Gå til innhold
Arkivverket

[#79479] Ætlinger av Holger Wind Grønvold


Gjest Jan I. Kristiansen
 Del

Recommended Posts

Gjest Jan I. Kristiansen

I f.m. utarbeidelsen av en slektbok over min 3xtippoldefar, klokker i Fet, Holger Wind Grønvolds etterslekt, søker jeg (i første omgang...) opplysn. om følgende:HWGs sønnesønn Jens Randers Grønvold, f. Hølen 7.12. 1781. Han var styrmann, og jeg vet intet om ham etter at han 22.1. 1804 fikk en sønn Thomas i Fredrikstad (med Mathea Møller fra Rygge).Alle andre opplysn. vedr. HWGs etterslekt mottas selvsagt også med takk. Jeg har en god del (og deler selvsagt dette med andre Grønvold-ættlinger), så opplys først hvilken (hvilke) gren(er) du har opplysn. om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan I. Kristiansen

Jeg trenger også opplysninger vedr. hans sønnedatter Hansine Edvardine Grønvolds (f. 1819 Moss) etterslekt. Hun var første gang gift med bakermester i Larvik, Anthon Eggerisch, og annen gang gift med skomaker Lorents Lein i Stavern (Fredriksværn). Jeg har ikke mer enn det jeg har funnet i folketellingene og prøver nå denne snarveien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan I. Kristiansen

Her var det stille. Jeg legger også til klokkerens datter som under navnet Birgitta Holgersdatter fikk datteren Cathrine Friderica i Aker med dragonen Nils Christophersen i 1786. Datteren kom til Fet, og henne jeg ganske god kontroll på. Men hva skjedde videre med Birgitta som i skiftet etter klokker Grønvold kalles Birgitte Monrad?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

Hvem var Holger Wind Grønvold's foreldre / besteforeldre, og hvor hadde han Wind-navnet fra ? Når levde HWG ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann-Mary Engum

På Facebook ligger en gruppe med etterkommere av Holger Wind Grønvold.Der står det at Holger ble født 1717 i Boeslunde Slagelse Danmark.Ørum og Wind Grønvold Etterkommere. [url="http://www.facebook.com/group.php?gid=93676742440&ref=search>Lenke Da er det kanskje han jeg finner på FS. Sønn av Alexander Poulsen (Grounnvold) Gronvold Par.Minister,og Anne Didriksdatter Grubbe :

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan I. Kristiansen

Ja, det får 'n si! Nokså sensasjonelt at det finnes ei slik gruppe. Det hadde jeg faktisk ingen anelse om! Tiden har trolig løpt fra meg... Mange takk!Ja, klokkeren var sønn av prest i Boeslunde på Sjælland, Alexander Grønnevald og Anna Grubbe, datter av sogneprest Diderik Larsen Grubbe og Anna Elisabeth Vind av adelsslekten Vind.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

Hvordan er ev. slektskapet mellom Anna Elisabeth Vind og f.eks. general og festningskommandant Ove Holgersen Wind (1665-1722) (se Lenke) ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Gjest Per Nermo

Er sogneprest i Boeslunde, Sorø, Alexander Poulsen Grønvold (Grønnevald) (1685-1724) (g.m. Anne Didriksdatter Grubbe 1695-1732) på noe vis i slekt med f.eks. Morten Haagensen Grønvold (1650-1717) på Stord som var g.m. Else Elisabeth Orning (se debatt 20504: 'Vilhelm Orning', Lenke) ?(3:) En Birgitte 'Povusdatter' (Povelsdatter ?) Grønnevold (død 1718) (af Hesselager gård ?) var g.m. Hans Rhumann Fredriksen Monrad (1677-1725), som var prest i Hesselager fra 1701. Han var sønn av Fredrik Eriksen Monrad, sogneprest i Øyer i Gudbrandsdalen.Kan det være en forbindelse her til de i innlegg #3 omtalte Grønvold / Monrad ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

(3:) Kan Birgitte i innlegg #9 være søster av Alexander Grønvold, slik at Birgitta Holgersdatter er oppkalt etter sin faster, og kan BH (med datter Cathrine Friderica f. 1786) ha flyttet til slektninger av sin faster Birgitte (g.m. presten Hans Rhumann Fredriksen MONRAD fra Øyer) ?Når ble det avholdt skifte etter klokker Holger Alexander Wind Grønvold (i Fet ?) ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Jeg fant antakelig et Wind-våpen da jeg for 3 år siden hadde en egotrip nordover, se innlegg 33 i denne lenken: LenkeDu må gjerne benytte bildet i slektsboken din, dersom det er aktuelt. Jeg er også interessert i hvem som hadde initialene FKW.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

(#9/10:) Det ser faktisk ut til at Birgitte Grønnevald (f. ca. 1685 ?) kan være søster av Alexander. Faren, Poul Zachariassen Grønvold, provianthandler og kammerassistent i Nyborg på Fyn, skal iflg. Anita Holck i innlegg #110 i debatt 20504 ha kjøpte Hesselager gård.Birgitte giftet seg altså med en (dansk) prest Monrad, f. i Norge. Ref. også Birgitta i innlegg #3, som altså kalles 'Monrad' i skiftet (når ?) etter sin far Holger Alexandersen Grønvold (f. 1717), klokker i Fet (Birgittes brorsønn ?).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.