Gå til innhold
Arkivverket

[#79483] Info om Ole Jong - har noen boken 'Norge etter 1814', bind I?


Gjest Lill Juelsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Lill Juelsen

Søker informasjon om Ole Jong som skal være omskrevet på side 364.Takknemlig for mulig hjelp!Vennlig hilsen Lill Juelsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Sollien

Ole Young og hustru Elisabet Jørgensdatter hadde to barn til dåp i Vinger kirke: Maren Margareta 28/2 1784 og Poul 27/10 1785. En sønn Jørgen finnes i FT 1801.Mvh. Ole og Elisabet Christine Paulsen viet i Vinger kirke 17/4 1781. Forlovere Jacob Hygen og Bastian Skansgaard. Mvh. Finn Sollien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lill Juelsen

Hei, takk for tilbakemeldinger.Jeg har selv en gammel informasjon om at Ole Jong, senere Young skal være fra Sverige og at sønnen Jørgen skal være født 1781, døpt 17. april 1781 i Vinger, men har ikke funnet det i kirkebok. I boken skal det også finnes noe informasjon på nevnte side 364, håper noen kan ha denne. Jeg beklager overskriften som er ufullstendig. Forfatter skal være Yngvar Nielsen, boken heter 'Norges Historie etter 1814'. Mvh Lill Juelsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne-Lise Hansen

Hei, Lill. :-)Her er dåpen til Jørgen:Kildeinformasjon: Hedmark fylke, Vinger i Vinger, Ministerialbok nr. 5 (1772-1813), Fødte og døpte 1781, side 28. Permanent sidelenke: Lenke(andre ovenfra på v. side.)Mvh Anne-Lise

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lill Juelsen

Ja, jeg la det nok inn samtidig med deg, Anne-Lise, men kom tydeligvis ikke gjennom, det 'hoppes' stadig ut av innleggsfeltet når jeg nå skriver... Undres der om fadderen Bastian Skansgaarden 'i Leiret'? er riktig tydet. Likeså neste fadder; ? Loen. Mvh Lill

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne-Lise Hansen

Jeg leser: Madamme Hÿggen, Jomfrue Hÿggen, Bastian Skansgaarden i Leiret, Sr. Laen og Niels Berg.Skansgården ligger jo rett ovenfor Kongsvinger ved Masterudvegen, men 'Leiret' betyr enten leiren ved Kongsvinger festning, eller at han er i en forlegning i Elverum.Sr. Laen er tydeligvis en notabilitet.Anne-Lise

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne-Lise Hansen

Ja, de står under Trolovede: Kildeinformasjon: Hedmark fylke, Vinger i Vinger, Ministerialbok nr. 5 (1772-1813), Trolovede 1782, side 207. Permanent sidelenke: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne-Lise Hansen

Her fant jeg omtale av Jørgen på sidene til Østensjø gårds historie: LenkeJørgen YoungUngkaren Ditlev Wilhelm døde i 1807, og søstersønnen Frantz Peckel arvet Søndre. Allerede 13. august 1811 kjøpte den meget kjente og omtalte Christianiaborger Jørgen Young gården. Kjøpmann Young var født i Vinger i 1784. Han var en meget dyktig forretningsmann og arbeidet seg fram til å bli en av byens fremste menn. Ifølge ligningen var han Christianias rikeste mann i årene 1833-34. Han ble valgt inn på Stortinget i 1821 sammen med Marcus Pløen og Even Stenersen. De tre nevnte var kjøpmenn, og med seg hadde de høyesterettsassessor Andreas Arntzen. Kremmerne var fra den såkalte 'Christiania-opposisjonen' - en motpol til den kongetro kretsen rundt Paléet. Her bodde den svenske stattholderen. På denne tiden ble byen styrt av kongelige embetsmenn og en forsamling borgere på tolv Young satt fra1816 til 1835.I Storgata 1 holdt han et meget stort hus i fornem stil. Her holdt det til en opposisjonsklubb. I alt 7 tjenestejenter og 8 -gutter arbeidet i huset hans. Selv om han hadde slått seg fram på handel, var det bare en del av hans virksomhet. Denne geskjeftige forretningsmannen var skipsreder, drev trelasthandel, tegl- og fajanseverk på Ensjø, annen småindustri samt ølbryggeri, senere Schous bryggeri. Han sikret seg en rekke eiendommer i Christiania (f.eks. Youngsløkken - der Youngstorget ligger i dag) og i Aker bl.a. Rustad, Sarabråten, Ellingsrud, forpaktningsrett til Bogerud foruten Søndre Østensjø.I 1814 bygde Jørgen Young låven på gården. Det er verdt å merke seg at den ble bygget i empirestil som drengestua.I 1837 døde forretningsmannen. Svigerdatteren hans arvet gården og forpaktningsretten til Bogerud. I januar måned det påfølgende år solgte hun Søndre Østensjø og forpaktningsretten til Halvor Haagenssøn Tveter. En ny, lysende epoke i gårdens historie ble innledet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Sollien

Det er to garder i Tanum sogn i Asker pr.gj. FT 1801. Kan Ole Jong ha kommet herfra? Elisabeth Kristine Jørgensdatter var f. på Skansgården i Vinger, og døde i 1785. Datter av Jørgen Paulsen f. 1741 Skansgården og hustru Maren Jensdatter Berg. (Vinger b.bok I side 128/129) Jørgen d. 1837, Maren Margrethe døde før 1790 og Paul døde også før 1790, i følge bygdeboka. Mvh. Finn Sollien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lill Juelsen

Meget mulig Askerfolket i alle fall er slekt, Finn. Vet ikke, har ikke sjekket døpte, faddere osv. Men jeg tror at han kom fra Sverige, skjønt, inntil bevist, er også Asker som opprinnelse en mulighet. Hva er den nøyaktige ordlyden i bygdeboka om denne familien? Lill

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.