Gå til innhold
Arkivverket

[#79480] Trenger hjelp til å lese egennavn


Gjest Benn Limann
 Del

Recommended Posts

Gjest Benn Limann

I bygdeboka for Åmli bind II side 350 står det: Olav Olasvon ”Tjosland” d1763 g 1739 Anne Salvesdtr Engenes. Siden egennavnet Tjosland er satt i hermetegn, kan det tyde på at forfatteren har vært usikker på skrivemåten. Jeg har heller ikke funnet noen steds- eller gardsnavn Tjosland.Kan noen hjelpe meg med å lese dette ordet i Ministerialboka for Åmli ved1)lysing 19. febr 1739[url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9920&uid=ny&idx_side=-79>Lenke 2)vielse 26.juni 1739Lenke 3) dattera Ragnhilds dåp 2.juli 1743.(Visit Mariæ)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne-Lise Hansen

Hei.Jeg legger inn de to siste lenkene på nytt: Vielsen 26. juni 1739 Kildeinformasjon: Aust-Agder fylke, Åmli, Ministerialbok nr. A 1 (1711-1740), Kronologisk liste 1739, side 152-153. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9920&idx_id=9920&uid=ny&idx_side=-80>LenkeDåpen til Ragnhild 2. juli 1743 Kildeinformasjon: Aust-Agder fylke, Åmli, Ministerialbok nr. A 2 /1 (1741-1775), Kronologisk liste 1743, uten sidenr. Permanent sidelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Åse Emilie Øy

Hei Benn Limann!Dersom du søkjer på internett etter Fjosland, så står det at det nå heiter Fjotland. Det er i Vest-Agder.Den første bokstaven i namnet er F.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Benn Limann

Takk til Jan, Anne-Lise og Åse Emilie. Da er det vel ikke tvil lenger om at første bokstav i egennavnet skal være F. Vi står tilbake med Fiotsland og Fiosland. Åse Emelie har støtte i at det opprinnelige navnet er Fjosland, nå Fjotland. Ministerialboka i Åmli gjengir da kanskje en gammel skrivemåte.'Fjotland herred, som ligger nordøst for Flekkefjord, omkring den øvre del av Kvinas og Litleånes dalfører, er et inn- landsdistrikt. (Navnet er sann- synligvis opprinnelig Fjosland). ' http://willyslekt.no/garder/10fjotland.htmDenne Ole Olsen Fjotland dør på Seltveit i Åmli, 63 år gammel. Spørsmålet er om vi kan spore han tilbake til Fjotland. Går kirkebøkene i Fjotland lenger tilbake enn 1710? Er det mulig å finne han i i manntallet for Fjotland i 1701? Er han nevnt i bygdeboka for Fjotland?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Benn Limann

Om skifte på Seltveit i Åmli kommuneDet var skifte etter Ole Olsen Seltveit i 1763. Plassen Seltveit lå under garden Gangsei som igjen grensa til garden Homdrom. Alle disse bruka er lokalisert i Gjøvdal.Dattera Ragnhild var 19 år gammel og umyndig. Det står et punkt om vergemålet på høyre side nederst. Der er nevnt en Alf Olsen Humdrum, samt Ole Torjussen og Rolf …… (utydelig partonym)Er det noen som kan hjelpe å tyde det som er skrevet om vegemålet? Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Benn Limann

Jeg tolker teksten om vergemålet slik at Alv Olsen Homdrom ble oppnevnt som laugverge for den umyndige dattera.Det var vel normalt at den umyndiges nærmeste slektninger ble valgt som verge. Det jeg vet sikkert om Alv Olsen Homdrom, er at han gifta seg med ei enke på garden Homdrom i 1760- tre år før skiftet. Kunne Alv Olsen Homdrom bli oppnevt til laugverge dersom han ikke var i slekt med den umyndige?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Benn Limann

Jeg har nok misforstått begrepet laugverge. Trolig er det enka Anne Salvesdatter som har antatt Alv Olsen Homdrom som laugverge-lagverge. En laugverge var å forstå som en formynder for enka i økonomiske saker. De to mennene som er nevnt nedenfor er kanskje to kuratorer for barna som var mellom 18 og 25 år. Personer mellom 18 og 25 år ble kalt mindreårige og personlige myndige. Etter en forordning av 1619 skulle en kurator føre tilsyn med mindreåriges formueforvaltning i slike situasjoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Benn Limann

Det er vanskelig å lese skrifta i skiftet, men navna til vergene kan tolkes som følger: -laugverge for enka er Alf Olsen Hummedrum-verge for sønnen er Ole Torjuss. Jeveland (Gjeveland)- verge for dattera er Rolf Gieveld. (Gjeveland) Ministerialbok for Åmli 1773 over døde:13. juni Rollef Salvesen Gievelands dødfødte pigebarntvilling 25. sept Rollef Salvesen Gievelands barn, 14 uger, 1 dag Med utgangspunkt i disse dataene kan en spørre om verget Rolf Salvesen Gjeveland var morbror til Ragnhild. I så fall representerer han Engenesfolka.Ministerialbok for Åmli viser at Ole Olsen Selletved døde 30.mai 1772 , 32 år gammel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Åse Emilie Øy

Hei Benn LimannKan du bruke dette til noko? Salve Rollefsen var degn i Åmli i 55 år (1734-1789). Sonen Rollef overtok som degn etter faren. Familierapport for Salve Rollefsen 1 Utskrift fra Legacy Ektemann Salve Rollefsen Født Ca. 1700 (DigK) Døpt Død 25 Nov 1789 Åmli (DigK) 89 aar gl. Begravet 3 Des 1789 Åmli (DigK) Ekteskap 26. juni (3. s. Trinit) 1735 Åmli (DigK) Hustru Gunhild Nilsdtr. Riisland Født Ca. 1715 (DigK) Døpt Død 1777 (DigK) 62 aar gl. Begravet 6 Apr 1777 (Dom Quasimod) Åmli (DigK) Barn 1 K Anne Salvesdtr. Riisland Født 1735 (DigK) Døpt 20 Sep 1735 Åmli (DigK) Død 1735 Åmli (DigK) 2 dager gl. Begravet Åmli (DigK) Ektefelle 2 M Rollef Salvesen Riisland Født Åmli (DigK) Døpt 25 Okt 1736 Åmli (DigK) Død 1 Aug 1811 Åmli DigK) 76 aar gl. Begravet 10 Aug 1811 Åmli (DigK) Ektefelle Guro Halvorsdatter Vehus (1741-1811) 8 Okt 1799 - Åmli (Kjetil Eidskard ) Ektefelle Birgit Salvesdtr. Askland (1746- ) 14 Jul 1782 - Gjøvdal (Kjetil Eidskard) Ektefelle Ingeborg Ommundsdtr. Gjøvland (1737-1768) 1756 - (Kjetil Eidskard ) Ektefelle Inger Nilsdtr. Eppeland (1743- ) 1769 - (Kjetil Eidskard ) 3 M Niels Salvesen Riisland Født Åmli (DigK) Døpt 1 Jul 1738 Åmli (DigK) Død 1738 Åmli (DigK) 10 uger gl. Begravet Åmli (DigK) Ektefelle 4 M Niels Salvesen Riisland Født Åmli (DigK) Døpt 28 Aug 1739 Åmli (DigK) Død 1739 Åmli (DigK) 6 uger 4 dager gl. Begravet Åmli (DigK) Ektefelle 5 M Niels Salvesen Født Ca. 1743 Døpt 1743 Mykland (DigK) Død Begravet Ektefelle Familierapport for Salve Rollefsen 2 Utskrift fra Legacy Barn (forts.) 6 M Christen Salvesen Født 1745 Åmli (DigK) Døpt Død 1745 Åmli (DigK) 9 dager gl. Begravet 20 Jan 1745 Åmli (DigK) Ektefelle 7 M Evind Salvesen Født 1745 Åmli (DigK) Døpt Død 1745 Åmli (DigK) 4 dage gl. Begravet 20 Jan 1745 Åmli (DigK) Ektefelle 8 K Ingeborg Salvesdtr. Engenæs Født Ca. 1751 Åmli (DigK) Døpt 8. april (Dies Viridium=skjærtorsdag) 1751 Åmli (DigK) Død 1751 Åmli (DigK) 9 uger gl. Begravet 12 Jun 1751 Åmli DigK) Ektefelle 9 M Evind Salvesen Engenæs Født 1753 Åmli (DigK) Døpt 15 Mai 1753 Åmli (DigK) Død 1753 Åmli (DigK) 9 uger 1 1/2 dag gl. Begravet 25 Jul 1753 Åmli (DigK) Ektefelle 10 K Ingeborg Salvesdtr. Engenæs Født Ca. 1754 Åmli Døpt 23. juni (2. s. e. Trinit) 1754 Åmli (DigK) Død Begravet Ektefelle Gundstein Tergiesøn Riisland (Gjøvland) (Ca. 1750-1798) Ektefelle Alv ( - ) 11 M Evind Salvesen Engenæs Født Døpt 8 Sep 1759 Åmli (DigK) Død Åmli (DigK) 18 uger 2 dage Begravet 18 Jan 1760 Åmli (DigK) Ektefelle Sist endret: 1 Apr 2010

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Åse Emilie Øy

Degnen Rollef Salvesen blei med tida heitande Gjøvland. Han var gift 4 gonger og hadde mange born. Men eg har ikkje fått med meg at han skulle vere onkel til ei som heiter Ragnhild. Det kan også vere andre som heiter Rolf Gjøvland.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Åse Emilie Øy

Degnen Rollef Salvesen er fødd i 1736, og er ikkje bror til di Anne Salvesdtr. som gifter seg i 1739. Men han er far til mange av dei borna som står i protokollane.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Benn Limann

Hei Åse Emilie,Takk for data.Jeg er nokså sikker på at den mannen du nevner, degnen Rollef Salvesen Gjøvland, er den rette mannen. På det tidspunktet han ble verge for Ragnhild viser Family Search IGI at han var gift med Ingeborg Ommundsdtr Gjøvland. Når en ser på fødselsåret hans, kan han neppe ha vært onkel til Ragnhild Olsdtr Seltveit. Men hvilke grunner kan en føre opp for at han skulle bli hennes verge? Var han kanskje i slekt med mor til Ragnhild, Anne Salvesdtr Engenes? Results for: Norway Father: Rollef Salvesen, Mother: Ingeborg Exact Spelling: Off Batch Number: C421051 [refine search] [Print] Prepare selected records for download International Genealogical Index / Norway - 6 Select records to download - (50 maximum)1. GUNID ROLFSEN - International Genealogical Index Gender: Female Christening: JAN 1760 Aamli, Aust-Agder, Norway2. ANNE ROLFSEN - International Genealogical Index Gender: Female Christening: 25 DEC 1766 Aamli, Aust-Agder, Norway3. SVENNING ROLFSEN - International Genealogical Index Gender: Male Christening: JAN 1762 Aamli, Aust-Agder, Norway4. BIRTE ROLFSEN - International Genealogical Index Gender: Female Christening: 25 JAN 1756 Aamli, Aust-Agder, Norway5. BIRGITTE ROLFSEN - International Genealogical Index Gender: Female Christening: 02 OCT 1757 Aamli, Aust-Agder, Norway6. SALVE ROLFSEN - International Genealogical Index Gender: Male Christening: 02 SEP 1764 Aamli, Aust-Agder, Norway

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Åse Emilie Øy

Har du funne familien til Anne Salvesdtr. gift 1739? Her er det vel ho som er døypt 6. august 1714 og dotter av Salve Gisleson Engenes?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Åse Emilie Øy

Dersom dette stemmer, så vil eg gjerne få tilsendt det du har av etterkomarar på henne. Ho er då også i mi slekt. Veldig artig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Benn Limann

At vår Anne Salvesdr ble døpt 6.august 1714, og at hun var datter av Salve Gisleson Engenes, stemmer med FS IG og Åmli kirkebok. Både Ole Olsen Seltveit og degnen Salve Rolfsen var født ca 1700. Siden kirkeboka for Åmli ikke går lenger tilbake enn 1710, er det ikke helt enkelt å avgjøre om Anne Salvesdtr Engenes og og degnen Salve Rolfsen var i slekt. Men det finst andre kilder.Mitt hovedanliggende var imidlertid i denne omgang å finne ut mer om Ole Olsen Seltveit, han som i Gjøvdalsboka side 350 er kalt Ola Olsen ”Tjosland”. Hvem var han? Hvor kom han fra?Kuratoren ved skiftet i 1764 for sønnen Ola f. 1740, var Ole Torjusen Gjøvland. Nå får jeg dessverre ingen tilslag på han i FS IGI i perioden 1711-1850. Har du noe mer om Ole Torjusen, evt noe som kunne belyse hvem Ole Olsen på Seltveit var ?Anna Salvesdr Engenes har i dag gjennom dattera Ragnhild stor etterslekt i Åmli og USA. Hun er også min ane. Ragnhild ble 13. okt 1770 gift med Olve Andersen Gjermonessundet. Kjetil Eidskard har mange navn på på fila si.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Petter Svindland

Hei. Jeg fikk e-posten jeg forsøkte å sende deg i retur, så jeg har nok fått feil i adressen.Jeg tror Fjotland i Kvinesdal må være et blindskudd. Fiotsland, Fiotzland og Fjosland sier dine linker. Dette er ikke vanlig skrivemåte hos oss med ts i midten. Jeg synes det merkeligste er at han beholder Fjosland ved datterens dåp flere år senere. De aller fleste endret gårdsnavn når de flyttet. Mitt tips er at Fjotsland var navnet på et bruk på en gård i Åmli eller i samme prestegjeld, siden det ikke nevnes at han er utenbygds fra. Det eneste som peker mot at han kan være utenbygds fra, er at begge forloverne som er oppnevnt er fra hennes gård.Dersom jeg tar feil, så ta gjerne kontakt igjen om du finner noen nye ledetråder som peker i retning av Kvinesdal.mvh Petter Svindland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Petter Svindland

Hei. Jeg fikk e-posten jeg forsøkte å sende deg i retur, så jeg har nok fått feil i adressen.Jeg tror Fjotland i Kvinesdal må være et blindskudd. Fiotsland, Fiotzland og Fjosland sier dine linker. Dette er ikke vanlig skrivemåte hos oss med ts i midten. Jeg synes det merkeligste er at han beholder Fjosland ved datterens dåp flere år senere. De aller fleste endret gårdsnavn når de flyttet. Mitt tips er at Fjotsland var navnet på et bruk på en gård i Åmli eller i samme prestegjeld, siden det ikke nevnes at han er utenbygds fra. Det eneste som peker mot at han kan være utenbygds fra, er at begge forloverne som er oppnevnt er fra hennes gård.Dersom jeg tar feil, så ta gjerne kontakt igjen om du finner noen nye ledetråder som peker i retning av Kvinesdal.mvh Petter Svindland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harald Søren Storaker

I Eiken seier gamle folk Fjosland om bygda i vest. På samme måte som gardar i Eiken/Åseral heiter Vasland, Nesland, Lislegard, mens fjoslendingane har gardane Vatland, Netland, Litlådal osv.Eg husker godt gamle Søreina på Skeie landhandel. Ho sa: 'Pass dykke for fjoslendingan!'Og fjoslendingane, dei seier 'Eigjen' om bygda vår, mens eikdøler seier Eikjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Benn Limann

Takk til begge to.Problemet er at det i Åmli ikke fins noen bruk eller plass med navnet Fiotsland, Fiotzland eller Fjosland. Videre forekommer navnet bare disse tre gangene i kirkeboka for Åmli 1711-1780.E-postadressa skal være: ... @vabb.noMvhBenn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Benn Limann

Det er høyst merkverdig at Fjosland blir brukt ved dåpen til dattera Ragnhild 2. juli 1743, skriver Petter Svindland. De fleste byttet gardsnavn når de flyttet. Jeg er enig, og det blir enda mer påfallende når en sammenligner med sønnen Oles dåp den 20. oktober 1739 og med sønnen Knuds dåp den 22. desember 1748. Ved begge anledningene brukes gardsnavnet Engenes. Det kan tyde på at alle barna som små vokste opp på Engenes, på garden til konas familie , og at Ole Olsen er flytta inn til henne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.