, lenke; Lenke (barn nr. 7).Vi undersøker om Anders kan ha hatt noe forbindelse til Christen før de kom til Lofoten, og før de 'fant' søstrene Theting.Christen er døpt i Bodø i 1818, lenke; Lenke (ca midt på høyre side). Merk mellomnavnet Hveding. Faren er Svend Henriksen og mora Karen Christensdatter. Ved FT1801 finner vi Karen på gården Døllevold i Bodø (9 år gml), og ved skifteprotokoll fra 1816 finner vi at Karen er oppgitt å være gift med Svend allerede da.Christen blir konfirmert i 1839, lenke;

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eide

Har du utelukket den Henrik Svendsen, Sandnæs i Tjeldesund som det er skifte etter i 1812, internt skiftenr 8928, med hustru Gjertrud Pedersdatter og sønnen Svend Henrichsen 25 år?Jeg får ikke åpnet lenkene akkurat nå, står det noe om alder eller fødselsår for Svend H. i noen av dem?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Atle Andersen

Takk for innspillet, her har jeg nok gjort litt for dårlig research. Når jeg åpner FT1801 på 'din' Henrich Svendsen, så ligger jo Svend der som hans sønn, men registrert uten etternavn. Jeg skal følge opp dette sporet videre, kan hende ligger svaret på vårt egentlige spørsmål nærmere enn vi aner? Det var ikke oppgitt alder på Svend H i noen av de lenkene jeg hadde, men 15 år FT 1801 og 25 år ved skifte 1812 rimer jo bra i fht den Svend som i 1816 var gift med Karen, og i 1818 fikk barnet Christen. (Ser også at der er en annen Svend Henrichsen som fremkommer i et skifte, også dette i Tjeldsund, i 1797, 6 år gammel (f. 1791). Aldersmessig kan man vel ikke utelukke han heller? Mvh Atle A

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.