Gå til innhold
Arkivverket

[#79464] Tydehjelp dødsfall ombord på skip


Gjest Helge Berntsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Helge Berntsen

Kan noen være så snill å hjelpe meg å tyde teksten til høyre på person nr. 15 overstrøket, Anders Pedersen, på denne siden, så jeg ikke skriver noe feil: LenkePå forhånd takk !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Hei Helge! Jeg har litt problemer med å få noe meningsfylt ut av det første ordet ('forkortet'??). Resten tror jeg går slik: '.... ved Hængning ombord i Skibet Hea af Tvedestrand, Capt. Nils Nilsen, i Atlanterhavet fra Amerika til Eropa'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Jeg glemte ord nr. 2: '... sig ...'. Jeg synes m.a.o. at teksten starter slik: 'forkortet sig ved Hængning'. Det gir jo ingen god mening. Det burde vel i så fall ha stått noe i retning av 'forkortet sitt liv ved...'. Dessuten burde det, ut fra datidens gramatikk ha stått 'forkortede'...Meningsinnholdet burde vel uansett være tydelig: Han hengte seg ombord på Tvedestrands-skuta Hea på vei over Atlanteren fra Amerika til Europa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Antakelig var det snakk om barken 'Heaf', bygget på Sagholmen i Tvedestrand i 1874 - og der en Nielsen var skipper:Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Berntsen

Takk for god input, Oddbjørn! Det avgjørende ordet her er jo 'hængning', og det er det nok dessverre vanskelig å tyde annerledes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torgrim Sørnes

Uttrykket 'forkortet sig' i betydningen 'begikk suicid' er velkjent fra tidligere tider, jeg har gjentatte ganger støtt på denne måten å beskrive fenomenet på. Så sent som i 1816 heter det i et rettsreferat 'visste jeg det for visst saa forkortet jeg mig med det samme'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Interessant! Da er det nok ingen grunn til å betvile at hele kirkebok-kommentaren lyder slik:'forkortet sig ved Hængning ombord i Skibet Hea af Tvedestrand, Capt. Nils Nilsen, i Atlanterhavet fra Amerika til E(u)ropa'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.