Gå til innhold
Arkivverket

[#79480] Trenger hjelp til å lese egennavn


Gjest Benn Limann
 Del

Recommended Posts

Gjest Åse Emilie Øy

Ministerialbok A1, 1711-1740, side 155.I dåpen til det første barnet, heiter far Ole Olsøn Engenæs. Han har tatt namnet til kona då dei gifta seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harald Søren Storaker

Fjotland er både gardsnavn og sognenavn. Eg trur at på 1700-tallet kunne sognenavnet bli brukt som identifikator når han kom langveisfra, altså Ole Olsen fra Fjotland sogn.Eg synes ikkje det er rett å seie at han tar navnet til kona. Etternavn på den tida var individuelt. Det var fakta, brukt til å identifisere personen. Ole Olsen Engenes betyr Ole, som er sønn til Ole og som bur på Engenes.Kanskje nettopp fordi Ole Olsen var et vanlig navn også i Åmli, blei Fjosland brukt noen ganger som identifikator, - Ole Olsen, han som kom fra Fjosland.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Åse Emilie Øy

Det er presten som ikkje har forstått situasjonen dei var i, at heile familien levde under kona sitt namn. For ikkje å bruke ordet etternamn, så er det betre å bruke ordet slektsnamn. Han vart som innflyttar tatt opp i hennar slekt.Det er i utgangspunktet to alternativ for å finne Ole Olsøn.Alternativ 1Ole Olsøn er 'innfødt', det vil seie at han er av fastbuande slekt. Familien hans vil då vere å finne på folketeljing 1660 og/eller folketeljing 1801.. Side Amt Prestegjeld Sokn År Gard type Gard1460 344 Lister Kvinesdal prestegjeld Lecknes Sogn 166? Ødegaarde Fiotland Status Førenamn Etternamn 7688 Bønder Ole Guttormsøn (M) 7689 Bønder Villem Guttormsøn (M) 7690 Bøndersønner och tienistedrenge Lars Helliesøn 7691 Bøndersønner och tienistedrenge Gunner Aanensøn (g)På folketeljing 1801 ligg det under Hægebostad.Amt: Lister og Mandal Prestegjeld: Heggebustad Sokn: Fiotland Gard/hus: Fiotland Alternativ 2Ole Olsøn har flytta til Fiotland før han kom til Åmli. Han har då t.d. vore tenestekar der ein stad, men han er ikkje i slekt med nokon der. Når han kjem til Åmli og seier at han heiter Fiotland, vil det som i innlegget over seie at han fortel at han kjem frå Fiotland, det er den siste adressa han hadde, for å seie det slik.Å finne ein person som heiter Ole Olsøn, levde på 1700-talet og flytta rundt, det kan bli ei sak som kan bli mest uråd å løyse. Det kan bli ei nøtt.Det er ingen stad i Åmli som heiter Fiosland eller Fiotland.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Benn Limann

Nå har jeg bestilt bygdebok for Fjotland på biblioteket. I første omgang vil jeg studere nærmere etterkommere etter Ole Guttormsen.Videre har jeg sett litt på Petter Svindlands avskrift av Ministerialbok for Fjotland 1710‐1760. (Bok A1) Er det noen som har kunnskap om den Ole Fiotland som er nevnt under:249.3Domin: 19 post Trinit: Bap= tiz Staale Weggelands barn, kal= det Kiddel. Test: Ole Fiotland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Benn Limann

Jeg har desverre ikke funnet noen Ole Olsen Fjotland f.1700 i Fjotland Gårds-og ættesoge av Johan Jerstad og Tor Veggeland.Under garden Fjotland side 205 blir imidlertid Olav Gudtormsen (1604-77) g.m. Siri Osusdtr omtalt. De har følgende barn:1.Olav nedre Kvinlog (Stor-Olav), f 1634, g.m. Anna Karlsdtr Jerstad.2. Olav Knaben (Litle Olav).3.Torgrim Fjotland, er i Knaben 1732, sjuk.4.Gunvor, g.m. Olav Torgrimson.5.Siri, g.m. Olav Sigmundson Mygland og Torkjell Masson Sinnland.6.Astrid.7.Kari. Litle Olav budde ei tid på Nedre Kvinlog, men var i Knaben i 1684. Han åtte 5 ¼ engelsk i Fjotland i 1685 og kjøpte Neset i 1690. ( side 653). Jeg kan ikke finne direkte etterkommere av 2. Litle-Olav i bygdeboka, men kan vår Ole Olson Fjotland f. ca 1700 likevel være hans sønnesønn? Eller kan vår Ole kanskje være en sønneønn til 4. Gunvor Olsdtr g.m. Olav Torgrimson?Ellers har jeg merka meg dialektforskjellen mellom Fjotland og Eiken. Eiken har -s der Fjotland har -t. Eks. Aslak versus Atlak. Hadde vår Ole Olson Fjotland et opphold i Eiken før han kom til Åmli. Han skrives også for Ole Olsen Fjosland? Noen av etterkommerne til Stor-Olav hadde tilknytning til Haddeland i Eiken. (side 366)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Benn Limann

Garden Knabenneset, i dagligtale kalt Neset, er omtalt på side 730. Her står det at Ole Olsen Knaben var gift med enka etter Salve Kolbensen Knaben. Side 731 opplyser at det ble innløst et pant fra Ole Olsen Knabens arvinger i 1724. Kan Ole Olsen Fjotland f.ca 1700, gift og bosatt i Åmli, være blant disse arvingene? (Sidehevisningene er til Fjotlands gards og ættesoge.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Benn Limann

Peter B. Svindland har digitalisert kirkebøkene i Fjotland fra 1710-1760. Data fra disse kirkebøkene kan tyde på at Ole Neset har følgende barn:1711: Anne Olesdatter Næset1714: Tolluf Olufsen Nesset1717: Joren Ollesdatter Nes under Knaben1720: Svend Ollesen Nesset1720: Torgrim Ollesen i NesseJeg antar at disse barna har samme far. Mor står ikke nevnt i kirkebøkene. Jeg kan heller ikke se at disse barna er oppført under Nesset i bygdeboka for Fjotland. Er vår Ole Olesen Fiotland (f. ca 1700), gift og bosatt i Åmli, en eldre bror i denne søskenflokken?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.